Some considerations on the current role of literature in language teaching
Keywords:
literature, language teaching, literary training, reading mediatorAbstract
In this paper, we discuss the current role of literature in language teaching. Our main argument is that the importance of literature in this context prevails and it transcends the development of utilitarian instructional skills. This idea is sustained in the fact that the uses and scope of the literary text have been reformulated as a consequence of the progress of modern societies that has generated new objectives in terms of literary education. The theoretical support of this analysis rests on the works of prominent scholars such as: Lázaro- Carreter (1992), Colomer (2001, 2002, 2010), Sánchez (2002), Munita (2014, 2020) and authors such as Galeano and Saramago, among others. Additionally, we briefly reflect on the role of the teacher as a reading mediator. In our final considerations, we reiterate the relevance of literary instruction and pinpoint the importance of constantly adjusting our pedagogical practices to the current demands —regarding the teaching of literature in a formal educational context—that are constantly emerging.
Downloads
References
Avsenik, I. (2013). Reality and truth in literature.From ancient to modern European literary and critical discourse.Goettingen: V&R Unipress.
Barrera Linares, L. (2007). La crítica literaria en Venezuela: decálogo para el suicidio. Revista Nuestra América, 4, pp. 93-109. Porto: Universidade Fernando Pessoa.
Cárdenas, A. (2000). Elementos para una pedagogía de la literatura. Cuadernos de Literatura. [Revista en línea], 11(6), pp. 5-18 Disponible: https://goo.gl/osChQb [Consulta: 2016, agosto 23].
Cárdenas, J. (2020). La enseñanza de la literatura en tiempos de pandemia. [Página web] Disponible: https://bit.ly/3mRiFyz [Consulta: 2021, septiembre 10].
Chumaceiro I. y Pérez L. (2011). La literatura como puente para la lectura en A. Bolívar y R. Beke (comp.) Lectura y Escritura para la investigación (pp. 41-70). Caracas: Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico.
Colomer, T. (2001). La enseñanza de la literatura como expresión de sentido. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 22, 1-19. La Plata: Universidad de la Plata.
Colomer, T. (2002). El papel de la mediación en la formación de lectores en F. Garrido Lecturas sobre Lecturas (9-29). México: Consejo para la Cultura y las Artes.
Colomer, T. (2010).La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e innovación en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible: www.biblioteca.org.ar [Consulta: 2016, agosto, 28].
Durán, D. y González, A. (2018).Literature: An operational definition (In the context of EFL teacher training). Trabajo de ascenso no publicado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Caracas.
Gaiman, N. (2016).The view from the cheap seats: selected nonfiction. New York: Harper Collins.
Galeano, E. (1989).Diezerrores o mentiras frecuentes sobre literatura y cultura en América Latina. Nueva Sociedad 56-57, 65-78. Buenos Aires.
García Madruga, J. (2006).Lectura y Conocimiento. Barcelona: Paidos.
González, A. (2014).Criterios para el desarrollo del pensamiento crítico a través de textos literarios en LETRAS Vol 56 N° 91 p.p. 46-66. Caracas: IVILLAB.
Imber, R. y Rangel, C. (1982, Febrero 9). Papel literario [Entrevista a Jorge Luis Borges]. El Nacional [Artículo en línea: 2021, Agosto 8] Disponible: https://bit.ly/3akTn62 [Consulta: 2021, Septiembre 10]
Lázaro Carreter, F. (1992). Hacia una moderna pedagogía de la literatura en Boletín Informativo [Artículo en línea N° 217. Pp. 32-37] Disponible: https://goo.gl/F3HPLb [Consulta: 2016, Agosto 28]
Lyotard, J. (1991).La condición postmoderna. Buenos Aires: Editorial R.E.I. Argentina S.A.
Mendoza, A. (2008) La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto- literaria en Biblioteca Cervantes [Artículo en línea] Disponible: http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-educacin-literaria---bases-para-la-formacin-de-la-competencia-lectoliteraria-0/ [Consulta: 2021, Septiembre 28]
Ministerio del Poder Popular para la Educación (2017). Áreas de formación en Educación Media General. Caracas: Autor.
Munita, F. (2014).El mediador escolar de lectura literaria. Un estudio del espacio de encuentro entre prácticas didácticas, sistemas de creencias y trayectorias personales de lectura. Tesis de doctorado no publicada, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
Munita, F. (2020).Hacer de la lectura una experiencia. Reflexiones sobre mediación y formación de lectores. Lima: Biblioteca Nacional del Perú.
Orwell, G. (1947). “Why I write”. Selected Writings (1958) pp. 99-105 (reprinted, 1978). London: Heinemann Educational Books, ltd.
Poe, E.A. (1850). The Poetic Principleen Home Journal, (1850) [Artículoenlínea N° 238. pp. 1-6] Disponible: https://www.eapoe.org/works/essays/poetprnb.htm [Consulta: 2021, Septiembre 10]
Sánchez, L. (2002). Metáfora, cognición y competencia literaria. 32, 33-53. Granada: Publicaciones.
Santos- Febres, M. (2016). ¿Para qué sirve la Literatura? [Página web]. Disponible: https://goo.gl/ThbUph [Consulta: 2016, Octubre 26].
Santamaría, D. (2016).Un ejercicio social y político: Didáctica de la experiencia literaria. Trabajo de grado no publicado. Caracas: UPEL-IPC.
Selden, R., Widdowson, P., y Brooker, P. (2005). A reader’s guide to contemporary literary theory 5th edition. Herefordshire: Simon and Schuster International group.
Vega- Córdova, C., García- Herrera, G., Castro- Salazar, A. y Erazo- Álvarez J. (2020). Retos de docentes en la enseñanza de Lengua y Literatura en tiempos de pandemia en Revista Koinonia, 5, 200- 231. Santa Ana de Coro, Venezuela.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 LETRAS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.