Relationship communication skills and oral tradition
Keywords:
Oral Tradition, Reading, Writing, CultureAbstract
This research focused on studying the impact of oral tradition on reading and writing processes among sixth-grade students at the Institut Nuestra Señora de Guadalupe, Pasto-Nariño-Colombia, within a quantitative paradigm, with a non-experimental design of correlational character; with two variables, the independent variable: the use of oral tradition and the dependent variable: improvement in reading and writing processes. The data were obtained from a purposive sample of 65 students and were interpreted based on a comparative statistical analysis between the application of progressive complexity reading comprehension tests, the pre-test and the post-test. The results showed that thanks to oral tradition in course development, the second test improved by 2 points over the first, leading to the conclusion that oral tradition contributes to improving reading and writing.
References
Alpala, A., Tarapues, C., Yela, S. y Grisales, M. (2021). De la oralidad a la lectura crítica: revisión documental sobre la Importancia de los saberes ancestrales. Universidad de Manizales. https://ridum.umanizales.edu.co/handle/20.500.12746/5889
Alliende, F. Condemarín, M. y Milicic, N. (2014). Prueba CLP. Formas Paralelas. España. https://goo.su/0YP8t0K
Bohórquez, Y. (2021) La cultura escrita en los estudiantes de educación media colombiana. [Trabajo de titulación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador de Venezuela]. http://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/td/article/view/292/289
Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya: revista de investigación e innovación educativa del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación. 2003;(32), pp. 113–32.
Freire, P. (2014). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores México. (p. 32). https://goo.su/DFjHXKA
González, O. (2018). Unidad didáctica para promover oralidad y escritura desde la historia local, Educación y Ciencia, ISSN-e 0120-7105, Nº. 21, pp. 1-14.
Grández Guevara, A., y González Domínguez, N. Y. (2021). La metacognición como clave para elevar el nivel de la comprensión lectora en estudiantes del nivel primario. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322021000300016&script=sci_arttext
Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares Básicos de Competencia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. V. 2
https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-printer-383656.html
Zemelman, H. (2004). Conferencia: Historia y autonomía en el sujeto. Encuentro nacional y regional sobre investigación educativa. Pachuca de Soto, México. http://www.youtube.com/watch?v=GEH40q0pXAk
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.