Reading comprehension and fluency in basic elementary students
Keywords:
Reading comprehension, Decoding, Reading fluencyAbstract
Reading comprehension is recognizing and specifying the literal meanings of words in a text. This article aimed to identify the difficulties presented in reading comprehension by first-grade students of the Bertha Gedeón de Baladí educational institution. A field design with a quantitative methodology was used, in which the initial diagnostic reading test EGRA (Early Grade Reading Assessment) was applied to 109 students. Among the results, deficiencies were observed in recognizing letters, identifying the initial sound and decoding words, in fluency and comprehension of texts. It was concluded that recognizing deficiencies is the first step towards specialized attention and implementing additional pedagogical strategies adapted to individual needs to improve reading comprehension in this group of students.
References
Agencia de Los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional (2009). Manual para la evaluación inicial de la lectura en niños de educación primaria. Estados Unidos de América. https://acortar.link/wfSDt1
Agencia de Los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional (2018). Evaluación de la lectura inicial en el Salvador: informe final. Estados Unidos de América. https:// pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00TFBZ.pdf
Ayala, D. y Lescay, D. (2022). Destrezas en la lectura comprensiva en los estudiantes de primer año de Bachillerato. Revista Cognosis, 7(EE2), pp. 93–112.
Avendaño, Y. (2020). Influencia de las estrategias de lectura de Isabel solé en la comprensión lectora de los educandos de quinto grado de primaria. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales Y Humanidades, (12), 95–105.
Bonilla, F y Vidal, E. (2021). Desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de grado cuarto de la básica primaria, como estrategia innovadora con el uso de Cuadernia.com. Universidad de Cartagena. https://hdl.handle.net/11227/14579
Buelvas, I. y Villamizar, N. (2020). Fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de 2° grado a través de educaplay. Tesis Maestría en Educación Universidad de los Andes.
Calleja, M. y Cano, L. (2019). Eficacia de la implementación de un programa de estimulación en fluidez y comprensión lectora en niños de cuarto grado en formato grupal. Tesis de Licenciatura. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad “Teresa de Ávila". https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9719
Camarillo, B,. Silva, G., y Romero, S. (2021). El Modelo Simple de Lectura en la identificación de dificultades lectoras en educación primaria. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(3), 343-357. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000300343
Carreño, C. (2019). Aplicación del software educativo JCLIC como recurso didáctico para mejorar la comprensión lectora de los estudiantes del 4 grado A de la I.E. Anglo Americano Víctor García Hoz. Universidad nacional DE San Agustín de Arequipa. Facultad de Educación. https://n9.cl/xws77
Castellanos, M. y Guataquira. C. (2020). Factores que causan dificultad en los procesos de comprensión lectora de estudiantes de grado cuarto de la IED el Porvenir. Tesis de maestría, Universidad Cooperativa de Colombia Facultad de Educación Maestría en Dificultades del Aprendizaje Bogotá, D.C. http://hdl.handle.net/20.500.12494/16635
Colque, L. (2021). Programa de estrategias lúdicas sobre comprensión lectora en estudiantes de primaria en una institución educativa pública, Puno – 2021. Universidad de César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/73160
Díaz, I. (2019). Estrategias didácticas para el aprendizaje de la lectoescritura con niños entre 6 y 7 años, desde el interior de las familias. Corporación Universitaria Iberoamericana. Facultad de Educación. https://acortar.link/oGOJ1C
Díaz, R., González, H., Mercado, R., y Narváez, O (2018). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través del software educativo do, re, mi, pop. Tesis de Maestría y Doctorado. Repositorio Institucional Universidad Pontificia Bolivariana. http://hdl.handle.net/20.500.11912/4777
Ebratt, Y. (2019). Estrategias lúdicas para el mejoramiento de la comprensión lectora de los estudiantes de grado sexto de la Corporación Educativa. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales. Fundación Universitaria los Libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/2831
González, L. y Santiago, A. (2019). Fortalecimiento de la comprensión lectora mediante el uso de Mangus Classroom en estudiantes de básica primaria de la IED Helena de Chauvin de Barranquilla. Tesis de Maestría. Repositorio Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5102
Gottheil, B., Brenlla, M., Barreyro, J., Pueyrredón, D., Aldrey, A., Buonsanti, L., Freire, L., Rossi, A., y Molina, S. (2019). Eficacia del programa “Lee Comprensivamente” para la enseñanza de estrategias de comprensión lectora en estudiantes de Educación Primaria. Revista de Psicología y Educación, 14(2), 99–111.
Lozano, J. (2019). Las dificultades de aprendizaje en los centros educativos de enseñanza secundaria: programa de intervención en la fluidez y comprensión lectora. Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid, España. https://n9.cl/v2a5v
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2015). Programa Todos a Aprender 2.0. Boletín en el aula numero 2 (23 de junio de 2015).
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2019) Colombia -Country Note -PISA 2018 Results OECD 2019.Volumes I-III. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2018) Programme for International Student Assessment (PISA). Results from PISA 2018. Country Note Colombia. https://n9.cl/wt4wi
Ramírez, C., y Fernández, M. (2022). Niveles de compren¬sión lectora en estudiantes de tercer grado de primaria de una institución educativa en Colombia. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 484-503. http://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a12
Romero, S., Silva, G., y Snow, C. (2021). Vocabulario académico y habilidades de lenguaje académico: predictores de la comprensión lectora de estudiantes de primaria y secundaria en México. Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana (PEL), 58(2). https://doi.org/10.7764/PEL.58.2.2021.4
Ruiz, M. (2020). Niveles de comprensión lectora en la educación superior. Revista Científica Internacional, 3(1), pp. 175–184. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v3i1.35
Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Editorial Panamericana, Bogotá.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.