Pedagogy of questioning applied to literature: an integrative proposal

Authors

  • Ríchard José Sosa Villegas Instituto Náutico “Almirante Lino de Clemente”

Keywords:

literature, pedagogy of questioning, integrative pedagogy

Abstract

The aim of this work is to propose, from theoretical and pedagogical notions, an outline of the elements that should be taken into account in the conformation of an integrative pedagogy of literature. In order to achieve this, we first start with the postulates that govern the pedagogy of literature and its principles according to Cárdenas (2000); secondly, we focus on the way literary texts could be approached from a pedagogy of literature based on the theoretical standpoints of Fraca (2003) and thirdly, we consider the proposal for a pedagogy of questioning by Siede (2010) whose work is based on the Socratic Maieutic. The results of this research suggest that it is necessary to rethink the teaching of literature through motivating strategies to enhance the cognitive and metacognitive development of students at any academic level.

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Author Biography

Ríchard José Sosa Villegas, Instituto Náutico “Almirante Lino de Clemente”

Profesor egresado del Instituto Pedagógico de Caracas, en la especialidad de Castellano, Literatura y Latín. Ocupa la Dirección en Educación Media General del Instituto Náutico “Almirante Lino de Clemente”, donde también se desempeña en el área de su especialidad. Además, labora como docente de aula I, en la U.E.N “Josefa Irausquín López”, adscrita al Ministerio del Poder Popular para la Educación. En la actualidad, cursa la Maestría en Lectura y Escritura en el IPC.

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Published

2019-07-01

How to Cite

Sosa Villegas, R. J. . (2019). Pedagogy of questioning applied to literature: an integrative proposal . LETRAS, 59(95), 149–181. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/letras/article/view/99

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