The Society of Acceleration: An Ethical Perspective from Humanism and Transhumanism
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4737Keywords:
Aceleración, Transhumanismo, Ética, Educación, Inteligencia ArtificialAbstract
Behind those who control the algorithms, it gives the impression that there are ideological
groups with very clear interests. The main problem of artificial intelligence—whether
special, general, or superintelligence—is that it lacks common sense, a biological body,
feelings, emotions, intentions, dignity, among other capabilities. This narrative addresses,
from the perspectives of ethics and education, the topic of how modern technologies
accelerate our lives, shortening distances and fragmenting time into countless moments,
opening the way to multiple beginnings that rapidly lead to other beginnings that end
quickly so we can start experiencing other experiences that are as ephemeral or even
more ephemeral than the previous ones.
References
Abbagnano, N y Visalberghi, A. (1992). HISTORIA DE LA PEDAGOGÍA. España: Fondo de Cultura. Económica.
Camps. V. (2005). LA VOLUNTAD DE VIVIR. España: Editorial Ariel, S.A.
Chomsky, N., Roberts, I. y Watumull, J. (2023, marzo, 8). Noam Chomsky: La falsa
promesa de ChatGPT. The New York Times.
https://www.nytimes.com/2023/03/08/opinion/noam-chomsky-chatgpt-ai.html
Chul Han, B. (2023). VIDA CONTEMPLATIVA: España. Editorial taurus
……………..(2021). NO-COSAS: QUIEBRAS DEL MUNDO DE HOY. España. Editorial
taurus
Fischer, H. R., Retzer A. y, Schweizer, J. (1996). El final de los Proyectos. España:
Editorial Gedisa.
Hui, Y. (2020). Fragmentar el futuro. Ensayos sobre tecnodiversidad. Argentina: Editorial
caja Negra.
Heidegger. M. (2006). Aportes a la Filosofía. Acerca del Evento. Argentina: Editorial
Biblos.
Mérleau-Ponty, M. (1997). EL OJO Y EL ESPIRITU. Buenos Aires: Editorial Paidos.
Scliar. C. (2007). ¿Y si el otro no estuviera ahí? Notas para una pedagogía (improbable)
de la diferencia. Argentina: Ediciones “Marina Vilte”.
Sim, E. (2004). Lyotard y lo inhumano. España: Editorial Gedisa, S.A.
Schopenhauer A. (2005). Respuestas filosóficas a la ética, a la ciencia y a la religión.
España: Editorial EDAF, S.A.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GACETA DE PEDAGOGÍA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
