Emotional Pedagogy or Pedagogical Emotivity. Being a Tutor and Collective Research. Stories and experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi41.941

Keywords:

Degree Projects, Strategies, Emotions, Daily life

Abstract

This writing is a record of what was experienced as a Master's Degree Work Tutor, at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio, Núcleo La Asunción during the years 2013-2018 and student of the Doctorate in Educational Sciences from 2003 to 2006, at the Simón Rodríguez National Experimental University. From autobiographical stories to offer the experiences traveled and the achievements achieved by my colleagues and mine. The experiences of three colleagues and their respective Degree Projects are shown, as well as what I experienced during the beginning of my doctoral studies. Daily life and education constitute life devices for those who go through school education, whatever the level. In this scenario, the emotional, affective and sentimental are combined with the pedagogical-didactic of the educational and in this we find answers to our process of learning and educating ourselves.

Author Biography

José G. Viloria Asención, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Professor of Physical Education and Recreation, Instituto Universitario Pedagógico de Caracas. Specialist in Education, Educational Planning, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Master's Degree in Educational Sciences, Research in Teaching, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Doctor in Educational Sciences, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Post-Doctorate Certificate in Educational Sciences. Simón Rodríguez National Experimental University. Worked as a teacher-researcher at the Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez and at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio, Extension Nueva Esparta. He is currently a teacher-researcher at the University of Margarita.

References

Acosta, S. (2015). El Gerente Como Líder Cultural: Poemas de un Pueblo. Caso: Altagracia Hecha Canción. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto De Mejoramiento Profesional del Magisterio, La Asunción. Trabajo de Grado No Publicado

Arendt, H. (1998) De la historia a la acción. Ediciones Paidós. Barcelona, España.

Bravo, L. y Viloria, J. (2005). (Coordinadores) Gilberto Picón Medina, una manera de vivir la educación venezolana. Casa Editora: Ediciones del Consejo de Desarrollo Científico Humanístico y Tecnológico. Comisión de Publicaciones. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Ciudad: Caracas. Venezuela

Comte-Sponville, A. (2005). Pequeño Tratado de las Grandes Virtudes. Ediciones Paidós Ibérica, S.A. Barcelona, España

Feyerabend, P. (1989). Diálogo Sobre El Método. Ediciones Cátedra. Madrid, España.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la Tolerancia. Editorial Fondo de Cultura Económica. México

Ortega y Gasset, J. (1983). Sobre la razón histórica. Alianza Editorial, S.A. Madrid, España

Ortega y Gasset, J. (1989). Origen y Epílogo de la Filosofía. Alianza Editorial, S.A. Madrid, España

Ramírez V., A. (2017). Visiones y Caminos Para la Toma de Decisiones: Caudal de Vivencias Gerenciales. Caso: Festival Internacional D’Canto. Trabajo de Grado para optar al Grado de Magíster. [No publicado] Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio. Núcleo La Asunción, estado Nueva Esparta. Venezuela

Rodríguez S., J. (2017). El Mamey, Comunidad que Hizo de la Organización y la Educación Un Modo de Vida Colectiva. “Gerencia Socioeducacional”. Trabajo de Grado para optar al Grado de Magíster. [No publicado] Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio. Núcleo La Asunción, estado Nueva Esparta. Venezuela

Viloria A., J. (2007). La educación y la escuela en Venezuela a partir de la experiencia de Gilberto Picón Medina: Una Historia de Vida. (Tesis Doctoral). Casa Editora: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (FEDEUPEL). Ciudad: Caracas. Venezuela

Published

2021-12-06

How to Cite

José G. Viloria Asención. (2021). Emotional Pedagogy or Pedagogical Emotivity. Being a Tutor and Collective Research. Stories and experiences. GACETA DE PEDAGOGÍA, (41), 139–152. https://doi.org/10.56219/rgp.vi41.941

Issue

Section

Investigations