Autonomous learning: theoretical contributions for its application in Primary basic education
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.912Keywords:
Autonomous learning, Primary education, StrategiesAbstract
Contemporary educational trends make it necessary to review all the educational dynamics with which the teaching and learning processes have been developed up to now and aspects that are not highly valued, such as autonomous learning, enter the scene. The purpose of the study is to provide theoretical elements that support the application of autonomous learning in students of basic primary education. As a methodology, a process of analysis and interpretation of the information typical of a documentary-type investigation was developed, based on digitized and printed sources. The results reveal that in the current knowledge society it is necessary to develop certain educational competencies; such as the ability to think critically, intellectual independence, and learning to learn. It is concluded that the development of cognitive and metacognitive skills of students are essential for autonomous learning and it is only possible to achieve it through practice.
References
Amaya, G. (2008). Aprendizaje autónomo y competencias. [Documento en línea]. Disponible: http://www.konradlorenz.edu.co/images/stories/vice_ academica/ Aprendizaje_Autonomo_y_Competencias.pdf [Consulta: 2020, Octubre 21]
Arrioja, M. (2007). Desarrollo de competencias en el proceso de instrucción. México: Trillas.
Baca, M., Holguín, K. y Torres, C. (2001). El aprendizaje autónomo: una competencia ineludible en la sociedad del conocimiento. [Documento en línea]. Disponible: https://oa.ugto.mx/wp-content/uploads/2016/11/oa-rg-0000732.pdf [Consulta: 2021, Enero 26]
Cárcel, F. (2016). Desarrollo de habilidades mediante el aprendizaje autónomo. 3C Empresa, investigación y pensamiento crítico [Revista en línea], 3. Disponible: http://dx.doi.org/10.17993/3cemp.2016.050327.63-85/ [Consulta: 2021, Enero 18]
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. España: Grupo Santilla de Ediciones.
Díaz, F. y Hernández G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGrawHill.
Ley General de Educación. (No. 115). (1994, febrero 8). [Transcripción en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo _ pdf.pdf [Consulta: 2021, Febrero 09]
Martín, E. (2008). Aprender a aprender: clave para el aprendizaje a lo largo de la vida. [Documento en línea]. Disponible: http://media1.super211academico. webgarden.es/files/media1:4d5171bc34fc6.pdf.upl/elena_martin.pdf [Consulta: 2020, Junio 23]
Martínez, J. (2004). Concepción de aprendizaje, metacognición y cambio conceptual en estudiantes universitarios de psicología. [Documento en línea]. Disponible: https://acortar.link/8NC2v1[Consulta: 2021, febrero 15]
Monereo, C. (2001). Ser estratégico y autónomo aprendiendo. Unidades didácticas de enseñanza estratégica para la ESO. España: GRAÓ.
Pérez, L. (2013). El rol del docente en el aprendizaje autónomo: la perspectiva del estudiante y la relación con su rendimiento académico. Diálogos [Revista en línea], 11. Disponible: https://core.ac.uk/download/pdf/47265063.pdf [Consulta: 2021, febrero 21]
Universidad Nacional Abierta y a Distancia. (2011). Aprendizaje Autónomo. [Documento en línea] disponible: http://datateca.unad.edu.co/contenidos/ 434206/434206/captulo_4_aprendizaje_autnomo.html [Consulta: febrero, 03]