The lexical availability of emotions in the classroom context: a pilot study
DOI:
https://doi.org/10.56219/letras.v63i103.2364Keywords:
lexicon, lexicon of emotions, lexical availability, focus of interestAbstract
This research presents a pilot study that researches the lexicon of emotions in the classroom context from the methodology of lexical availability. The premise of this study is based on the approach of the lexicon as both a constructor and a reflection of realities. Therefore, emotions can be evidenced through lexical units. In order to support this premise, theoretical and methodological proposals on lexicon, emotions, lexical availability, lexicology and semantics have been consulted. The technique used was the survey and the lexical availability test with centers of interest constructed from the most frequent emotions and applied to students of the faculties of Education and Humanities and Art of the Universidad de Concepción, Chile. The results obtained have indicated that the centers of interest Love, Anger and Joy have been the most productive in terms of the number of lexies used. Likewise, it has led to the classification of lexies into descriptive, expressive and figurative. The conclusions reveal that, lexicon is, indeed, the vehicle for transmitting emotions and the proposed methodology is effective in order to recover the lexicon of emotions.
Downloads
References
Academia Chilena de la Lengua. (2010). Diccionario del uso del español de Chile. Asociación de Academias de la Lengua Española/mn editorial/Gobierno de Chile.
Blanco Correa, Oscar Elías; Salcedo Lagos, Pedro y Kotz Grabole, Gabriela Emilce- (2020). Análisis del léxico de las emociones: Una aproximación desde la Disponibilidad Léxica y la Teoría de los Grafos Léxicos. Lingüística y Literatura, 41 (78), 56-84. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n78a03 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n78a03
Bisquerra Alzina, Rafael, Pérez González, Juan Carlos y García Navarro, Esther. (2015). Inteligencia emocional en educación. Editorial Síntesis.
Bourdin, Gabriel. (2015). Las emociones entre Los Mayas. El léxico de las emociones en el maya yucateco. Universidad Nacional Autónoma de México. DOI: https://doi.org/10.22201/iia.9786070257049e.2015
Casado, Cristina y Colomo, Ricardo. (2006). Un breve recorrido por la concepción de las emociones en la Filosofía Occidental. A parte Rei. Revista de Filosofía, 47, 2006, 1-11. http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/casado47.pdf.
Casassus, Juan. (2006). La educación del ser emocional. Universidad Virtual del Instituto Tecnológico de Monterrey. Ediciones Castillo.
Colmenares del Valle, Edgar. (1996). ¿Qué es un venezolanismo? Letras, 53: 21-40.
Echeverría, Max; Urzúa, Paula. y Figueroa, Israel. (2005). Dispogen II. Programa computacional para el análisis de la disponibilidad léxica. Universidad de Concepción (Software).
Enfield, Nick. J. y Wierzbicka, Anna. (2002). The body in description of emotion: cross-linguistic studies, Pragmatics and Cognition, special issue. John Benjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/pc.10.1-2
Fernández Juncal, Carmen y Hernández Muñoz, Natividad. (2019). Disponibilidad Léxica y socionomástica. Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, 25: 185-210. DOI: https://doi.org/10.24197/ogigia.25.2019.185-210
Goleman, Daniel. (1985). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el coeficiente intelectual. Editorial Cergara.
Green, Thomas. (1971). The activities of teaching. McGraw-Hill.
Grünewald Soto, Úrsula. y Osorio, Jorge. (2010). Sentir, decir y hacer: variedad expresiva y prototipos de emoción en el vocabulario juvenil. Onomazein 22 (2): 125-163. DOI: https://doi.org/10.7764/onomazein.22.06
Hargreaves, Andy. (1998). The emotional practice of teaching. Teaching and Teacher Education, 14, pp. 835-854. DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(98)00025-0
Hernández Muñoz, Natividad. (2006). Hacia una teoría cognitiva integrada de la Disponibilidad Léxica: El léxico disponible de los estudiantes castellanos-manchegos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Jiménez-Catalán, Rosa M. y Dewaele, Jean Marc. (2017). Lexical availability of Young Spanish EFL learner: emotion words versus non emotion words. Language, Culture and Curriculum (30), 289-299. https://doi.org/10.1080/07908318.2017.1327540. DOI: https://doi.org/10.1080/07908318.2017.1327540
Köveceses, Zoltán; Palmer, Gary y Dirven, René. (1999). Language and emotion: The interplay of conceptualization with physiology and culture. En Gary. Palmer y Debra J. Occhi (eds.) Language of sentiment: Cultural Constructions and Emotional constraints, pp. 237-262. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins.
Lara, Luis Fernando. (2006). Curso de lexicología. México: El Colegio de México.
Lara, Luis Fernando. (1997). Teoría del diccionario monolingüe. El Colegio de México.
López Morales, Humberto. (1995-1996). Los estudios de disponibilidad léxica: pasado y presente. Boletín de Filología, XXXV, 245-259. https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/download/19231/20354/.
López González, Antonio María. (2014). Disponibilidad Léxica. Teoría, método y análisis. Universidad de Lodz. DOI: https://doi.org/10.18778/7969-437-2
Maureira, Fernando y Sánchez, Cristian. (2011). Emociones biológicas y sociales. Rev GPU, 7 (2), 183-189. http://maureiralab.cl/gallery/13-emociones%20biologicas%20y%20sociales.pdf.
Maureira, Fernando. (2008). Las bases de la condición humana. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 11 (4): 97-111.
Morgado, Ignacio. (2010). Emociones e inteligencia social. Ariel.
Otaola Olano, Concepción. (2004). Lexicología y semántica léxica. Teoría y aplicación a la lengua española. Ediciones Académicas.
Pekrun, Reinhard.y Linnenbrink-García, Lisa. (Eds.) (2014). Educational psychology handbook series.International handbook of emotions in education. Routledge/Taylor & Francis Group. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203148211
Pérez, Francisco Javier. (2000). Diccionario, discursos etnográficos, universos léxicos. Propuestas teóricas para la comprensión cultural de los diccionarios. UCAB-Fundación Celarg.
Plutchik, Robert. (2001). The Nature of Emotions. American Scientist, 89 (4), 344-350. DOI: https://doi.org/10.1511/2001.4.344
Pottier, Bernard. (1976). Lingüística general: teoría y métodos. Gredos.
Rokeach, Milton. (1968). A Theory of organization and change within value-attitude systems. Journal of social issues, 24(1), 13-33 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1968.tb01466.x
Salcedo Lagos, Pedro y del Valle Leo, María Elsa. (2013). Disponibilidad Léxica en Matemática en estudiantes de enseñanza media de Concepción, Chile. Atenas, 1 (21), 1-16. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/17/html.
Sánchez-Sauss Laserna, Marta (2011). Léxico disponible de los estudiantes de español como lengua extranjera en las universidades andaluzas. Editorial Universidad de Sevilla.
Uitto, Minna.; Jokikokko, Katri y Estola, Eila. (2015). Virtual special issue on teachers and emotions in Teaching and teacher education (TATE) in 1985–2014. Teaching and teacher education, 50, 124-135. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.05.008
Urzúa, Paula. Sáez, Katia. y Echeverría, Max. (2006). Disponibilidad léxica matemática. Análisis cuantitativo y cualitativo. RLA 44 (2), pp. 59-76. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48832006000200005
Wierzbicka, Anna. (1999). Emotions Across Languages and Cultures: Diversity and Universals. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511521256
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 LETRAS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.