The informant as a key person in qualitative research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.552

Keywords:

Informants, Qualitative paradigm, Sources of information

Abstract

The purpose of the following article is to show the reader some of the author's conceptions and points of view about the meaning and importance of the informants. Turning these into the key people for those studies where the approach is from the qualitative paradigm. The informant is the center of all research because, through his experiences, he can help the researcher in various tasks, such as opening up access to other people and new scenarios, as well as fostering relationships in context to study social "reality".

Author Biographies

Mariela Alejo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Doctora en Educación y Magíster en Educación. Mención Orientación. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Especialista en Asesoramiento y Consulta Educativa. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez.  Profesora en Educación Especial y Maestra Especialista en Dificultades de Aprendizaje Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Organizadora, Asistente, Forista y Ponente en Eventos de Investigación de carácter Nacional e Internacional. Asesora, Tutora y Jurado en Trabajos de Especializaciones, Maestrías y Doctorado. Categoría de Asociado, adscrita al Departamento de Pedagogía, en la Cátedra Orientación Educativa. Profesora en Postgrado en el Subprograma de Maestría en Educación, Mención Orientación.

Belkis Elizabeth Osorio Acosta, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Profesora de Educación y Tecnología Audiovisual (IUPC). Master in Management of Educational Research (CIU). Magister en Administración Educativa (URU). Doctora en Cultura y Arte en América Latina y El Caribe (UPEL-IPC).  Investigador PEII FONACIT/ONCTI. Profesora de Metodología de la Investigación en cursos de pregrado y postgrado (UPEL-IPC y UCAB) Coordinadora de la Línea de Investigación: Desarrollo de competencias investigativas, praxis docente y desarrollo humano sustentable (CIE, UPEL-IPC). Tutor de Trabajos de Grado y Tesis Doctorales (IPC, UCAB, UNEFA). Ponentes en eventos científicos nacionales e internacionales Diagramadora de Revistas Científicas (IPC, CUR). Miembro de los Consejos Editoriales de la Revista Trópicos Culturales y Cuadernos de Rehabilitación. Editora de Gaceta de Pedagogía.  Autora de artículos de revistas nacionales e internacionales.

References

Balcázar, P., González, N., Gurrola, G. y Moysén, A. (2013). Investigación Cualitativa. Universidad Autónoma del Estado de México.

Bernard, R. (2006). Nomprobability sampling and choosing. In Bernard R. (editors). Research methods in anthropology. Qualitative and quantitative approaches. California: Oxford. Altamira Press; p. 186-209.

Crouch, M, y McKenzie, H. (2006). The logic of small samples in interview-based qualitative research. Social Science Information. 45(4):483-499.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Hawthorne, N.Y.: Aldine.

López, P. (2004). Población Muestra y Muestreo. Punto Cero, vol.09, n.08 pp. 69-74. [Artículo en línea] Disponible: scielo.org.bo /scielo. php? Script=sci_arttext&pid=S181502762004000100012&lng=es&nrm=iso>. [Consulta: 2014, octubre 16]

Morse, J. (1991). Qualitative nursing research. A contemporary dialogue. In Morse, J. (editors). Strategies for sampling. Salt Lake City, University of Utah, USA: Sage Newbury Park; p. 127- 145.

Patton, M. (2002) Qualitative research and evaluation methods. 3a. Ed. Thousand Oaks: Sage Publications.

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la Investigación Cualitativa. (2ª. ed.). Málaga: Ediciones Aljibe.

Sánchez, F. (2012).. Métodos de investigación cualitativa. ©Francisco Javier Sánchez Sánchez-Cañete. SafeCreative Registro de propiedad intelectual. Código: 1209012214910. 01 de sept.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1986). Introducción: ir hacia la gente, en Introducción a los métodos cualitativos de investigación. [Documento en línea] Disponible: http://ulloavision.org/archivos /antologias/meto2 [Consulta: 2014, Junio 01]

Published

2016-12-01

How to Cite

Alejo, M. ., & Osorio Acosta, B. E. (2016). The informant as a key person in qualitative research. GACETA DE PEDAGOGÍA, (35), 74–85. https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.552

Issue

Section

General Articles