Conformation of the female subject through the stories of Conny Méndez, Gloria Stolk, Lucila Palacios and Margot Boulton de Bottome
DOI:
https://doi.org/10.56219/letras.v63i102.1977Keywords:
autobiography, Caracas, female subject, urban transformation, modernized, twentieth centuryAbstract
From the publication of the autobiographies of four influential women on the cultural life of Caracas during the 20th century, such as Conny Méndez, Gloria Stolk, Lucila Palacios and Margot Boulton de Bottome, we have proposed the textual analysis of Memorias de una loca by Conny Méndez; La casa del viento by Gloria Stolk; Espejo rodante by Lucila Palacios and Margot, una mujer de dos siglos by Margot Boulton de Bottome from the perspective of the literary genre autobiography. These books interact with each other, by both linking with other contemporary texts, as well as highlighting the referential premise of the urban transformation of Caracas narrated as a correlate in each of them. Our proposal follows Philippe Lejeune's concepts of autobiography, relying on the minor history of the city to demonstrate how female subjects carved out their place in a Caracas that was transforming and modernizing by leaps and bounds throughout the twentieth century.
Downloads
References
Bottome, M. B. de. (1992). Una mujer de dos siglos. Caracas: Academia Nacional de la Historia.
Méndez, C. (2009). Memorias de una loca (1955/1981). En Conny Méndez, La Chispa de Conny Méndez. Humor y Memorias (págs. 15-164). Caracas: Editorial Giluz.
Palacios, L. (1985). Espejo rodante. Páginas autobiográficas. Tomo I. Caracas: s/e.
Palacios, L. (1987). Espejo rodante. Páginas autobiográficas. Tomo II. Caracas: s/e.
Stolk, G. (1965/2008). La casa del viento. Caracas: Fundación para la cultura urbana.
Trabajos citados
Bajtín, M. M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
Baudrillard, (1997). El sistema de los objetos (1969). México: FCE.
Díaz, M. E. (2009). Escritoras venezolanas del siglo XIX. Caracas: Fundación para la cultura urbana.
Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico y otros estudios (1975). Madrid: Megazul-Endimion.
Mallarmé, S. (1975). Poesía. Buenos Aires: Ediciones librerías Fausto.
Mannarino, C. (2007). Lucila Palacios. Caracas: Editora El Nacional.
Pineda, R. (2009). Cosas de Conny (1954). En: La Chispa de Conny Méndez (págs. 17-20). Caracas: Ediciones Giluz.
Rivas Rojas, R. (2010). Narrar en dictadura. Renovación estética y fabulas de identidad en la Venezuela perezjimenista. Caracas: El perro y la rana.
Starobinski, J. (1970). El estilo de la autobiografía. Poetique. Revue de theorie et d'analyse litteraires., 257-265.
Suárez Velázquez, M. L. (2012). Voces que cercenan:Voces femeninas y contramemoria histórica en las narradoras venezolanas (1948-1958). Madrid: Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
Venezuela en retrospectiva. (2018). Margot Boulton de Bottome. En:https://venezuelaenretrospectiva.wordpress.com/2018/03/12/margot-boulton-de-bottome/Venezuela en retrospectiva, s/p.
Vivas Lacour, C. V. (2007). Asumir posiciones, asumir la escritura: el ingreso y trayectoria de Gloria Stolk en el campo cultural venezolano. Caracas: Tesis de maestría.Univerdidad Simón Bolívar.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 LETRAS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.