The lexical availability of emotions in the classroom context: a pilot study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v63i103.2364

Keywords:

lexicon, lexicon of emotions, lexical availability, focus of interest

Abstract

This research presents a pilot study that researches the lexicon of emotions in the classroom context from the methodology of lexical availability. The premise of this study is based on the approach of the lexicon as both a constructor and a reflection of realities. Therefore, emotions can be evidenced through lexical units. In order to support this premise, theoretical and methodological proposals on lexicon, emotions, lexical availability, lexicology and semantics have been consulted. The technique used was the survey and the lexical availability test with centers of interest constructed from the most frequent emotions and applied to students of the faculties of Education and Humanities and Art of the Universidad de Concepción, Chile. The results obtained have indicated that the centers of interest Love, Anger and Joy have been the most productive in terms of the number of lexies used. Likewise, it has led to the classification of lexies into descriptive, expressive and figurative. The conclusions reveal that, lexicon is, indeed, the vehicle for transmitting emotions and the proposed methodology is effective in order to recover the lexicon of emotions.

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Author Biographies

Oscar Elías Blanco Correa, Universidad de Concepción, Chile

Doctor en Lingüística de la Universidad de Concepción. Es egresado del Instituto Pedagógico de Caracas y se ha desempeñado como profesor en universidades venezolanas y chilenas y también como profesor de español como lengua extranjera de forma particular.

Gabriela Emilce Kotz Grabole, Universidad de Concepción, Chile

Doctora en lingüística y docente del Departamento de Idiomas Extranjeros de la Facultad de Humanidades y Arte de la Universidad de Concepción, donde imparte cursos de alemán como lengua extranjera en la carrera de Traducción / Interpretación en Idiomas Extranjeros y en el postgrado de lingüística de la misma Facultad.

Pedro Antonio Salcedo Lagos, Universidad de Concepción, Chile

Doctor en Inteligencia Artificial y Profesor Titular en la Universidad de Concepción, donde imparte entre otros cursos el de “Lingüística Aplicada, inteligencia artificial y análisis de sentimientos”.

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Published

2023-11-11

How to Cite

Blanco Correa, O. E. ., Kotz Grabole, G. E. ., & Salcedo Lagos, P. A. . (2023). The lexical availability of emotions in the classroom context: a pilot study. LETRAS, 63(103), 55–80. https://doi.org/10.56219/letras.v63i103.2364

Issue

Section

Articles