The world of emotions in adolescents with a high intellectual capacity
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2077Keywords:
Adolescents, Emotions, High intellectual abilityAbstract
Adolescents with high intellectual ability tend to excel in their academic performance. However, little is known about their emotional development. The aim of this study was to consolidate the state of the art on emotions in adolescents with high intellectual ability. The study was based on an interpretive approach. The research units were 29 documents published between 2012 and 2021, in Latin America and Spain. The documents were related to the following categories: emotional intelligence, high intellectual ability and adolescents. The descriptive analytical file allowed the researchers to systematize the data and present the hermeneutic synthesis. It is concluded that: (a) these adolescents tend to be exposed to stress due to the expectations of their social environment and (b) emotional intelligence is a fundamental link in the educational process, which deserves to be promoted in the classroom. It is recommended to jointly stimulate the intellectual and emotional abilities of adolescents with high intellectual ability to achieve a balanced development.
References
Antonio Agirre, I. (2019). Inteligencia emocional percibida: un nuevo instrumento de medida y su contribución a un modelo de ajuste personal y escolar en la adolescencia. Tesis doctoral, Universidad del País Vasco. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=223660
Arias, F. (21 de agosto de 2021). Siete mitos y tres errores en la elaboración de Tesis Doctorales. Jornada Remembranzas epistémicas dese la ruta doctoral en ciencias de la educación. [Archivo de video]. http://www.youtube.com/watch?v=pv9fcoOQTNI
Barrera, M. L.; Donolo, D. S.; Soledad Acosta, L. y González, M. M. (2012). Inteligencia emocional y ambientes escolares: una propuesta Psicopedagógica. Enseñanza e Investigación en Psicología, 17(1), 63-81. https://www.redalyc.org/pdf/292/29223246005.pdf
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de investigación educativa, 21, 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071
Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10, 61-82. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70601005
Calero, A. D.; Barreyro J. P. e Injoque-Ricle, I. (2017). Inteligencia emocional durante la adolescencia: su relación con la participación en actividades extracurriculares. Psicodebate, (17) 2, 43-54. https://doi.org/10.18682/pd.v17i2.693
Castelló, A. y Batlle, C. (1999). Aspectos teóricos e instrumentales en la identificación del alumno superdotado y talentoso. Revista de altas capacidades. 1136-8136 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2476205
Cejudo Prado, J. (2015) Diseño, desarrollo y evaluación del programa “Dulcinea” de educación emocional en un centro de educación secundaria desde la integración de modelos de inteligencia emocional. Tesis Doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). http://e-spacio.uned.es>tesis uned:educacion-cejudo
Cury, A. (2008). El Maestro de las Emociones. Grupo Nelson.
Cyrulnik, B. (2002). Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Gedisa.
Erikson, E. (1971). Identidad, juventud y crisis. Paidós.
Fernández Lasarte, O. (2018). Inteligencia emocional y ajuste escolar en la adolescencia y juventud. Tesis Doctoral, Universidad del País Vasco. https://lareferencia.info/vufind/Record/ES_4234ab04b5eca0f87793695da84c74f3
Ferragut, M. y Fierro, A. (2012). Inteligencia emocional, bienestar personal y rendimiento académico en preadolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 44 (3), 95-104. http://www.scielo.org.co/pdf/rlps/v44n3/v44n3a08.pdf
Fragoso-Luzuriaga, R. (2019). Importancia del desarrollo de la inteligencia emocional en la formación de personas investigadoras. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 19 (1) 1-23. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v19n1/1409-4703-aie-19-01-655.pdf
García Sancho, E. (2015) La influencia de la Inteligencia emocional en el comportamiento Agresivo. Tesis Doctoral, Universidad De Málaga]. https://acortar.link/26Dq96
Gardner, H. (2019) Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. PAIDOS IBERICA.
Goleman, D. (1999). La práctica de la Inteligencia Emocional. https://acortar.link/bn7l9Z
Gutiérrez, M. y Gonçalves, T-O. (2013). Activos para el desarrollo, ajuste escolar y bienestar subjetivo de los adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13 (3), 339-355. https://www.ijpsy.com>vol13>num3
Hoyos Botero, C. (2000). Un modelo para investigación documental. Guía teórico – práctica sobre construcción de Estados del Arte, con importantes reflexiones sobre la investigación. https://docplayer.es/229620042-Guia-teorico-practica-sobre-construccion-de-estados-del-arte-con-importantes-reflexiones-sobre-la-investigacion-consuelo-hoyos-botero-senal-editora.html
Lomelí-Parga, A. M.; López-Padilla, M. G.; Valenzuela-González, J. R. (2016). Autoestima, motivación e inteligencia emocional: Tres factores influyentes en el diseño exitoso de un proyecto de vida de jóvenes estudiantes de educación media. Revista Electrónica Educare, 20 (2), 2016, 1-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194144435005
Londoño, O., Maldonado L., y Calderón, L. (2016) Guía para construir Estado del Arte. https://acortar.link/ROPq7p
Martínez-Otero Pérez, V. y García-Lago Ibañez, V. (2013). Aspectos conceptuales sobre la inteligencia afectiva y su fomento a través de la lectura en la escuela. Revista de Comunicación de la SEECI, 30 (marzo), 106-120. https://www.redalyc.org/pdf/5235/523552848006.pdf
Mayer, J., Caruso, D. y Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27 (4), 267-298. http://dx.doi.org/10.1016/S0160-2896(99)00016-1
Mesa Jacobo, J. R. (2015). Inteligencia Emocional, Rasgos de Personalidad e Inteligencia Psicométrica en Adolescentes. Tesis Doctoral, Universidad De Murcia. https://www.tdx.cat/handle/10803/310420
Ministerio del Poder Popular para la Educación. Viceministerio de Educación Media. (2017). Área de Formación, Orientación y Convivencia. Resolución Nro. 2996. Publicada en Gaceta Oficial Nro 41.199 de fecha 25/07/2017.
Morales-Sánchez, L.; Ruiz González, P.; Merchán Clavellino, A. y Guil, R. (2018). Programa emocional en alumnado de segundo de E.S.O. con déficit en sus logros Académicos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1), 98-108. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349856428010
Muchiut, Á. F.; Vaccaro, P. y Pietto, M. L. (2021). Inteligencia, funciones ejecutivas y rendimiento académico de adolescentes de 13 y 14 años de Resistencia. Interdisciplinaria. Revista en Psicología y Ciencias afines, 38 (3). https://www.redalyc.org/journal/180/18067032005/html/
Muñoz Campos, E. M. (2020) Inteligencia emocional, Bienestar Subjetivo y Satisfacción Vital en el ámbito educativo. Tesis doctoral, universidad autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/handle/10486/694081
Organización Mundial de la Salud. (2022). La OMS subraya la urgencia de transformar la salud mental y los cuidados anexos. https://www.who.int/es/news/item/17-06-2022-who-highlights-urgent-need-to-transform-mental-health-and-mental-health-care
Organización Panamericana de la Salud (2023). Temas de Salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/depression#
Parodi Úbeda, A. I. (2015). Inteligencia Emocional y Personalidad: Factores predictores del Rendimiento Académico. Tesis, Universidad de Murcia-España. https://acortar.link/0tISIs
Pulido Acosta, F. (2015) Miedo, Inteligencia Emocional Y Rendimiento Académico En El Contexto Educativo Pluricultural De Ceuta. Tesis Doctoral, Universidad de Granada-España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=57730
Rodríguez, C. (2019) Imagen Corporal y su relación con el nivel de Actividad Física y la Inteligencia Emocional en adolescentes femeninas de diferentes niveles socioeconómicos. Tesis Doctoral, Universidad de Huelva-Argentina. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=245438
Rodríguez García, G. A. (2019) Eficacia del Programa De Inteligencia Emocional Intensivo (PIEI) en la inteligencia emocional y la conducta prosocial de alumnos de la ESO. Tesis Doctoral, Universidad de Madrid-España. https://eprints.ucm.es/id/eprint/55308/
Rojo Guillamón, M. I. (2021). Relación entre Inteligencia Emocional, Resiliencia y Estrategias para el Manejo de los Conflictos en un Instituto de Enseñanza Secundaria. Tesis Doctoral, Universidad de Murcia-España. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/113086
Samper, P.; Mestre, V. y Malonda, E. (2015). Evaluación del rol de variables intelectuales y socioemocionales en la resolución de problemas en la adolescencia. Universitas Psychologica, vol. 14 (1). 15-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64739086017
Segura-Martin, J. M.; Cacheiro-González, M. L. y Domínguez-Garrido, M. C. (2015) Estudio sobre las habilidades emocionales de estudiantes venezolanos de bachillerato y formación técnica superior. Revista Educación y Educadores, vol. 18, núm. 1, enero-abril, 2015, pp. 9-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83439194001
Serrano Escamilla, C. (2021) Estudio sobre las relaciones entre los Cinco Grandes, optimismo, inteligencia emocional y afrontamiento y el ajuste emocional y éxito académico del adolescente. Tesis Doctoral, Universidad de Valencia-España. https://roderic.uv.es/handle/10550/79388
Silvente Troncoso, C. (2016). Depresión existencial en adolescentes con altas capacidades intelectuales. http://altascapacidades.eneuskadi.com/depresion-existencial-en-adolescentes-con-altas-capacidades-intelectuales/.
Usán Supervía, P. y Salavera Bordás, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95-112. http://dx.doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123
Usán Supervía, P.; Salavera Bordás, C.; Mejías Abad, J. J.; Merino Orozco, A. y Jarie, L. (2019). Relaciones de la inteligencia emocional, Bornout y compromiso académico en el rendimiento escolar de estudiantes adolescentes. Archivos de Medicina (Col). 19 (2), 197-207. https://www.redalyc.org/journal/2738/273860963001/273860963001.pdf
Vaquero Diego, M. (2020). Relación entre inteligencia emocional y rendimiento académico en Adolescentes dentro de un centro educativo de excelencia en Sao Paulo. Tesis Doctoral, Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/handle/10366/143606
Velasco Enríquez, M.F.; y Quiroga-Garza, A. (2018). Factores sistémicos asociados a la experiencia escolar de adolescentes con alto potencial intelectual. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23 (79),1051-1074. https://acortar.link/GwFgTS
Villoria Álvaro, S. (2017). ¿Qué aporta la Inteligencia Emocional al ajuste académico y social de los adolescentes? Tesis doctoral, Universidad de Cantabria]. Disponible: https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/11520
Ysern González, L. (2016). Relación entre la inteligencia emocional, recursos y problemas psicológicos, en la infancia y adolescencia. Tesis doctoral, Universidad de Valencia-España. https://roderic.uv.es/handle/10550/56160
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.