The subject educated

Authors

  • Luciana Barahona Fuentes Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi33.530

Keywords:

Subjet, Education, Identity

Abstract

The purpose of the present work is to make an investigation of concepts, which through different approaches, handles the subject as a philosophical, pedagogical, social and politician leading role of own environment and reality entity. The reading, study and analysis allow establishing some premises to guide the conceptualizing, contribute to visualizing the caught that have these reflections, linked to a learned ethos and to the knowledge and to clear any doubt and contradictions provoked around this theme. Every finality of education has as a purpose to raise the condition of life human, in all their dimensions like material, economic, ethic, moral, culture, ecological and spiritual one, that means the plenty realization as a person. Consequently, the study of the subject leading role is useful to make carrying him on a new level of knowledge, that associates the universal waves of   thought, and at the same time consolidate the principle of identity, without to forget that the members of the society or social group and community have their own identity and make them unique about it, because they are one and different.

Author Biography

Luciana Barahona Fuentes , Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Licenciada en Educación, Mención Orientación, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (UNESR), Especialista en Asesoramiento y Consulta Educativa, UNESR, Magíster en Educación, Mención Orientación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Pedagógico de Caracas (IPC), Doctora en Ciencias de la Educación, UNESR, Diplomado en Gerencia y Edición de Medios Impresos CIEA-SYPAL, Curso de Formación en Psicoterapia de Grupos (Instituto Venezolano de la Gestalt). Coautora del libro El Abuso Sexual en Niños y Jóvenes, Editorial EDILUC (1998). Autora y compiladora del libro Ethos Orientación en valores en la UPEL (2005). Autora del Manual para el Facilitador en Valores (2008).  Coordinadora y autora de los proyectos de Extensión Acreditables: “Escuela para Madres y Padres” y “Desarrollo en Valores: Proyecto Ethos”. Coordinadora y autora del proyecto de Servicio Comunitario: “Aprendizaje Social”. Fundadora y Directora de la compañía editorial “EDILUC”  Tutora, asesora y jurado de  Trabajos de Grado de Educación Universitaria. Docente adscrita al Departamento de Pedagogía (IPC), en la Cátedra de Orientación Educativa; categoría académica Agregado. Docente de los cursos de Desarrollo Personal en la Maestría en Orientación, en los Diplomados en Educación Superior en el IPC y CIDEC, en el postgrado Gestión Comunitaria (IPC) y en la Maestría en Literatura Latinoamericana.

References

Andrés, M. (1999) Panorámica de algunos enfoques teóricos de la sicología en el siglo XX, con trascendencia en el ámbito educativo. Revista de Investigación, 45, 11-39.

Corros, P. (s/f) ¿Qué significa educar en valores hoy? Trabajo no publicado. Instituto Pedagógico de Caracas

Kohlberg, L. y Mayer, R. (1992) El desarrollo del educando como finalidad de la educación. Caracas: Vadell Hermanos Editores.

Piaget, J. (1977) El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanella

Prieto Figueroa, L.B. (2006) Principios Generales de la Educación. (2ª ed.) Caracas: IESALC-UNESCO/Fondo Editorial IPASME

Prieto Figueroa, L.B. (2007) El concepto del líder, el maestro como líder. Colección EDICIONES ESPECIALES No 4. Caracas: Fondo Editorial IPASME

Santa Daría, F. (1997) Introducción a la Filosofía (Dimensión Pedagógica) Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas.

Ugas, G. (2003) La cuestión educativa en la perspectiva sociocultural. San Cristóbal: Ediciones del Taller Permanente de Estudios Epistemológicos.

Ugas, G. (2003) Del Acto Pedagógico al Acontecimiento Educativo. San Cristóbal: Ediciones del Taller Permanente de Estudios Epistemológicos.

Yegres Mago, A. (2002) Dos Estudios Epistemológicos Contemporáneos: Bachelard y Popper. Tiempo y Espacio, 19 (37), 99-123.

Yegres Mago, A. (2004) Fundamentos morales de la Modernidad. Gaceta de Pedagogía 31, 13-58.

Yegres Mago, A. (2007) Ética, Política y Educación. Caracas: Instituto Pedagógico de Caracas.

Published

2014-12-01

How to Cite

Barahona Fuentes , L. . (2014). The subject educated. GACETA DE PEDAGOGÍA, (33), 70–84. https://doi.org/10.56219/rgp.vi33.530

Issue

Section

General Articles