The Emotional intelligence as a teaching strategy for healthy school coexistence in primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1901

Keywords:

Emotional intelligence, School coexistence, School violence

Abstract

The subject of emotional intelligence has become a center of interest in the educational field due to the multiple benefits that are reported by the specialist literature on this subject. In this article, the author intends to reflect on theoretical elements that support emotional intelligence as a strategy for healthy coexistence in primary education. It was documentary-type research, with a qualitative approach. Based on the approaches analyzed, the relevance of applying pedagogical actions to develop and stimulate the proper management of their emotions in students is evident, that is, educating them in emotional intelligence. Among the final considerations, it stands out that students require the development of other types of skills, such as the intelligent management of their emotions to have a better school performance, improve attitudinal problems of aggression, be assertive and strengthen healthy school and social coexistence.

Author Biography

José Gutiérrez, Institución Educativa Isla Grande em Bolívar, Manague-Colombia

Lawyer graduated from the Universidad del Atlántico, Specialist in Teaching from the Corporación Universitaria Del Caribe and Doctorate in Education from the Universidad Pedagógica Experimental Libertador de Caracas. He has 16 years of experience in the area of education, working in the public sector, as a teacher in the area of Economics and Politics for 7 years in the Educational Institution liceo Joaquín Fernando Vélez, later as a manager; 3 years as Coordinator of the Education Department; 3 years as Coordinator of the Education Department; 3 years as Coordinator of the Education Department; 3 years as Coordinator of the Education Department. I have also worked for 3 years as Academic Coordinator at the Santa Bárbara Educational Institution and 6 years as Rector; currently I work at the Isla Grande Educational Institution, municipality of Magangué, department of Bolívar.

References

Alay, A. y Montaño, N. (2017). La inteligencia emocional en la convivencia escolar propuesta: diseño de un manual de estrategias. Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad de Guayaquil. https://n9.cl/gyf9k

Banz, C. (2008). Convivencia escolar. https://www.comunidadescolar.cl/wp-content/uploads/2019/07/201103040102090.Valoras_UC_Convivencia_Escolar.pdf

Camacho, N., Ordoñez, J., Roncancio, M. y Vaca, P. (2017). Convivencia escolar y cotidianidad: una mirada desde la inteligencia emocional. Revista Educación y Desarrollo Social 1. https://acortar.link/SUaz02

Castellanos, L., Coy, G. y Ramírez, M. (2018). “Inteligencia emocional”, una estrategia pedagógica para mejorar la convivencia escolar. Educación y Ciencia 23. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/10234/8519

Díaz, J., Puentes, L. y Triviño C. (2015). Principios de la inteligencia emocional para la convivencia escolar en instituciones educativas distritales. Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad de San Buenaventura. https://n9.cl/qsm7j

Decreto N° 1.038. Por el cual se reglamenta la Cátedra de la Paz. (2014, septiembre, 1). https://n9.cl/rmw6k

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. España: Grupo Santillana.

Extremera, N. y Fernández, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa 2. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v6n2/v6n2a5.pdf

Fuentes, L. y Pérez, L. (2019). Convivencia escolar: una mirada desde las familias. Telos 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6773126

Goleman, D. (1998). La práctica de la inteligencia emocional. https://n9.cl/cte6c

Guerrero, H. y Cepeda, M. (2016). Uso de estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar de jóvenes vulnerables. Revista de Pedagogía 101. https://www.redalyc.org/pdf/659/65950543004.pdf

Jiménez, M. y López, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología 1. https://www.redalyc.org/pdf/805/80511492005.pdf

Ley N°. 1732. Por la cual se establece la cátedra de la paz en todas las instituciones educativas del país (2014, septiembre 1). https://n9.cl/vvljy

Ley N°. 1620. Por la cual se crea el sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar. (2013, marzo, 15). https://acortar.link/qh1Bzv

Marrugo, G., Gutiérrez, J., García, I. y García, M. (2016). Estrategia de convivencia escolar para la formación de jóvenes mediadores de conflictos. Escenarios 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5676451

Jiménez, M. y López-Zafra. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología 1. https://www.redalyc.org/pdf/805/80511492005.pdf

Morales, O. (2003). Fundamentos de la Investigación Documental y la Monografía. https://n9.cl/xdouk

Puertas, P., Zurita, F., Chacón, R., Castro, M., Ramírez, I. y González, G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis. Anales de psicología 1. https://revistas.um.es/analesps/article/view/345901/274041

Sánchez, M. y Bresó, E. (2018). Inteligencia emocional para frenar el rechazo en las aulas. Ágora de salut https://n9.cl/xui8y

Trucco, D. e Inostroza, P. (2017). Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Las violencias en el espacio escolar. https://n9.cl/epewk

Valencia, A. (2019). Inteligencia emocional en la convivencia escolar. Talleres educativos. Trabajo de grado de licenciatura no publicado, Universidad De Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/45144/1/BFILO-PMP-19P226.pdf

Valenzuela, A. y Portillo, S. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Revista Electrónica Educare 3. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v22n3/1409-4258-ree-22-03-228.pdf

Published

2023-04-30

How to Cite

José Gutiérrez. (2023). The Emotional intelligence as a teaching strategy for healthy school coexistence in primary education. GACETA DE PEDAGOGÍA, (45), 254–272. https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1901

Issue

Section

Review Articles