Relationship communication skills and oral tradition

Authors

Keywords:

Oral Tradition, Reading, Writing, Culture

Abstract

This research focused on studying the impact of oral tradition on reading and writing processes among sixth-grade students at the Institut Nuestra Señora de Guadalupe, Pasto-Nariño-Colombia, within a quantitative paradigm, with a non-experimental design of correlational character; with two variables, the independent variable: the use of oral tradition and the dependent variable: improvement in reading and writing processes. The data were obtained from a purposive sample of 65 students and were interpreted based on a comparative statistical analysis between the application of progressive complexity reading comprehension tests, the pre-test and the post-test. The results showed that thanks to oral tradition in course development, the second test improved by 2 points over the first, leading to the conclusion that oral tradition contributes to improving reading and writing.

Author Biography

Juaspuezán J, Luis Felipe , Institución Educativa Municipal Nuestra Señora de Guadalupe Pasto-Colombia

Graduate in Philosophy and Literature from the University of Nariño, Graduate in Religious Sciences from the Javeriana University, Specialist in Pedagogy of Creativity from the University of Nariño, Master in Education from Diversity from the University of Manizales. He has 15 years of experience as a classroom teacher at the Inmaculada Concepción de Tallambi Educational Institution in the Municipality of Cumbal and at the Nuestra Señora de Guadalupe Educational Institution in the Municipality of Pasto.

References

Alpala, A., Tarapues, C., Yela, S. y Grisales, M. (2021). De la oralidad a la lectura crítica: revisión documental sobre la Importancia de los saberes ancestrales. Universidad de Manizales. https://ridum.umanizales.edu.co/handle/20.500.12746/5889

Alliende, F. Condemarín, M. y Milicic, N. (2014). Prueba CLP. Formas Paralelas. España. https://goo.su/0YP8t0K

Bohórquez, Y. (2021) La cultura escrita en los estudiantes de educación media colombiana. [Trabajo de titulación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador de Venezuela]. http://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/td/article/view/292/289

Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya: revista de investigación e innovación educativa del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación. 2003;(32), pp. 113–32.

Freire, P. (2014). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores México. (p. 32). https://goo.su/DFjHXKA

González, O. (2018). Unidad didáctica para promover oralidad y escritura desde la historia local, Educación y Ciencia, ISSN-e 0120-7105, Nº. 21, pp. 1-14.

Grández Guevara, A., y González Domínguez, N. Y. (2021). La metacognición como clave para elevar el nivel de la comprensión lectora en estudiantes del nivel primario. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322021000300016&script=sci_arttext

Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares Básicos de Competencia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. V. 2

https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-printer-383656.html

Zemelman, H. (2004). Conferencia: Historia y autonomía en el sujeto. Encuentro nacional y regional sobre investigación educativa. Pachuca de Soto, México. http://www.youtube.com/watch?v=GEH40q0pXAk

Published

2024-11-23

How to Cite

Juaspuezán Luis Felipe. (2024). Relationship communication skills and oral tradition. GACETA DE PEDAGOGÍA, (51), 161–174. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/3200