Theoretical foundations of a curriculum based on competences for Technical Media training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.920

Keywords:

Curriculum, Competences, Technical high school education

Abstract

The main objective of this article is to investigate the theoretical foundations of a competency-based curriculum for technical secondary training. It starts from the respective conceptions of the competency-based curriculum and technical secondary education in the Colombian educational system. A qualitative investigation was carried out, framed in the interpretative paradigm, documentary type and the hermeneutical method was applied to interpret the collected information. The results obtained indicate that a competency-based curriculum is characterized by focusing on the needs of society and the world of work, in addition to the integration of the knowledge of being, knowing and doing. Thus, it was possible to conclude that a competency-based curriculum can offer in technical secondary education, the necessary tools for students to train as proactive people, and contribute to production and innovation, which will allow Colombian society to advance towards the progress.

Author Biography

Isbelis Jácome Mendoza , Institución Educativa Nuestra Señora del Carmen. Colombia

Bachelor in Business Administration, Master in Education with emphasis in Research from Universidad San Buenaventura de Cartagena, Doctorate in Education from Universidad Pedagógica Experimental Libertador, with an experience of more than 18 years in the educational sector, especially as a teacher directive, she currently works as Academic Coordinator of the Educational Institution Nuestra Señora del Carmen, Colombia.

References

Cárcamo, H. (2005). Hermenéutica y análisis cualitativo. Cinta de Moebio: Revista de Epistemología de Ciencias Sociales [Revista en línea], 23. Disponible: https://www.moebio.uchile.cl/23/carcamo.html [Consulta: 2021, enero 25]

Constitución Política de Colombia (1991, Julio 4). [Transcripción en línea]. Disponible: https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia /colombia 91.pdf [Consulta: 2021, enero 21]

Díaz, C. y Celis, J. (2010). Efectos no deseados de la formación para el trabajo en la educación media colombiana. Educación y Educadores, 13(2), 199-216. [Revista en línea] Disponible: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ Colombia /alianza-cinde-umz/20140402015104/art.ClaudiaMilenaDiaz.pdf [Consulta: 2021, febrero 12]

Sacristán, J. (2002). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.

Goñi Zabala, J. M. (2014). Hacia un currículum guiado por las competencias. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.

Grundy, S. (1987). Producto o praxis del currículum. Madrid: Morata.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2015). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Kobinger, N. (1996). El sistema de formación profesional y técnica por Competencias. México: Barrón.

Ley General de Educación Colombia. (No. 115). (1994, Febrero 08). [Transcripción en Línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf [Consulta: 2021, febrero 12]

Malagón, L. (2007). Currículo y pertinencia en la educación superior. La plata: Magisterio.

Mendoza, V. (2003). Hermenéutica Crítica. Razón y Palabra [Revista en línea], 34. Disponible: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n34/vmendoza.html [Consulta: 2021, marzo 28]

Proyecto Tuning. (2007). La educación por competencias. [Documento en línea Disponible en: http://tuning.unideusto.org/tuningal/ (Consulta: 2021, febrero 20).

Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículo. Madrid: Morata.

Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo. Diseño curricular y didáctica. Bogotá: ECOE.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: ECOE.

Vargas, M. (2008). Diseño curricular por competencias. [Libro en línea]. Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Ingeniería: ANFEI. Disponible: https://acortar.link/gnl4cC [Consulta: 2021, Enero 13]

Published

2021-08-20

How to Cite

Isbelis Jácome Mendoza. (2021). Theoretical foundations of a curriculum based on competences for Technical Media training. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 218–230. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.920

Issue

Section

Review Articles