A look at organizational commitment within university teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2362

Keywords:

Organizational commitment, University teaching

Abstract

In the field of university education, it is essential to reflect on organizational commitment, which must go beyond simple job performance and be directed towards the personal and professional growth of teachers. With this perspective in mind, this article is presented as an essay, with the objective of reviewing and obtaining greater insight about organizational commitment in university teaching. To carry out this task, previous documentary research has been used, which has allowed us to obtain global and contextualized information, which has subsequently been focused in a particular way. From this analysis, it has been concluded that the affective, continuation and normative dimensions are those that function as a guide in the commitment of the university teacher.

Author Biography

Ámbar del Valle Marcano Mendoza, Universidad Politécnica Territorial José Antonio Anzoátegui, El Tigre. Venezuela

Doctorate in Educational Sciences at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Master's Degree in Management Sciences, Human Resources, Universidad Nororiental Privada Gran Mariscal de Ayacucho, Bachelor's Degree in Public Accounting at the Universidad Politécnica Territorial José Antonio Anzoátegui (UPTJAA), Bachelor's Degree in Administration, Human Resources, Universidad Simón Rodríguez. Lecturer at the UPTJAA El Tigre, Anzoátegui state.

References

Al-dalahmeh, M., Masa’deh, R., Abu Khalaf, R. y Obeidat, B. (2018). El efecto del compromiso de los empleados en el desempeño organizacional a través del papel mediador de la satisfacción laboral: el caso de los empleados de TI en el sector bancario jordano. Modern Applied Science.

Arias, F. (2016). El profesor Universitario y su rol como Docente –Investigador: mitos y realidades. Conferencia dictada en el Pre-Congreso de Investigación Universidad Nacional Experimental del Táchira. https://acortar.link/G5xSWc

Cañedo, R. (2007). Motivación, pertenencia, responsabilidad...En busca de una cultura de excelencia. Acimed. 16(4). https://acortar.link/PWibOL

Carreras, LL., Eijo, P., Estany, A., Gómez, M; Guich, R; Mir Ojeda, V; Palnas, T, y Serrats, M. (1996). Como educar en Valores: materiales, textos, recursos y técnicas. Nancea Ediciones. Madrid. España

Fuentealba J., Rodrigo, y Imbarack, D. (2014). Teachers' commitment, an inquiry to the sense of professionalism in changing times. Estudios pedagógicos (Valdivia), 40 (Especial), 257-273. https://acortar.link/zOftZF

Jericó, P. (2008). La nueva gestión del talento humano: construyendo compromisos. Madrid: Prentice Hall.

Keth, D. (1991). El Comportamiento Humano en el Trabajo. Comportamiento Organizacional. 8va. Ed. México: Mc Graw Hill.

Leithwood, K., y Jantzi, D. (2006). A review of empirical evidence about school size effects: A policy perspective. Review of Educational Research, 76(2), 227-257.

Lizardo, L. (2021). Crisis venezolana en el siglo XXI: reflexión desde su impacto en la docencia universitaria e investigación. Implicación Bioética. Revista Ciencias de la Educación 31, (57), 298-295.

Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad. Madrid, España: Ediciones Díaz de Santos. S.A.

Mc Clelland, D. (1989). Estudio de la Motivación Humana. Madrid, España: Ediciones Narcea.

Meyer, J. P., Allen, N. J., y Smith, C. A. (1993). Commitment to organizations and occupations: Extension and test of a three-component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78(4), 538-551.

Meyer, J. y Allen, N. (1997). Compromiso en el Trabajo. Madrid: Pearson.

Rajhi, N. (2014). Identification de l’esprit entrepreneurial et identification des facteurs de son développement dans l’enseignement supérieur tunisien. (Thèse de doctorat: Sciences de Gestion) Université Pierre Mendes France de Grenoble. https://acortar.link/2MMjMo

Rascovan, S. (2004). La Orientación Vocacional en el nuevo escenario Social. Revista Mexicana de Orientación Educativa. 1 (1), 7-11. Buenos Aires.

Robbins, S. (2009). Fundamentos de Administración: Conceptos esenciales y aplicación México: Prentice-Hall Hispanoamericana. S.A.

Robbins, S., P. y Judge, T. A. (2013). Comportamiento Organizacional 15a. Edición. México: PEARSON.

Rodríguez, P. y García, J. (2017). Retrospectiva de la política universitaria en Venezuela. Voces de la educación, 4 (2), 133-156.

Published

2023-11-23

How to Cite

Ámbar del Valle Marcano Mendoza. (2023). A look at organizational commitment within university teaching. GACETA DE PEDAGOGÍA, (47), 387–398. https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2362