Spiritual dimension, school violence and integral development
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2349Keywords:
Integral human development, Spiritual dimension, ViolenceAbstract
Integral human development is the main purpose of education and what is evident in the school environment and in social dynamics, questions the efficiency of educational processes. With the objective of verifying the relationship that exists between integral development and school violence, and constituting a possible solution route, a documentary review of articles, books, doctoral theses, essays, research papers was made; finding that in the educational processes the needs of a spiritual order must be attended as a priority, considering the pedagogical and curricular worldview of the teachings of Jesus as the most suitable experiential pedagogical model, to guarantee the formation of the being. It was concluded that the strengthening of spiritual intelligence is essential to stimulate integral human development, promoting self-discipline, self-control, self-awareness, management of emotions, love, compassion and the practice of values.
References
Bartolomé-Huamán, A., y Tolentino-Quiñones, H. y Chinchay-Huarcaya, J., (2021). Inteligencia espiritual: importancia de su implementación en el sistema educativo. 593 Digital Publisher CEIT, 6(6-1), 375-384.
Benítez, F. (2020) Las políticas de convivencia escolar en América Latina. Revista Historia de la Educación. Colomb-Vol. 24 N° 24.
Cardona, Y. y Moreno, D. (2017). Incidencia del modelo pedagógico cristiano en el rendimiento académico de los estudiantes. [Trabajo de grado]. Universidad Francisco José de Caldas. Colombia. https://acortar.link/LV1Hlm
Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI, presidida por JACQUES DELORS. UNESCO: Santillana Ediciones.
Dávila, M. (2022) Violencia escolar: ¿heredada, aprendida o espiritual? II Congreso internacional práctica pedagógica. Universidad Pedagógica Experimental los Libertadores. Venezuela. https://acortar.link/Yg0foh
Echeverri, A., Gutiérrez, R., Ramírez, C. y Morales, S. (2014). Hacia una construcción del concepto violencias escolares. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 5(1), 122-13.
Franch, I. (2021). Paz y violencia en el ser humano: ¿naturaleza o cultura? Trabajo de grado de humanidades, estudios interculturales, Universidad Jaume. España. https://acortar.link/pWyeUo
Fuguet, A. (2018) Revolución y caricatura. Caracas. Venezuela: Dirección de publicaciones Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Venezuela. https://cerlalc.org/rilvi/revolucion-y-caricatura-digital-7355/
Fuguet, A. (2021) Violencia una perspectiva internacional. Revista Franz Tamayo. Vol 3 No. 7. Caracas. Venezuela. https://acortar.link/6xR9xF
Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente. Colombia: Fondo de Cultura Económica Ltda.
Hernández, M. y González, M. (2018). Desarrollo espiritual en la escuela. Acercamiento desde las percepciones de los directivos. Revista de Educación Religiosa 1(2). https://acortar.link/RlrVGu
Leyton-Leyton, I. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: una revisión de literatura latinoamericana (2007-2017). Revista Colombiana de Educación, 1(80), 227-260.
Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad. Madrid: Ediciones Diaz de Santos.
Martínez, S., Charris, A. y Vargas, C. (2018). Desarrollo integral en valores para estudiantes de quinto y segundo grado del Colegio Carmelitano. Revista Cultura. Educación y Sociedad 9(3), 229-236.
Martínez, F. y Torres, O. (2020). Las emociones presentes en la pedagogía de Jesús para el aprendizaje significativo en la clase de Religión. [Tesis de Licenciatura en Educación] Universidad Finis Terrare Facultad de Educación Instituto Escuela de la Fe Chile. https://acortar.link/Z4Ob6L
Martínez- Posada, J., Torregrosa, N., Reyes, G., Jiménez, J., Torres, J. y Torregrosa, R. (2021). Libertad religiosa, de culto y de conciencia en la política pública de Bogotá. Revista Republicana No. 29. https://acortar.link/VRY0hc
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2013). Ley de Convivencia del 13 de Marzo. https://acortar.link/eTql9Y
Morales, J. y Ramírez, L. (2018). Escuela Laica ¿por qué y para qué? Revista EDUCA –UMCH. Revista de educación y sociedad, 2018, (12). https://acortar.link/CyzyW0
Morin, E., y Vallejo-Gómez, M. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro: Edgar Morin. Traducido por Mercedes Vallejo-Gómez. Francia: UNESCO. https://acortar.link/U2905l
Ortiz, A. (2021). Las enseñanzas de Jesús y la educación que soñamos. Teopedagogía: hacia una teoría del aprendizaje divino. España: Editorial Académica Española.
Ospina, C. (2018). Educar para el regreso a casa. Vigencia de los ideales humanistas. Pedagogía y Saberes. 4 49, 201-211.
Palacios-Acosta, O. y Saiz-Ucros, S (2019) Desde la educación humanista hasta la escuela humanitaria. Revista Polo del conocimiento Edición núm. 31 Vol. 4, No 3. https://acortar.link/ELvPMz
Porcel, M. (2022) Implicaciones pedagógicas a partir de la persona de Jesús de Nazaret. Un estilo y un paradigma para el educador de hoy. Revista Proyección: Teología y mundo actual, ISSN 0478-6378, Nº 287, 2022, págs. 371-387.
Peri, F y Pérez, Z. (2019). Visión y significado de la espiritualidad en la educación. Sinopsis Educativa Revista Venezolana de Investigación. Año 19 Nº Especial noviembre 2019. https://acortar.link/Zw2ze8
Rangelrooy, P. (2019) Analogía de la neuro didáctica y la pedagogía de Jesús de Nazaret. [Trabajo de grado] Universidad Abad Oliba SEU. España. https://acortar.link/KyQiMV
Rojas, S. (2020). Aproximaciones teóricas obre la educación en valores. Revista Educare 24 (3). Universidad Pedagógica Experimental los Libertadores. Venezuela. https://acortar.link/GSy1hn
Ruíz, A. (2017). Importancia de los valores humanos en la educación. Revista Daena: International Journal of Good Conscience, 12(3)345-356.
Santos, C., Roque M. y Rodríguez, P. (2020). Integrando la educación para la paz en la terapia humanista: un estudio de caso. Rev Elec Psic Izt. 2020;23(3):1083-1104.
UNICEF- CEPAL (2017). La violencia en el espacio escolar. Publicación de las Naciones Unidas. https://acortar.link/EtLyHt
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.