Orientation in values as pedagogical strategy for social personal formation in primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1245

Keywords:

Orientation, Personal, Social, Education, Values

Abstract

This article exhibits the contributions obtained from the research process, focused on an education in values. For this, theoretical sources allusive to the topic were taken, under an interpretive position. The study context, the Bolivarian National Educational Unit "Armando Zuloaga Blanco". Where 5 studentsand 3 teachers participated as informants, using observation and interview as atechnique and instrument. Through content analysis, the interpretation of the findings was reflected in the following categories, Family and school accompaniment for education in values ​​Actions applied to address peace and healthy coexistence. Contributions based on personal social orientation. Which allowed as a final reflection that is required to strengthen and strengthen actions to prepare and engage parents with strategies in values ​​that allow them to promote an education based on values ​​that contribute to a coexistence in peace and harmony.

Author Biography

Rose Mary García Hernández, Unidad Educativa Nacional Bolivariana Armando Zuloaga Blanco, Caracas, Venezuela

Professor of Special Education mention Learning Difficulties of the Psychoeducational Unit "Armando Zuloaga Blanco" in the role of assistant director, for 3 years, classified as a teacher IV, with a history of entry by the Ministry of Education since 2004 to date, ie 18 years of service, located in Av. Panteón, Parroquia San José Caracas-Capital District, graduated from Universidad Pedagógica Experimental Libertador- Instituto Pedagógico de Caracas, participation in national and international events, affiliated to the research line Design, Execution, Evaluation and Management of Projects and Guidance Programmes, Counselling, Consultancy and Educational and Organisational Coaching.

References

Alonzo, J. (2004). Educación en Valores en la Institución Escolar. México: Editorial Plaza Valdez S.A.C.V

Barrantes, R. (2009). Un Cambio al Conocimiento. Un Enfoque Cualitativo y Cuantitativo (15 Edición reimpresión) Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia.

Bisquerra, R. y Álvarez, M. (2010). Concepto de orientación e intervención psicopedagógica. En Bizquera (Coord.), Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (8.va Edición., pp. 9-22). Las Rozas, Madrid: Wolters Kluwer.

Centeno, H. (2013). La orientación personal, social, vocacional, comunitaria, familiar. [Documento en línea] Disponible: oriento2014.blogspot.com/2016/02/hernaine-centeno-ernainecentenohotmail.html. [Consulta 2022, febrero 12]

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela, (1999) Ediciones de la Presidencia de la Republica. Caracas-Venezuela 2013.

Enríquez, A. (2007) Ética y Valores. Un Enfoque Constructivista. México: Pearson. Educación S.A

Garza, J (2000). Educación en Valores-Teoría de Valores- Fundamentación Teórica. Editorial Única. Ed México Trillas

Hernández, J. (2004). Hacia una Caracterización de la Crisis y las Tareas de la Orientación Educativa en el Nuevo siglo. Revista Mexicana de orientación Educativa, I (2), 11-18.

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 2.635 (Extraordinario), Julio 28, 1980.

Ley Orgánica para la Protección del Niño y del Adolescente. (1998). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 5.266 (Extraordinaria), octubre 2,1998.

Martínez, P. y Martínez, M. (2011) La Orientación del Siglo XXI [Documento en Línea] Disponible: https://acortar.link/M4kzZB [consulta 2019, febrero 26]

Molina, D. L. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana de Educación 35 (1), 1-22

Olmeda, M. (2007). Ética profesional en el Ejercicio de Derecho. Baja California. México (2da Edición) Departamento de Editorial Universitaria.

Pérez, E (1997) “Educar en tiempos de crisis”. Maracaibo-Venezuela: Centro de Formación de Fe Y Alegría

Rodríguez, S. (1991) Orientación y Reforma. El reto de la intervención por programas. España: University of Barcelona.

Strauss A y Corbin J (2002) Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y Procedimientos para desarrollar la teoría. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.

Tuts, M. y Martínez, L. (2006) Educación en Valores y Ciudadanía. España: Serie EDUPAZ

Published

2022-11-30

How to Cite

Rose Mary García Hernández. (2022). Orientation in values as pedagogical strategy for social personal formation in primary education. GACETA DE PEDAGOGÍA, (44), 39–65. https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1245

Issue

Section

Investigations

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.