Democratic participation of students, directors and teachers in El Divino Salvador Urban School
Keywords:
Democratic participation, School government, Urban schoolAbstract
The democratic participation exercised by the school government guarantees the proper functioning of educational institutions since the participatory work of the educational community members favors the design of collaborative projects that favor student learning. The objective of this study was to describe the state of democratic participation of students, directors and teachers of the urban school El Divino Salvador in the municipality of Sincelejo, department of Sucre, Colombia. Regarding the methodological aspects, the research was framed within the quantitative paradigm, it was descriptive, with a non-experimental design. To obtain the information, questionnaires were applied to 64 subjects (students, teachers and directors). The result of the data allowed the generation of guidelines that could increase democratic participation, so it is concluded that the state of democratic participation in the school under study is not adequate and it is suggested to apply the proposed corrective measures.
References
Asamblea Departamental de Sucre (2020). Plan de Desarrollo 2020-2023, “Sucre diferente”. https://obsgestioneducativa.com/download/plan-de-desarrollo-departamental-sucre-2020-2023/
Cárdenas, J. (2018). Investigación cuantitativa. Berlín: trAndeS - Programa de Posgrado en Desarrollo Sostenible y Desigualdades Sociales en la Región Andina. https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/22407
Correa, F. (2016). Cultura política y gobierno escolar en las ins¬tituciones educativas oficiales de la Comuna 1 del municipio de Socacha (tesis). Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Correia, C. (2020). Los alumnos de la educación de jóvenes y adultos como actores participativos en la gestión democrática: un cruce de miradas. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 83, núm.1, pp. 77-95. https://rieoei.org/RIE/issue/view/gobernanza/gobernanza.
Corte Constitucional del Gobierno de Colombia (1991). Constitución Política de Colombia. https://acortar.link/61AlLZ
Corte Constitucional del Gobierno de Colombia (2015). Constitución Política de Colombia, actualizada con los actos legislativos a 2015. https://acortar.link/lgOlyn
Cuervo, L. (2018). Formar para la participación democrática. Caminos de educación para la paz. Uni-pluri/versidad. Vol. 17, núm. 2. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/334006
Garcés, J. (2017). El reto de las escuelas democráticas modernas. El caso colombiano. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa. Vol. 8, núm. 15, pp. 1-15. https://www.scielo.org.mx/pdf/dsetaie/v8n15/2007-2171-dsetaie-8-15-00007.pdf
González-Pulido, J., González-Pulido, A., y Cifuentes-Medina, J. (2019). La reforma educativa y la calidad de la educación en Colombia. RHS-Revista Humanismo y Sociedad, Vol. 7, núm 2, pp. 41–53. https://doi.org/10.22209/rhs.v7n2a03
Jiménez, L. (2020). Impacto de la investigación cuantitativa en la actualidad. Convergence Tech Revista Científica. Vol. 4, núm. 11, pp. 59-68. http://revista.sudamericano.edu.ec/index.php/convergence/article/view/35
Ley General de Educación (1994), Ley 115 de febrero 8 de 1994. Congreso de la República de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Pérez, L. y Ochoa, A. (2017). La participación de los estudiantes en una escuela secundaria: retos y posibilidades para la formación ciudadana. Revista mexicana de investigación educativa. Vol. 22, núm. 72. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662017000100179
Quiceno, F., Rojas, H. y Hernández, A. (2019). Deformación de la participación y la democracia en la elección de los personeros estudiantiles. Revista Logos, Ciencia y Tecnología. Vol. 11, núm. 2, pp. 78-85
Sales, A., Moliner, O., Amiama, J. y Lozano, J. (2018). Escuela incluida: recursos y estrategias para la participación ciudadana. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(77), 433-458.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.