APPROACHING THE MASONIC SYMBOLISM IN THE POEM ODE TO THE ARCHITECT BY CÉSAR DÁVILA ANDRADE

Authors

Keywords:

símbolos, masonería, hermenéutica, obra poética

Abstract

The main objective of this study is to analyze the symbolic elements of Freemasonry in the poem “Ode to the Architect” by César Dávila Andrade. This research is supported with the works of authors such as Cirlot (1995), Ariza (2007) and Bachelard (2003). The qualitative approach and documentary research methodologies were used; additionally the hermeneutic method was applied in order to carry out the process of interpretation of the poem chosen.  As a result, it was possible to evidence a symbolic load that leads to an interpretation from Masonic beliefs. This allowed us to conclude that the Masonic symbols present in César Dávila Andrade's poem are intended to honor the Great Architect of the Universe, —the Masonic name for God—, as well as to connect the being with his spiritual center and with the divine in order to reach transcendence, which is one of the most important Masonic principles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karen Loammi Calzadilla Guevara, Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez

Profesora especialista en Lengua Castellana y Literatura, egresada del Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”, y Magíster en Literatura Latinoamericana, egresada del Instituto Pedagógico de Caracas. Actualmente se desempeña como Docente, adscrita al Departamento de Expresión y Desarrollo Humano del Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”.

References

Ariza, F. (2007). La masonería. Símbolos y ritos. Biblioteca Golpe de dados.

Bachelard, G. (1992). Fragmentos de una poética del fuego. México: Editorial Paidós.

Bachelard, G. (2003). El agua y los sueños. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Cirlot, J. (1995). Diccionario de símbolos. Colombia: Editorial Labor.

Dávila Andrade, C. (2010). Materia real. Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamericana.

Dávila Andrade, C. (1993). Poesía, narrativa, ensayo. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Dávila Vázquez, J. (1991). El dios de César Dávila Andrade. Ecuador: Universidad de Cuenca.

Diccionario breve de la masonería. (2010). Madrid: Fundación María DERAISMES.

Durand, G. (1980). Las estructuras antropológicas de lo imaginario. Buenos Aires: Editorial Taurus.

El ARA. Instructivo para el aprendiz masón. (s.f). Chile: Biblioteca masónica Fraternidad.

Gadamer, H. (1988). Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Sígueme.

Jung, C. (1980). El hombre y sus símbolos. Madrid: Editorial Losada.

López, D. (2009). Arte y masonería: Consideraciones metodológicas para su estudio. San José: REHMLAC.

Tello, M. (2004). El patrimonio lírico en Cuenca: Un acercamiento generacional. Ecuador: Universidad de Cuenca.

Todorov, T. (2014). Teorías del símbolo. Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamericana.

Vale Amesti, F. (2007). La manzana de la discordia. Caracas: Monte Ávila EditoresLatinoamericana.

Vargas, V. (1989). Una semiología del texto literario. Caracas: Universidad Central de Venezuela.

Published

2021-01-01

How to Cite

Calzadilla Guevara, K. L. . (2021). APPROACHING THE MASONIC SYMBOLISM IN THE POEM ODE TO THE ARCHITECT BY CÉSAR DÁVILA ANDRADE. LETRAS, 61(98), 15–46. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/letras/article/view/3

Issue

Section

Articles