RESEARCH AS CONTEXT AND POSSIBILITY FOR THE REFLECTION OF TEACHING PRAXIS

Authors

  • Natalia Fernanda Rojas Mayor

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i24.3453

Keywords:

Educational research, reflection, Educational Quality

Abstract

Educational research-IE is undoubtedly a space to advance in the study and solution of many problems that arise in education. Both in the formulation of policies, programs and plans, as well as in the context of each educational institution and logically, within the classroom itself. But it can be seen that in many cases, EI does not have the impact expected of it, it does not generate transformation processes and effective solutions to the problem situations studied. This is due to various factors: negligence or ignorance on the part of the different levels of the educational systems, lack of resources, deficiencies in the work of socialization of their work by researchers, among others. Given this reality, advancing in the comprehensive reflection on the EI work carried out can be a way to ensure that its processes and results transcend, that they are assimilated by the different actors in the educational process, becoming more effective in improving educational quality., and incidentally, that research teachers are authentic transforming agents of their reality. Therefore, in this reflection the objective is proposed to advance or deepen the relationship that must occur between reflection and EI, with the teacher as the first-order protagonist, given the need for the research carried out in the educational field to really contribute. to its improvement and transformation. The methodology is based on a documentary review of various sources related to the topic.

References

Aguilar, N. y Cifuentes, G. (2021) Maestros que investigan: un estatus aún en disputa. Estudios pedagógicos Vol 43 Núm 3. Valdivia, Chile. Recuperado: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052021000300125 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000300125

Cabrera, S. (2021). Radio la calle. Disponible en: https://radiolacalle.com/las-universidadespublicas-requieren-de-propuestas-de-divulgacion-cientifica/ Acceso el 10 jun. 2021

Castro Lasso, Edgar Una reflexión sobre la educación y la investigación pedagógica. "La investigación debe ser una práctica transversal en la escuela" Entramado, vol. 2, núm. 1, enero-junio, 2006, pp. 94-104 Universidad Libre Cali, Colombia

Espinoza, V. y Escobar, J. P. (2024). Reflexiones sobre la investigación educativa y su impacto en la educación actual. Centro UC-CEDETI. Recuperado: https://www.cedeti.cl/2024/01/24/conectando-saber-y-practica-reflexiones-sobre-la-investigacion-educativa-y-su-impacto-en-la-educacion-actual/

García, M. J. y Castro, A. M. (2017) Notas teórico-metodológicas de pesquisas em educação: concepções e trajetórias [online]. Ilhéus, BA: EDITUS. Recuperado: http://books.scielo.org/id/yjxdq/epub/mororo-9788574554938.epub.

González, L.A. (2021) Reflexiones sobre la investigación educativa (II). Diario Latino Recuperado: https://www.diariocolatino.com/reflexiones-sobre-investigacion-educativa-ii/

González, Nelia; Zerpa, María Laura; Gutierrez, Doris; Pirela, Carmen La investigación educativa en el hacer docente Laurus, vol. 13, núm. 23, 2007, pp. 279-309 Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela

https://www.redalyc.org/journal/1341/134166565011/html/

Martínez, J.E., Tobón, S., López, E. y Manzanilla, J.E. (2019) Calidad Educativa: un estudio documental desde una perspectiva socioformativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Vol 16 Núm 1. Universidad de Caldas, Colombia.

Martínez, J.P., Puerto, P.Y. y Présiga, C.A. (2022). El docente investigador como factor de transformación de la sociedad: reflexión sobre el papel de la construcción de saberes, su propia práctica y la construcción de redes de conocimiento. https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/oratores/article/view/697/1724 DOI: https://doi.org/10.37594/oratores.n17.697

Moreno, J.P., Arbulú, G. y Montenegro, L. (2022) La metacognición como factor de desarrollo de competencias en la educación peruana. Revista Educación Vol. 43 Núm 1. Universidad de Costa Rica. Recuperado: https://www.redalyc.org/journal/440/44068165006/html/

Páez, R.M. (2020) Problemas y posibilidades del pensamiento crítico en la educación. CLACSO-Universidad de la Salle. Bogotá, Colombia. Recuperado: https://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fce-unisalle/20210211051501/Pensamiento-critico-educacion.pdf

Posadas, P. y Godino, J.D. (2017) Reflexión sobre la práctica docente como estrategia formativa para desarrollar el conocimiento didáctico matemático. Universidad de Granada. Recuperado: Ugr.es/jgodino/fprofesores/posadas_reflexión.pdf.

Resignificar la praxis educativa en tiempos de incertidumbre: un desafío para las organizaciones sociales. Revista de Ciencias Sociales (Ve). Universidad de Zulia, Venezuela. Recuperado: www.redaly.org./articulo.oa?

Roget, A.D. y Gómez, M.V. (2014). La práctica reflexiva. Bases, modelos e instrumentos. Narcea, SA. De Ediciones. Madrid, España. Recuperado: https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/practica%20reflexiva,%20La%20-%20Domingo%20Roget,%20Angels%20subrayado(Autosaved).pdf

Valle, A.M. (2021) Investigación educativa: problemática y carácter multidisciplinario. Reflexiones teóricas y filosóficas. Revista Práxis y Saber. Editorial UPTC. Recuperado: Recuperado: https://www.dspace.uce.edu.ec/server/api/core/ bitstreams/2d320930-b426-4ef9-b523-1f880e215700/content

Published

2025-02-20

How to Cite

Natalia Fernanda Rojas Mayor. (2025). RESEARCH AS CONTEXT AND POSSIBILITY FOR THE REFLECTION OF TEACHING PRAXIS. DIALÉCTICA, 2(24). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i24.3453