Reflections on emotional intelligence in the educational field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2353

Keywords:

Emotional Intelligence, Education, Educational Processes

Abstract

Emotional  intelligence  is  the  ability  of a  person to control their feelings and emotions. The objective of this article was to analyze various educational experiences related to emotional intelligence. A documentary research design was used and twenty scientific articles obtained from various databases such as Google Scholar, Academia.edu, Redalcyd, Dialnet, Scielo and RefSeek were analyzed. The analysis focused on three criteria: the current importance of emotional intelligence, the relationship between emotional intelligence and educational actors, and the role of emotional intelligence in emergency situations such as the COVID-19 pandemic. The results showed the need to educate from an emotional perspective complementary to cognitive learning, which allows students to face various situations, contributing to their well-being and comprehensive development. The conclusions highlight the importance of properly managing emotions to address social problems effectively.

Author Biography

Emma Margarita Porto Hoyo, Institución Educativa Nuestra Señora de la Candelaria. Planeta Rica. Colombia

Psychologist, Metropolitan University of Barranquilla, Colombia. Academic work experience of 13 years. Classroom teacher in primary school in the public sector in Planeta Rica Córdoba. Participant in the first bi-national meeting of systematisation and exchange of significant experiences Participant in the II International Congress of Pedagogical Practice as a speaker on the theme: emotional intelligence and reading comprehension in primary school. Participant in the IV International Congress on Neuropsychology, Education and Learning.

References

Barrios Tao, H. (2020). Desarrollo de experiencias emocionales en educación: una contribución para la formación humanística. Civilizar: Ciencias Sociales y Humanas. 20(38), 119-136.

Barrios Tao, H., Peña Rodríguez, L. J., y Cifuentes Bonnet, R. (2019). Emociones y procesos educativos en el aula: una revisión narrativa. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. (58), 202-222.

Bisquerra, R. (coord.). Punset, E., Mora, F., García Navarro, E., López, Cassá, E., Pérez González, J., Lantieri, L., Nambiar, M., Aguilera, P., Segovia, N., y Planells, O. (2012). ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia. Faros Sant Joan de Déu. https://bityl.co/IbJF

Bisquerra, R. (2016). Educación emocional. Documento inédito elaborado para las I Jornadas del Máster en Resolución de Conflictos en el Aula. https://n9.cl/ruukw

Buitrago Bonilla, R. E., Herrera Torres, L., y Cárdenas Soler, R. N. (2019). Coeficiente emocional en niños y adolescentes de Boyacá, Colombia. Estudio comparativo. Praxis & Saber, 10(24), 45-68.

Buitrago Bonilla, R. E., y Molina Gallego, G. E. (2021). Profesorado, emociones y escuela. Reflexiones en tiempo de pandemia-covid-19-. Revista Habitus: Semilleros de Investigación. 1(1), 1-16.

Cornejo, J., Catalán, R. y Sandoval, C. (2021). La inteligencia emocional en actores educativos: Revisión de la literatura. Saberes Educativos, 1(1), 68-87.

Fernández Berrocal, P., y Extremera Pacheco, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29(1). https://rieoei.org/RIE/article/view/2869

García Carrasco, J., Núñez Cubero, L., Asencio, J. M., y Larrosa, J. (2006). La vida emocional. Las emociones y la formación de la identidad humana. Ariel. https://n9.cl/xh7zmb

García Retana, J. A. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación. 36 (1), 1-24.

García-Tudela, P. A. y Marín Sánchez, P. (2021). Educación de la inteligencia emocional en edad escolar: Un estudio exploratorio desde la perspectiva docente. Revista Electrónica Educare. 25 (3), 1-21.

Goleman, D. (1995). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el coeficiente intelectual. https://n9.cl/hujs0

Granda, T. y Granda Carrión, J. (2021). Educación emocional y su vinculación en el proceso de aprendizaje en tiempos de pandemia. Orientación y Sociedad, 21 (1), 1-23.

Gutiérrez Lamelis, C. y Catalán Cueto, J. P. (2020). Educación Emocional, un desafío pendiente para enfrentar la Educación Inicial chilena hoy. Revista Caribeña de Investigación Educativa. 351-355.

Hernández Chirino de Jesús, R. A. y Silva de Jesús Hernández, F. (2021). La inteligencia emocional del gestor educativo en tiempos de pandemia. UISRAEL. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n3.2021.446

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill.

Huamán Méndez, E. A., Chumpitaz Caycho, H. E. y Aguilar Macazana, L. A. (2021). “Inteligencia emocional en la práctica educativa”: una revisión de la literatura científica. TecnoHumanismo, 1 (8), 180-196.

Liccioni, E., Mena Sánchez, L. M., Ordoñez Valencia, E. V. y Carrera G. (2020). La educación emocional en la escuela: estrategias para su desarrollo en tiempos de Covid-19. Revista Arjé, 14 (27), 368-385.

Menacho Vargas, I., Jaramillo Ostos, D. F., Pérez Collante, R. D. y Rivera Zamudio, J. (2022). Influencia de la inteligencia emocional en el clima institucional en docentes de educación básica regular en épocas de covid-19. Revista AVFT. 4 (1), 52-57.

Murillo Torrecilla, F. J. y Hernández Castilla, R. (2011). Efectos escolares de factores socioafectivos. Un estudio multinivel para Iberoamérica. Revista de Investigación Educativa. 29 (2), 407-427.

Ordaz Villegas, G. y Durán Fonseca, T. D. (2022). Perfil de Inteligencia Emocional de docente en tiempos de COVID-19. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. (2). https://n9.cl/dmgrk

Osorio Munaico, F. M., Gastelu Escalante de Huayta, M. L., Paredes Montano, V, J. y Palomino Salazar, E. (2022). Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 6 (6), 4081-4092.

Padilla Camacho, A. M, y Sandoval, M. (2022). La importancia de la inteligencia emocional en educación primaria. Formación Estratégica, 6(02), 60–75.

Puertas Molero, P., Zurita Ortega, F., Chacón Cuberos, R., Castro Sánchez, M., Ramírez Granizo. I. y González Valero, G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis. Anales de psicología. 36 (1), 84-91.

Rojas Pedregosa, P. (2017). La inteligencia emocional en el contexto educativo de adolescentes cordobeses. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación. Extr. (5). https://n9.cl/yfqje

Román Sánchez, W. J., Perugachi Cachimuel, M. E. y Gómez Escorcha, J, A. (2022). Inteligencia emocional para el mejoramiento del rendimiento escolar en los adolescentes gabrielinos en pandemia. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, VIII (4), 89-102.

Romero Caballero, S., Hernández Sánchez, I., Barrera Villarreal, R. y Mendoza Rojas, A. (2022). Inteligencia emocional y desempeño académico en el área de las matemáticas durante la pandemia. Revista de Ciencias Sociales. XXVIII (2),110-119.

Rosero Morales, E. R., Córdova Viteri, P. N y Balseca Acosta, A. C. (2021). La Inteligencia Emocional en infantes: Aspectos a considerar en las aulas post pandemia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA. VI (11), 229-245. https://n9.cl/0vgh6

Torres Ruiz, A. E. (2021). Inteligencia emocional en el contexto universitario: Retos para el docente. Educare. 23 (3), 257-268. https://n9.cl/repfd

Valdiviezo Loayza, M. A. y Rivera Muñoz, J. L. (2022). La inteligencia emocional en la educación, una revisión sistemática en América Latina y el Caribe Revista peruana de investigación e innovación educativa. 2 (2), 1-10. https://n9.cl/n1q3m

Valenzuela Santoyo, A. C. y Portillo Peñuelas, S. A. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Revista Electrónica Educare. 22 (3), 1-15. https://n9.cl/aiclj

Published

2023-11-23

How to Cite

Emma Margarita Porto Hoyo. (2023). Reflections on emotional intelligence in the educational field. GACETA DE PEDAGOGÍA, (47), 233–253. https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2353

Issue

Section

Review Articles