The role of emotional intelligence in teachers' well-being

Authors

Keywords:

Emotional intelligence, Well-being, Teachers, Emotional competencies, Mental health

Abstract

Emotional intelligence (EI) refers to the ability to recognize, understand and manage one's own and others' emotions. By being aware of emotions and knowing how to manage them, greater emotional well-being (BE) is experienced, managing to cultivate relationships, communicate, resolve conflicts and reduce stress. The purpose of the article was to determine the relationship between strengthening EI and the acquisition of BE, through a documentary investigation for which a systematic review of the literature was carried out in 3 databases (Scielo, Redalyc and Dialnet) emerging 4 categories of analysis, the search was limited to the Spanish language and from 2019 to 2023, without geographical restriction, selecting 20 articles. The relationship is confirmed and multiple benefits are found in addition to BE, the importance of training in emotional competencies for teachers is highlighted, and its advantages in work and personal life.

Author Biography

Adriana Sofía Torres Azcárate, Institución Educativa La milagrosa. Palmira, Colombia

Agro-industrial Engineer from the National University of Colombia. Psychologist from the Universidad Nacional Abierta y a Distancia. Master's degree from the Universidad Pontificia Bolivariana. Classroom teacher of the Secretary of Education of the city of Palmira, Valle del Cauca, Colombia. Speaker at national and international events.

References

Abanades Sánchez, M. (2020). La crisis de salud, de bienestar emocional y de competencias para ser un buen docente. Revista de Comunicación y Salud, 10 (2), pp. 249-263

Abril-Martínez, C. A. (2019). Malestar docente y violencia escolar una relación por definir: revisión documental de la década del noventa a la actualidad. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1), pp.188–202.

Aguayo Muela, Á. del C. (2017). Principales resultados de investigación sobre inteligencia emocional en docentes españoles. Revista Electrónica de Investigación y Docencia Creativa. (6), pp 170-193

Arroyave, C. O. M., Arango, D. C., Restrepo-Ochoa, D. A., y Calvo, A. C. (2022). Salud mental positiva: entre el bienestar y el desarrollo de capacidades. Revista CES Psicología, 15(2), pp.151–168.

Bisquerra Alzina, R; Pérez Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, vol. 10, pp. 61-82. Universidad Nacional de Educación a Distancia. España.

Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.

Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), pp.7–43.

Congreso de Colombia (2013). Ley 1616. Ley de Salud Mental. Bogotá, enero 21.

Cornejo Chávez, R., y Quiñónez, M. (2007). Factores asociados al malestar/bienestar docente. Una investigación actual. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 5 (5), pp.75-80.

Costa Rodríguez, C., Palma Leal, X., y Salgado Farías, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios pedagógicos, 47(1), pp.219–233.

Fernández-Berrocal, P y Extremera Pacheco N, (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 1-6

Fernández-Berrocal, P., Cabello, R., Gómez-Leal, R., Gutiérrez-Cobo, M. J., y Megías-Robles, A. (2022). Nuevas tendencias en la investigación de la Inteligencia Emocional. Escritos de Psicología. 15(2), pp.144-147.

Garcés Polo, C. (2021). Competencias socioemocionales de los docentes: Elemento clave para la mejora del proceso de enseñanza. Gaceta de pedagogía, (40), p.362

García Andrade, A., (2021). Excluidos de la felicidad. La estratificación social del bienestar emocional en España. Eduardo Bericat (2018). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. Estudios Sociológicos XXXIX (115), pp. 285-291.

García-Domingo, B., y Díaz, J. Q. (2022). Inteligencia Emocional como Predictor de Satisfacción en Docentes de Infantil y Primaria. Revista electrónica iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 20(4), pp. 51–68.

Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. De la teoría a la práctica. Editorial Planeta. Barcelona, España.

Gil-Olarte, P., Gómez-Molinero, R., Ruiz-González, P., y Guil, R. (2019). Inteligencia emocional y ansiedad en mujeres. INFAD (Barcelona), 4(1), pp. 45.

Goleman, D. y Davidson, R. (2017) Los beneficios de la meditación, editorial Kairós, Barcelona, España.

Goleman, D. (1995). La inteligencia emocional. Porqué es más importante que el cociente intelectual. Editorial Zeta. Barcelona, España.

Gómez-Borges, A., Peláez-Zuberbühler, M. J., Martínez, I. M., y Salanova, M. (2022). Self-care at work matters: how job and personal resources mediate between self-care and psychological well-being. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 38(3), pp. 231-239.

González Pérez, A. (2021). Bienestar emocional y el docente: un diario creativo en emociones. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/1025.

González-Moreno, A., y Molero-Jurado, MDM (2023). Bienestar personal durante la adolescencia según el modelo Perma: una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 21 (1), pp. 252-278.

Gutiérrez, A. y Buitrago S. (2019). Las habilidades socioemocionales en los docentes: herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber. 24. pp. 167-192.

Llorent, VJ, Zych, I., y Varo-Millán, JC (2020). Competencias socioemocionales autopercibidas en el profesorado universitario en España. Educación XX1 , 23 (1), pp. 297-318.

López Martínez, O., García Jiménez, E. y Cuesta Sáez de Tejada, J. D. (2023). El bienestar emocional de los docentes como factor determinante en los procesos de enseñanza/aprendizaje en el aula. Estudios sobre Educación, 44, pp. 155-177.

Mayer, J.D. y Salovey, P. (1997). “What is emotional intelligence?” En P. Salovey y D. Sluyter (Eds). Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.

Moscoso Manolete, S. (2019). Hacia una integración de mindfulness e inteligencia emocional en psicología y educación. Liberabit, 25(1), pp. 107-117.

Palomares, A. (2014). Metodologías innovadoras para promover las competencias emocionales de los docentes. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(2), pp. 116 – 129.

Plazas Bustacara, E. Bernal Rairan, D, R. y González Ortíz, E. (2020). Ausentismo laboral por incapacidad médica en los docentes del magisterio, Distrito de Bogotá. 2015-2019.Tesis de especialista en Salud Ocupacional. Universidad del Rosario. Bogotá

Porras Carmona, S., Pérez Dueñas, C., Checa Fernández, P., y Luque Salas, B. (2020). Competencias emocionales de las futuras personas docentes: un estudio sobre los niveles de inteligencia emocional y empatía. Revista Educación, 44 (2). Pp. 76-90.

Pulido-Martos, M., Lopez-Zafra, E., y Cortés-Denia, D. (2022). Inteligencia emocional como factor protector en docentes: Perfiles de estrategias de afrontamiento centrado en personas. Escritos de Psicología, 15(2), pp. 182–193.

Sánchez Calleja, L., (2019). La formación inicial docente en una universidad chilena: estudiando el ámbito emocional. Praxis & Saber, 10 (24), pp. 217-242.

Sánchez Llull, D., March Y CerdÀ, M. X., y Ballester Brage, L. (2015). Malestar social y malestar docente: una investigación sobre el síndrome de desgaste profesional burnout y su incidencia socioeducativa. Aula, 21, pp. 245–257.

Seligman, M. y Csikszentmihalyi, M. (2000). Psicología positiva: una introducción. Psicólogo estadounidense, 55 (1), pp. 5-14

Published

2024-05-23

How to Cite

Adriana Sofía Torres Azcárate. (2024). The role of emotional intelligence in teachers’ well-being. GACETA DE PEDAGOGÍA, (49), 188–205. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2623

Issue

Section

Review Articles