Since the Strategic Learning Towards Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi33.532Keywords:
Strategic Learning, Teacher EducationAbstract
This research report has as main purpose to express assertions emerging realization of two categories currently considered as essential in the teaching profession, they are: (a) Teacher Training; and (b) Strategic Learning. These categories emerge from the author's doctoral theoretical construct called Theoretical Model for Teacher Education, focused on the Strategic Learning in Teacher Education consummate the Pedagogical Institute of Caracas online. The methodology used in this thesis was a qualitative analysis of the information gathered through in-depth interviews with 3 teachers and 3 students studying under the guidance of a phenomenological approach to interpretation; equally referential theoretical assertions from Fernández (2010), De Lella (1999), De Zubiría (2006) and Monereo (2010) were used mainly. Conclusive findings support the conclusion that the Teacher Training from the Strategic Learning should be seen as a system that connects the initial and continuing training as a complex and comprehensive meaningful whole. This training goes beyond school performance results, it is a constant search to overcome weaknesses and consolidate the strengths of their key players, making it a hub for lifelong learning.
References
De Lella, C. (1999). Modelos y Tendencias de la Formación Docente. Ponencia presentada en el Seminario sobre estrategias de Formación. Perú: OEI.
Del Mastro, V. (2005). Enseñanza Estratégica en un Contexto Virtual.[Tesis en línea]. Tesis de doctorado no publicada, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona España.
De Zubiría, J. (2006 a). Los Modelos Pedagógicos: Hacia una Pedagogía Dialogante. Colombia: Cooperativa Editorial del Magisterio.
Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Una Visión Constructivista. México: Mc Graw Hill.
Feo, R. (2008). Consideraciones Básicas Referentes a las Estrategias Didácticas para la Construcción de una Práctica Docente Estratégica. Integración Universitaria 8(2), 41- 57.
Feo, R. (2009). Estrategias Instruccionales para Promover el Aprendizaje Estratégico en Estudiantes del Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez.Trabajo de Grado no publicado, Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez, Miranda.
Feo, R. (2010 a). Estrategias Instruccionales para Promover el Aprendizaje Estratégico en Estudiantes Universitarios. Sapiens, 11 (2), 35 – 55.
Feo, R. (2010 b).Orientaciones Básicas para el Diseño De Estrategias Didácticas. Tendencias Pedagógicas, 16, 220 -236.
Feo, R. (2011). Estrategias de aprendizaje que Permiten Aprender Permanente. CONHISREMI, 7 (3), 29 – 61.
Fernández, B. (2010 a). Metodología Para La Construcción Colectiva De La Estructura Curricular. Trabajo no publicado, IPC, Caracas.
Fernández, B. (2010 b). Formación Docente y Calidad de la Educación en el Siglo XXI. Desafíos de la formación docente integral en el siglo XXI. Trabajo no publicado, IPC, Caracas.
Fernández, B. (2005). Modelo Teórico para el Desarrollo de la Dimensión Ética en la Formación Docente en la UPEL – IPC. Tesis de doctorado no publicada, UPEL, IPC, Caracas.
Flores, R, (2005). Aseguramiento de la Calidad de la Formación Docente en las Instituciones de Educación Superior. En Rendón, D y Rojas, L. (Comp.) El Desafío de Formar los Mejores Maestros (pp. 61 – 67). Bogotá: UNESCO.
Gorodokin, I. (2005). La Formación Docente y su Relación con la Epistemología. Disponible: [Documento en línea] http://www.rieoei.org/ [Consulta: 2010, Junio, 15].
López, Aída. (2004). Hacia un Modelo de Acción Pedagógica Orientado al Fomento de la Educación en Valores en la Especialidad de Educación Integral del Instituto Pedagógico de Caracas. Tesis de doctorado no publicada, Universidad UPEL, IPC, Caracas.
Mayor, J. Suengas, A. y González, J. (1995). Estrategias Metacognitivas. Aprender a Aprender y Aprender a Pensar. España: Lavel, S.A.
Monereo, C. (1997). Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje. Formación del Profesorado y Aplicación a la Escuela. Barcelona: Graó.
Monereo, C. y Badia, A. (2001). Ser estratégico y Autónomo Aprendiendo. Barcelona: Graó.
Monereo, C. (2010). “¡Saquen el Libro de Texto! Resistencia, Obstáculos y Alternativas En la Formación de los Docentes para el Cambio Educativo”. Revista de Educación, 352, 593 – 597.
Pozo, J. y Monereo, C. (2002). El Aprendizaje Estratégico. Madrid: Aula XXI, Santillana.
Sánchez, V. y Jurado, F. (2000). La Práctica como Motor de la Transformación Docente (Inicial y Continua). Colombia: Cooperativa Magisterio.
Tejada, F. (2000). Perfil Docente y Modelo de Formación. México: Fondo Iberoamericano sobre Educación en Valores.
UPEL. (2011). Documento Base de la Transformación Curricular de la Universidad Experimental Libertador. [Documento en línea]. Disponible: http://www.upel.edu.ve/. [Consulta: 2014, febrero, 24].