The Society of Acceleration: An Ethical Perspective from Humanism and Transhumanism

Authors

  • Evelio Salcedo

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4737

Keywords:

Aceleración, Transhumanismo, Ética, Educación, Inteligencia Artificial

Abstract

Behind those who control the algorithms, it gives the impression that there are ideological
groups with very clear interests. The main problem of artificial intelligence—whether
special, general, or superintelligence—is that it lacks common sense, a biological body,
feelings, emotions, intentions, dignity, among other capabilities. This narrative addresses,
from the perspectives of ethics and education, the topic of how modern technologies
accelerate our lives, shortening distances and fragmenting time into countless moments,
opening the way to multiple beginnings that rapidly lead to other beginnings that end
quickly so we can start experiencing other experiences that are as ephemeral or even
more ephemeral than the previous ones.

Author Biography

Evelio Salcedo

Evelio Salcedo Venezolano. Profesor de Filosofía de la UPEL. Instituto Pedagógico de Caracas. Doctor en Cultura y Arte para América Latina y el Caribe. Licenciatura en Filosofía y Licenciatura en Educación Mención Filosofía por la Universidad central de Venezuela. Estudios Postdoctorales en Pedagogía Militar por la Universidad Militar Bolivariana de Venezuela. Algunos artículos publicados en revistas especializadas en sus áreas de estudio.

References

Abbagnano, N y Visalberghi, A. (1992). HISTORIA DE LA PEDAGOGÍA. España: Fondo de Cultura. Económica.

Camps. V. (2005). LA VOLUNTAD DE VIVIR. España: Editorial Ariel, S.A.

Chomsky, N., Roberts, I. y Watumull, J. (2023, marzo, 8). Noam Chomsky: La falsa

promesa de ChatGPT. The New York Times.

https://www.nytimes.com/2023/03/08/opinion/noam-chomsky-chatgpt-ai.html

Chul Han, B. (2023). VIDA CONTEMPLATIVA: España. Editorial taurus

……………..(2021). NO-COSAS: QUIEBRAS DEL MUNDO DE HOY. España. Editorial

taurus

Fischer, H. R., Retzer A. y, Schweizer, J. (1996). El final de los Proyectos. España:

Editorial Gedisa.

Hui, Y. (2020). Fragmentar el futuro. Ensayos sobre tecnodiversidad. Argentina: Editorial

caja Negra.

Heidegger. M. (2006). Aportes a la Filosofía. Acerca del Evento. Argentina: Editorial

Biblos.

Mérleau-Ponty, M. (1997). EL OJO Y EL ESPIRITU. Buenos Aires: Editorial Paidos.

Scliar. C. (2007). ¿Y si el otro no estuviera ahí? Notas para una pedagogía (improbable)

de la diferencia. Argentina: Ediciones “Marina Vilte”.

Sim, E. (2004). Lyotard y lo inhumano. España: Editorial Gedisa, S.A.

Schopenhauer A. (2005). Respuestas filosóficas a la ética, a la ciencia y a la religión.

España: Editorial EDAF, S.A.

Published

2025-11-30

How to Cite

Salcedo, E. . . (2025). The Society of Acceleration: An Ethical Perspective from Humanism and Transhumanism. GACETA DE PEDAGOGÍA, 1(52), 174–190. https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4737

Issue

Section

Trials