The Emotional intelligence as a teaching strategy for healthy school coexistence in primary education
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1901Keywords:
Emotional intelligence, School coexistence, School violenceAbstract
The subject of emotional intelligence has become a center of interest in the educational field due to the multiple benefits that are reported by the specialist literature on this subject. In this article, the author intends to reflect on theoretical elements that support emotional intelligence as a strategy for healthy coexistence in primary education. It was documentary-type research, with a qualitative approach. Based on the approaches analyzed, the relevance of applying pedagogical actions to develop and stimulate the proper management of their emotions in students is evident, that is, educating them in emotional intelligence. Among the final considerations, it stands out that students require the development of other types of skills, such as the intelligent management of their emotions to have a better school performance, improve attitudinal problems of aggression, be assertive and strengthen healthy school and social coexistence.
References
Alay, A. y Montaño, N. (2017). La inteligencia emocional en la convivencia escolar propuesta: diseño de un manual de estrategias. Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad de Guayaquil. https://n9.cl/gyf9k
Banz, C. (2008). Convivencia escolar. https://www.comunidadescolar.cl/wp-content/uploads/2019/07/201103040102090.Valoras_UC_Convivencia_Escolar.pdf
Camacho, N., Ordoñez, J., Roncancio, M. y Vaca, P. (2017). Convivencia escolar y cotidianidad: una mirada desde la inteligencia emocional. Revista Educación y Desarrollo Social 1. https://acortar.link/SUaz02
Castellanos, L., Coy, G. y Ramírez, M. (2018). “Inteligencia emocional”, una estrategia pedagógica para mejorar la convivencia escolar. Educación y Ciencia 23. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/10234/8519
Díaz, J., Puentes, L. y Triviño C. (2015). Principios de la inteligencia emocional para la convivencia escolar en instituciones educativas distritales. Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad de San Buenaventura. https://n9.cl/qsm7j
Decreto N° 1.038. Por el cual se reglamenta la Cátedra de la Paz. (2014, septiembre, 1). https://n9.cl/rmw6k
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. España: Grupo Santillana.
Extremera, N. y Fernández, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa 2. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v6n2/v6n2a5.pdf
Fuentes, L. y Pérez, L. (2019). Convivencia escolar: una mirada desde las familias. Telos 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6773126
Goleman, D. (1998). La práctica de la inteligencia emocional. https://n9.cl/cte6c
Guerrero, H. y Cepeda, M. (2016). Uso de estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar de jóvenes vulnerables. Revista de Pedagogía 101. https://www.redalyc.org/pdf/659/65950543004.pdf
Jiménez, M. y López, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología 1. https://www.redalyc.org/pdf/805/80511492005.pdf
Ley N°. 1732. Por la cual se establece la cátedra de la paz en todas las instituciones educativas del país (2014, septiembre 1). https://n9.cl/vvljy
Ley N°. 1620. Por la cual se crea el sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar. (2013, marzo, 15). https://acortar.link/qh1Bzv
Marrugo, G., Gutiérrez, J., García, I. y García, M. (2016). Estrategia de convivencia escolar para la formación de jóvenes mediadores de conflictos. Escenarios 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5676451
Jiménez, M. y López-Zafra. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología 1. https://www.redalyc.org/pdf/805/80511492005.pdf
Morales, O. (2003). Fundamentos de la Investigación Documental y la Monografía. https://n9.cl/xdouk
Puertas, P., Zurita, F., Chacón, R., Castro, M., Ramírez, I. y González, G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis. Anales de psicología 1. https://revistas.um.es/analesps/article/view/345901/274041
Sánchez, M. y Bresó, E. (2018). Inteligencia emocional para frenar el rechazo en las aulas. Ágora de salut https://n9.cl/xui8y
Trucco, D. e Inostroza, P. (2017). Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Las violencias en el espacio escolar. https://n9.cl/epewk
Valencia, A. (2019). Inteligencia emocional en la convivencia escolar. Talleres educativos. Trabajo de grado de licenciatura no publicado, Universidad De Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/45144/1/BFILO-PMP-19P226.pdf
Valenzuela, A. y Portillo, S. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Revista Electrónica Educare 3. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v22n3/1409-4258-ree-22-03-228.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.