FORMATION OF A SUCCESSFUL CARAQUEÑO OF ENTRESIGOS. THE CASE OF THE ENGINEER-ARCHITECT ALEJANDRO CHATAING, 1874-1928
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1455Keywords:
education in the 19th century, Alejandro Chataing, Juan Hurtado Manrique, Agustín Aveledo, Academia de Bellas Artes de Caracas, Universidad Central de VenezuelaAbstract
This article, based on the review of primary, secondary and miscellaneous sources, offers the partial results of a research whose objective is to provide an insight of education in Venezuela at the end of the 19th century, through the academic journey of the Engineer-Architect Alejandro Chataing, one of the main characters of the architecture and construction of Venezuela at the turn of the century. The historical research revealed the difficult itinerary of Venezuelan education in the 19th century, and the particular case of Chataing who, based on his development with public and private education, together with the support of his teacher and mentor Engineer Juan Hurtado Manrique, managed to stand out as one of the most brilliant professionals of the late 19th century and the first three decades of the 20th century.
Downloads
References
Arcila, E. (1961). Historia de la Ingeniería en Venezuela. Tomo I y II. Caracas: Colegio de Ingenieros de Venezuela año centenario 1861-1961.
Argote, L. (31 de octubre de 1897). Alejandro Chataing. El Tiempo.
Aveledo, L. (2001). El Licenciado Agustín Aveledo, “Prócer de la Paz” Una visión de dos facetas de su vida: La de educador y la de filántropo. Caracas: Universidad Católica Andrés Bello.
Caraballo, C. (1986). Del Académico Retórico al Profesional Pragmático. Boletín del Centro de Investigaciones Históricas y Estéticas (CIHE), 27, 56-57.
Franceschi, N. (2019). Vida y Obra del Ilustre Caraqueño, Don Feliciano Montenegro Colón (1781-1853). Universidad Metropolitana de Caracas. https://www.unimet.edu.ve/unimetsite/wp-content/uploads/2019/11/NF-Feliciano-Montenegro-C-1.pdf
Galíndez, J. (2012). El Hotel Miramar de Macuto, obra del arquitecto Alejandro Chataing 1925-1928. Saarbrücken: Editorial Académica Española.
González, M. (2001). Negocios y políticas en tiempos de Guzmán Blanco. Caracas: Comisión de Estudios de Postgrado Facultad de Humanidades y Educación – Universidad Central de Venezuela.
Marín, O. (2018). Encuentro de saberes en CCS: transferencia de ideas y de arquitecturas para la educación, la capacitación y la cultura. Prodavinci. https://prodavinci.com/encuentro-de-saberes-en-ccs-transferencia-de-ideas-y-de-arquitecturas-para-la-educacion-la-capacitacion-y-la-cultura/
Marín, O. y González, L. (2014). La Carrera de Arquitectura en la Escuela de Ingeniería de la UCV (1896-1941). Trienal de Investigación. Facultad de Arquitectura y Urbanismo. Universidad Central de Venezuela, 596-597. https://www.academia.edu/12428374/LA_CARRERA_DE_ARQUITECTURA_EN_LA_ESCUELA_DE_INGENIER%C3%8DA_DE_LA_UCV_1895_1946_
Oficina de Arquitectura e Ingeniería en General Alejandro Chataing Ingeniero Arquitecto. Anuncio publicitario (1925). Revista del Colegio de Ingenieros de Venezuela, 30, año III.
Pérez, F. (2017). Juan Hurtado Manrique: ingeniero de formación, arquitecto de profesión. Trienal de Investigación FAU-UCV, Memorias, Historia y Patrimonio. UCV.
Piñero, J. (2019). Educación pública gratuita: legado del siglo XIX. Prodavinci. https://prodavinci.com/educacion-publica-gratuita-legado-del-siglo-xix/
Polanco, T. (2002). Guzmán Blanco, tragedia en seis partes y un epílogo. Barcelona: EG ediciones GE.
Uzcátegui, R. (2022). Cronología Histórica de la Educación Venezolana, Siglo XVI-2021. Ediciones de la Memoria Educativa Venezolana. http://saber.ucv.ve/bitstream/10872/21574/1/cronologia_historica_MEV_2021.pdf
Zawisza, L. (1980). La Academia de Matemáticas de Caracas. Caracas: Ministerio de la Defensa.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.