Imagination in reading comprehension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v63i102.1976

Keywords:

imagination, reading comprehension, reading promotion, teacher training

Abstract

The purpose of this article is to share the importance of imagination as a central element in the research that gave rise to the doctoral work entitled Sherezade goes to school, a theoretical proposal for teacher training in reading promotion for primary education. The objective was to delve into the construction of arguments that support the premise that imagination has a vital place in reading comprehension and, therefore, should have a space in the daily life of the classroom. Documentary research was carried out, a questionnaire was applied to fourteen storytellers and through content analysis the texts and responses were reviewed. The main conclusions reached are: imagination is a fundamental requirement for comprehension, and the need to include in teacher training their preparation as promoters of reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jenny Fraile Velásquez, Dpto. de Lingüística, Escuela de Idiomas Modernos, Universidad Metropolitana

Es profesora de Educación Integral egresada del Instituto Pedagógico de Caracas, que pertenece a la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Realizó estudios en la Universidad Santa María obteniendo el título de Especialista en Gerencia Educativa. Cursó estudios en la Maestría en Lingüística en el Instituto Pedagógico de Caracas, un diplomado en Promoción de la Lectura y la Escritura en la Universidad Católica Andrés Bello. Obtuvo el grado de Doctora en el Doctorado de Cultura y Arte para América Latina y El Caribe en el Instituto Pedagógico de Caracas. Ha culminado el programa de formación como Experto en Educación Virtual en la plataforma FATLA y está realizando el Título de Experto en Literatura Infantil y Juvenil de América Latina y el Caribe, de la Universidad de Zaragoza.

References

Álvarez Ramírez, William. (201). Las Formas de la imaginación en Kant. Praxis Filosófica Nueva serie, Nº 40, enero-junio 2015: pp.35-62. ISSN (D): 2389-9387. DOI: https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i40.3011

Bárcena, F, Larrosa, J, Mèlich, J-C. (2006). Pensar la educación como experiencia. Revista Portuguesa de Pedagogía, año 40-1, 2006, pp. 233-259. DOI: https://doi.org/10.14195/1647-8614_40-1_11

Beauport, E. (2008). Las tres caras de la mente. Editorial Alfa, Venezuela.

Bértolo, C. (2017). La cena de los notables. Editorial Babel, pp. 61-87

Cervera Borrás, J. (2003). La Literatura Infantil: los límites de la Didáctica. Disponible en: https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-literatura-infantil-los-limites-de-la-didactica--0/html/ffbcc644-82b1-11df-acc7-002185ce6064_1.html#I_1_. Recuperado noviembre de 2022

Droz, C. (1994). Simone Weil et l’imagination, Cahiers Simone Weil. Simone Weil et la Poésie, vol. xvii, nº 2, junio 1994, pp. 125-144.

Fuster, A. L. (2013). Demorarse en el mirar. La imaginación en Simone Weil, Iris Murdoch y Hannah Arendt. Revista Internacional de Filosofía, nº 6, 2013, p.141-157. ISNN:1130-0507. Disponible en: https://proyectoscio.ucv.es/wp-content/uploads/2013/12/12-Fuster-Peiro.pdf

Heuer, W. (2005). La imaginación es el prerrequisito del comprender (Arendt): sobre el puente. Cuadernos de Ética y Filosofía Política 7,2/2005, pp.37-51.

Larrosa, J. (2003). Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel. Barcelona. Laertes.

Larrosa, J. (2013). La experiencia de la lectura: estrategias sobre literatura y formación. Fondo de Cultura Económica, México.

Patte, G. (2011). ¿Qué los hace leer así? Los niños, la lectura y las bibliotecas. FCE, Colección Espacios para la lectura.

RESAD, La Narración Oral Escénica (1992, febrero 12). [Archivo de Vídeo]. Recuperado de: https://youtu.be/OZNS-Gtp578

Ricoeur, P. (1996) Tiempo y narración III. El tiempo narrado. Siglo XXI, México.

Ricoeur, P. (1999). Filosofía y lenguaje, en Historia y narratividad. Paidós/I.C.E.-U.A.B., Barcelona.

Rosenblatt, L. (1996). El Modelo Transaccional: La teoría transaccional de la lectura y la escritura. Textos en contexto. 1. Los procesos de lectura y escritura, 1996. Buenos Aires: Lectura y Vida, Asociación Internacional de Lectura.

Published

2023-06-30

How to Cite

Fraile Velásquez, J. . (2023). Imagination in reading comprehension. LETRAS, 63(102), 59–86. https://doi.org/10.56219/letras.v63i102.1976

Issue

Section

Articles