Cooperative learning as a methodological strategy to mediate reading comprehension
DOI:
https://doi.org/10.56219/letras.v63i103.2367Keywords:
cooperative learning, methodological strategy, reading comprehensionAbstract
The purpose of this work was to determine the effectiveness of cooperative learning as a methodological strategy to mediate reading comprehension in fifth grade students. The research was developed under the socio-critical paradigm, qualitative approach and action research modality, following the stages of diagnosis, action and execution of an Action Plan design and its implementation, evaluation and reflection in the context of the National Basic School "Elías Toro", in the city of Caracas. Participant observation was used as a technique and in the analysis the systematization of results and triangulation of information were applied. The results showed that the key informants significantly improved comprehension from the textual to the inferential level, which proves that cooperative learning is appropriate to mediate reading comprehension in Primary Education.
Downloads
References
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una propuesta cognitiva. Barcelona: Paidós.
Barboza F. y Peña F. (2014). El problema de la enseñanza de la lectura en Educación Primaria. Revista Investigación. Universidad de los Andes. https://www.redalyc.org/pdf/356/35631103015.pdf
Blanco, B. y Blanco L. (2009). Lectura comprensiva y Matemáticas Escolares. Revista Didácticas de las Matemáticas. Volumen 71. Facultad de Educación. Universidad de Extremadura.
Cassany, D, Luna, M. y Sanz, G. (2003). Enseñar lengua (9na ed.). España: Graó.
Cifuentes, R, (2016). IAP y sistematización de experiencias: apuestas, propuestas, desafíos para construir educaciones e intervenciones pertinentes y potenciadoras. V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, Red Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales Facultad de Ciencias Sociales Universidad Nacional de Cuyo
Colomer, T. (1997). La enseñanza y el aprendizaje de la comprensión lectora. Revista Signos. Teoría y práctica de la educación, No. 20, enero-marzo de 1997, pp. 6-15.
Durango, Z. (2017). Niveles de comprensión lectora en los estudiantes de la Corporación Universitaria Rafael Núñez (Cartagena de Indias). Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 156-174. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/850/1368
Elliot, J. (2010). La investigación-acción en educación. (Sexta edición). España: Ediciones Morata.
Ferreiro Gravié, R. y Espino Calderón, M. (2009). El ABC del Aprendizaje Cooperativo. Trabajo en equipo para aprender y enseñar. (2da. Ed.). México: Trillas.
Figueroa, V. (2011) La lectura y la escritura en la educación venezolana. Una mirada desde la didáctica. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Socialesn núm. 17enero-diciembre, 2011, pp. 103-114. Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/652/65221619007
Hernández S, Fernández C, Baptista L. (2014) Metodología de la Investigación. Sexta edición. McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. De C.V. México D.F.
Johnson, D., Johnson, R. y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. [1994]. Traducción de Gloria Vitale. Argentina: Paidós.
Morales, A. (1997). El mejoramiento de la capacidad para aprender a través de la lectura. Revista de Psicología de la PUCP. Vol. 15,2, 1997, 253-277. DOI: https://doi.org/10.18800/psico.199702.005
Organización para las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura: UNESCO. (2006). Mesa redonda ministerial sobre la Educación de Calidad. http://portal.unesco.org/education/es/ev.php- [Consulta: 2017, marzo 25]
_____________ (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. Informe de la Comisión Internacional sobre los futuros de la Educación. Resumen.
_____________ (2022). Reimaginar nuestro futuro juntos - Un nuevo contrato social para la educación. Comisión Internacional sobre los Futuros de la educación. Versión en inglés. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707. [Consulta: 2022, abril 28].
Pérez, M. (2003). Leer y escribir en la escuela. Algunos escenarios pedagógicos y didácticos para la reflexión. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, ICFES.
Piaget, J. (1979). Seis Estudios de Psicología. (10ma. Ed.). Barcelona: Editorial Seix Barral, S.A.
Salcedo, M. (2007). El Diálogo en Equipo como estrategia metodológica en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lectura y la escritura. Material mimeografiado.
Santillana (2007). Enciclopedia Didáctica, 5to grado.
Slavin, R. (1999). Aprendizaje cooperativo: Teoría, investigación y práctica. Buenos Aires: Editorial Aique.
Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona. España: Editorial Graó.
______ (1994). Etapas del proceso de lectura. Barcelona: Ed. Graó.Vallés, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Revista Virtual Liberabit. Lima Perú. 11, 49-61. http://www.redalyc.org/pdf/686/68601107.pdf
Tapia J, (2005). Claves para la enseñanza de la comprensión lectora. Revista de Educación, núm. extraordinario 2005, 63-93
Villasmil Y, Arrieta B. y Fuenmayor De V. (2009). Análisis de la comprensión lectora y producción escrita de los estudiantes de educación media diversificada y profesional. En Multiciencias, 1(9), 62-69.
Vygotsky, L. (2010). Pensamiento y lenguaje. [1995] Barcelona: Paidós.
Woolfolk, A. (1999). Psicología Educativa. (7ª ed.). México: Prentice Hall-Pearson.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 LETRAS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.