Emotional intelligence: A challenge for education within the framework of an integral formation
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2071Keywords:
Emotional Intelligence, Intelligence, Emotions, Education, Comprehensive TrainingAbstract
The theory of Emotional Intelligence refers to the importance of emotions for the solution of situations that life imposes and in the educational field it derives from the need to educate comprehensively, considering all dimensions of being. The objective of the article was to review the level of recognition that emotional intelligence has as an integral part of the comprehensive training process of students, a documentary design study product of analyzing 18 study units with actors linked to the educational context. Its analysis was carried out in a deductive way, considering the contributions of the authors, the discussion and the results. The findings showed that emotional intelligence is part of the cognitive development of students and its proper management favors academic process environments. Likewise, this is an indispensable tool in the teaching and learning process and important for its development in teachers.
References
Aparicio, L., Castellanos, S. y Mosquera, M. (2020). La neuroeducación para el potenciamiento de la capacidad metacognitiva y de inteligencia emocional, en pro del desarrollo socio afectivo y aprendizaje significativo de los estudiantes de básica primaria del Gimnasio Campestre San Rafael. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá – Colombia. https://hdl.handle.net/10656/14271
Ariza, M., Bonilla, N., León, J., y Vaca, P. (2017). Convivencia escolar y cotidianidad: una mirada desde la inteligencia emocional. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 24-47. https://doi.org/10.18359/reds.2649
Berrocal, P., y Pacheco, N. (2009). La inteligencia emocional y el estudio de la felicidad. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua, 66 (1), 85-108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3098211
Buitrago, R. (2012). Contexto escolar e inteligencia emocional en instituciones educativas públicas del ámbito rural y urbano del departamento de Boyacá – Colombia. Tesis de doctorado no publicada, Universidad de Granada, Granada. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=62371
Cabello, M. (2011). Importancia de la inteligencia emocional como contribución al desarrollo integral de los niños/a de educación infantil. Pedagogía Magna 11(2), 178-188. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3629180
Castro, F. (2015). Inteligencia emocional y violencia escolar. Estudio de caso: Estudiantes de ciclo tres de la Institución Educativa Distrital (IED) Altamira Sur Oriental. Tesis de Maestría no publicada. Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá D.C. http://hdl.handle.net/10654/12690
Cohen, J. (2003). La Inteligencia emocional en el aula. México: Editorial Pax.
Costa, C., Palma, X., y Salgado, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Revista Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 219-233. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219
Del Rosario, P., y Mora, J. (2014). Relaciones entre inteligencia emocional, estrés y adaptación general en una muestra de estudiantes de primaria. Revista de Investigación Psicológica, 11(3), 7-21. https://acortar.link/pw4Hsx
Fernández, P. y Extremera, N. (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (3), 63-93. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27411927005
Fernández-Berrocal, P. y Ruiz, D. (2008). La inteligencia emocional en la educación. Revista Electrónica de Investigación en Psicología Educativa, 6 (2),421-436. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293121924009
Flores Castillo, F. (2008). Las competencias que los profesores de educación básica movilizan en su desempeño profesional docente. Tesis Doctoral no publicada. Universidad Complutense de Madrid. Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/8171/
Gardner H (1993) Multiple Intelligences. México: Paidos Educación. https://acortar.link/rjcBwQ
Godoy, I. (2021). Entre la razón y la emoción. Estudio sobre inteligencia emocional en escuelas públicas de Temuco-Chile. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Sevilla. Sevilla. https://acortar.link/wHEW06
Goleman, D. (2010). La práctica de la inteligencia emocional. México: Editorial Kairós.
Gómez, C. (2009). La inteligencia emocional en el aula. Renovación y Experiencias Educativas. 1(2), 5 -22. https://acortar.link/CI1cxr
González-Velázquez, L. (2021). Teorías implícitas sobre la inteligencia: su modificación mediante un programa de inteligencia práctica para la escuela primaria. Tesis Doctoral no publicada. Universidad Complutense de Madrid. Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/65225/
Jager, M. (1991. Balancing Process and Content. En A.L. C. Costa (Ed). Developing Minds. Programs for Teaching Thinking. Virginia: ASCD.
Marulanda, M. (2021). Estrategia pedagógica para el favorecimiento de la motivación, la metacognición y la inteligencia emocional; como elementos fundamentales para la capacidad de autonomía y autorregulación del aprendizaje de los estudiantes de 3° de la Institución Educativa San Joaquín II, de la ciudad de Cali, Colombia. Tesis de Maestría no publicada. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá-Colombia. https://acortar.link/KEuQSi
Molina, L. (2022). Modelo de gestión de la convivencia escolar basado en la inteligencia emocional para la resolución de conflictos en instituciones educativas públicas de Montería. Tesis Doctoral no publicada. Universidad UMECIT. México. https://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/5396
Nages, J. L. S., Chica, Ó. D., Escolano-Pérez, E., y Martínez, A. R. (2018). Inteligencia emocional y bienestar III. Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones. Zaragoza: Ediciones Universidad de San Jorge. https://n9.cl/m760gu
UNESCO (2017). Educación para los objetivos de desarrollo sostenible: objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
Organización Panamericana de la salud-OPS (2020). (10 de septiembre de 2020) Noticias. Pandemia Por Covid-19 exacerba los factores de riesgo de suicidio. https://www.paho.org/es/noticias/10-9-2020-pandemia-por-covid-19-exacerba-factores-riesgo-suicidio.
Pedraza, M. y Soto, Y. (2021). Desarrollo de habilidades socioemocionales para la prevención de conductas de riesgo en adolescentes. Tesis de Maestría no publicada. Corporación Universidad de la Costa. Barranquilla. https://hdl.handle.net/11323/8464
Pena Garrido, M., Extremera Pacheco, N., y Rey Peña, L. (2011). El papel de la Inteligencia Emocional en la resolución de problemas sociales en estudiantes adolescentes. REOP - Revista Española De Orientación Y Psicopedagogía, 22(1), 69–79. https://doi.org/10.5944/reop.vol.22.num.1.2011.78
Perochena, P., y Matilde, G. (2017). La singularidad según la educación personalizada en la era digital. Revista Educación, 26(50), 162-181. https://acortar.link/9Dg02p
Puertas Molero, P. Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M. Ramírez- Granizo, I., y Valero, G. G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 36(1), 84-91. https://revistas.um.es/analesps/article/view/345901
Salguero, J., Fernández, P., Palomera, R., Ruiz, D., y Castillo, R. (2011). Inteligencia emocional y ajuste psicosocial en la adolescencia: El papel de la percepción emocional. European Journal of Education and Psychology, 4 (2), 143-152. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129322659005
Sánchez, M. y Humer, M. (2004). Evaluación e intervención en inteligencia emocional y su importancia en el ámbito educativo. Revista de Docencia e Investigación, 14 (1), 1‐26. https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/7972
Serrano, C. (2021). Estudio sobre las relaciones entre los Cinco Grandes, optimismo, inteligencia emocional y afrontamiento y el ajuste emocional y éxito académico del adolescente. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Valencia. Valencia. https://roderic.uv.es/handle/10550/79388
Vega-Leal Toledano, R. M. (2022). Programas de formación en inteligencia emocional para docentes de educación secundaria: una revisión sistemática. Tesis de grado no publicada. https://tauja.ujaen.es/handle/10953.1/17638
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.