The subject educated
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi33.530Keywords:
Subjet, Education, IdentityAbstract
The purpose of the present work is to make an investigation of concepts, which through different approaches, handles the subject as a philosophical, pedagogical, social and politician leading role of own environment and reality entity. The reading, study and analysis allow establishing some premises to guide the conceptualizing, contribute to visualizing the caught that have these reflections, linked to a learned ethos and to the knowledge and to clear any doubt and contradictions provoked around this theme. Every finality of education has as a purpose to raise the condition of life human, in all their dimensions like material, economic, ethic, moral, culture, ecological and spiritual one, that means the plenty realization as a person. Consequently, the study of the subject leading role is useful to make carrying him on a new level of knowledge, that associates the universal waves of thought, and at the same time consolidate the principle of identity, without to forget that the members of the society or social group and community have their own identity and make them unique about it, because they are one and different.
References
Andrés, M. (1999) Panorámica de algunos enfoques teóricos de la sicología en el siglo XX, con trascendencia en el ámbito educativo. Revista de Investigación, 45, 11-39.
Corros, P. (s/f) ¿Qué significa educar en valores hoy? Trabajo no publicado. Instituto Pedagógico de Caracas
Kohlberg, L. y Mayer, R. (1992) El desarrollo del educando como finalidad de la educación. Caracas: Vadell Hermanos Editores.
Piaget, J. (1977) El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanella
Prieto Figueroa, L.B. (2006) Principios Generales de la Educación. (2ª ed.) Caracas: IESALC-UNESCO/Fondo Editorial IPASME
Prieto Figueroa, L.B. (2007) El concepto del líder, el maestro como líder. Colección EDICIONES ESPECIALES No 4. Caracas: Fondo Editorial IPASME
Santa Daría, F. (1997) Introducción a la Filosofía (Dimensión Pedagógica) Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas.
Ugas, G. (2003) La cuestión educativa en la perspectiva sociocultural. San Cristóbal: Ediciones del Taller Permanente de Estudios Epistemológicos.
Ugas, G. (2003) Del Acto Pedagógico al Acontecimiento Educativo. San Cristóbal: Ediciones del Taller Permanente de Estudios Epistemológicos.
Yegres Mago, A. (2002) Dos Estudios Epistemológicos Contemporáneos: Bachelard y Popper. Tiempo y Espacio, 19 (37), 99-123.
Yegres Mago, A. (2004) Fundamentos morales de la Modernidad. Gaceta de Pedagogía 31, 13-58.
Yegres Mago, A. (2007) Ética, Política y Educación. Caracas: Instituto Pedagógico de Caracas.