Education and contingency. The displacement of the university world

Authors

  • María Teresa Mendoza Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (UNEFA), Venezuela
  • Rafael Perales Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (UNEFA), Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi39.805

Keywords:

Displacement, University World, World crisis

Abstract

This article considers migration and displacement from the point of view of teachers and education administrators who face the reality and diversity of classrooms, playgrounds, communities, labor markets and societies. Education systems around the world are united in their commitment to "ensure inclusive, equitable and quality education and promote lifelong learning opportunities for all" and "leave no one behind." The method used was the systematization of experiences, to conclude In order for all learners to realize their potential, the systems must adapt to their needs, regardless of their origin or provenance, responding to the need for resilience of societies and adapt to migration and displacement; This challenge affects countries regardless of the size of their refugee and migrant populations, their educational policies, since the right to education, the cohesion of society and the response to the current economic crisis must be guaranteed.

Author Biographies

María Teresa Mendoza, Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (UNEFA), Venezuela

Doctora en Innovación Educativa (UNEFA) Magister en Administración Pública (USC), Especialista en Aduanas e Impuestos (USC), Abogado (USM), Docente Universitario tanto en Pregrado como en Postgrado. Categoría de Asociado. Autora de artículos en revistas nacionales. Árbitro en la Revista Científicas.

Rafael Perales, Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (UNEFA), Venezuela

PhD en Gestión del Conocimiento (UPEL), Doctor en Ciencias de la Educación (UNESR), Magíster en Currículo (UBA), Profesor de Química y Ciencias Generales (UPEL), Vicerrector Fundacional UNES, Investigador, Coach Ontológico y Profesional Certificado, Biodescodificador, Consultor estratégico organizacional. Profesor Titular (J). 

References

Bolívar, C. (2001) La Universidad venezolana en época de transición [Artículo en línea] Revista Compendium Nº 7 Disponible en www.ucla.edu.ve/ dac/ investigaci%F3n/ compendium7 /epoca%20de% %20Transicion.htm. [Consulta: 2020, mayo 26].

Burbano, G (1999) La educación superior en la segunda mitad del siglo XX. Los alcances del cambio en América Latina y el Caribe [Artículo en línea] Revista Iberoamericana de Educación. Nº 21 p.p. 15-24 Disponible en: https://acortar.link/jv36iX [Consulta: 2020, mayo 06].

Calzadilla, M. E. (2012) La Universidad venezolana y sus aspectos políticos [Blog] Disponible en: https://acortar.link/mR0QwT [Consulta: 2020, mayo 16].

Carvajal, L. (1993). Educación y política en la Venezuela gomecista (1908-1935). [Trabajo de Ascenso no publicado. Universidad Central de Venezuela] Citado en: Luque, G. (2001) Gomecismo y Educación. http://ve.scielo.org/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872001000200006 [Consulta: 2020, mayo 15]

Guterres, A. (2019). Migración, desplazamiento y educación: Construyendo, puentes No muros [Pensamiento] Disponible en: http://www.codajic.org/sites /www.codajic.org/files/Informe.pdf (Consulta: 2020, mayo 26)

Lombardiç, A. (2009) El rumbo de las Universidades de Venezuela en el siglo XXI. La Transformación Universitaria Contemporánea [Artículo en línea] Frónesis Vol.16 Nº.1 Disponible en: http://ve.scielo.org/ scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1315-6268200900 0100012 [Consulta: 2020, mayo 15].

Luque, G. (2001) Gomecismo y Educación. [Artículo en línea] Investigación y Postgrado. Vol.16 Nº.2 Disponible en: http://ve.scielo.org/scielo.php?script= sci_arttext&pid=S1316-00872001000200 006 [Consulta: 2020, mayo 26].

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (ACNUR, 2019) Migración, desplazamiento y educación: Construyendo, puentes No muros [Informe] En: https://www.acnur.org/5bf4858d4.pdf Pag 11 (Consulta: 2020, mayo 26).

Organización Internacional del Trabajo (OIT, 2019). El Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2019 [Extracto del informe] Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369621 (Consulta: 2020, mayo 06).

Yarzábal, L. (1999) Consenso para el cambio en la educación superior. Libro ESALC/UNESCO, Caracas, pág. 43. Citado en: Burbano, G. (1999) La educación superior en la segunda mitad del siglo XX. Los alcances del cambio en América Latina y el Caribe [Artículo] Revista Iberoamericana de Educación. Nº 21 p.p. 15-24] Disponible en: https://acortar.link/jv36iX [Consulta: 2020, mayo 06].

Published

2020-12-01

How to Cite

Mendoza, M. T., & Perales, R. . (2020). Education and contingency. The displacement of the university world. GACETA DE PEDAGOGÍA, (39), 49–59. https://doi.org/10.56219/rgp.vi39.805

Issue

Section

General Articles