Argumentative strategies of a literature in english teacher
Keywords:
argumentative strategies, teacher, Culture and Literature Chair, English, pedagogical practicesAbstract
The purpose of this work is to present the results obtained from the analysis of the argumentative strategies used by a teacher from the Culture and Literature Chair of the English Program from the Instituto Pedagógico de Caracas (IPC) in two class sessions. In order to analyze such strategies we adapted the argumentative model developed by Cros (2003). This research is ethnographical with a case-studies design. To collect the necessary data, the non-participant observation technique was applied. After the analysis of the information we could conclude that: (i) the pedagogical practices of the teacher are based on a sequence of controlled questions and answers followed by his own arguments which are mostly based on his authority; and (ii) it is necessary to develop a more extensive investigation of the discursive practices of the teachers of Literature from UPEL.
Downloads
References
Adam, J. (1992) Hacia una definición de la secuencia argumentativa en Comunicación, Lenguaje y Educación N° 25, 9-22.
Bentivoglio, P. y Malaver, I. (2012) “Corpus sociolingüístico de Caracas: PRESEEA Caracas 2004-2010. Hablantes de instrucción superior.” en Boletín de Lingüística. N° 37-38, pp. 144-180. Caracas: Faces-UCV.
Carter, R. & Long, M. (1992) Teaching Literature. New York: Longman.
Castro, E. (2005) El vocabulario de Michel Foucault: Un recorrido alfabético por los temas, conceptos y autores. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Colomer, t. (2010) La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e innovación, en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible: www.biblioteca.org.ar [Consulta: 2016, agosto, 28].
Contreras, M. y Contreras, A. (2012) “Práctica pedagógica: Postulados teóricos y fundamentos ontológicos y epistemológicos”, en Revista Heurística, 015 pp. 197-220. Disponible: http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/37309 [Consulta: 2017, marzo, 18].
Creswell, J. (2009) Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Los Angeles: Sage Publications. Inc.
Cros, A. (2003) Convencer en clase. Argumentación y discurso docente. Barcelona: Ariel.
Ducrot, O. (2001) El Decir y lo Dicho. Buenos Aires: Edicial.
Durán, D. (2004a) [Introducción a la Literatura y Cultura de los Países del Mundo de Habla Inglesa]. Programa Analítico no publicado. Caracas: UPEL-IPC.
Durán, D. (2004b) [Literatura Británica]. Programa Analítico no publicado. Caracas: UPEL-IPC.
Foucault, M. (2002) La Arqueología del Saber. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.
Huchim, D. y Reyes, R. (2013) La Investigación Biográfica Narrativa, una alternativa para el estudio de los docentes en Actualidades Investigativas en Educación, 13 (3), 1-27. [Revista en línea] Disponible: http://www.redalyc.org/pdf/447/44729878019.pdf [Consulta: 2016, Junio, 22].
Perelman, Ch. y Olbrechts-Tyteca, L. (1989) Tratado de la argumentación. La Nueva retórica. Madrid: Editorial Gredos.
Pérez Serrano, G. (1994) Investigación Cualitativa, Retos e Interrogantes. Madrid: Morata.
Plantin, C. (2002) La Argumentación. Barcelona: Ariel.
Tarabay, F. (2003) Estrategias argumentativas en el discurso docente de la clase magistral universitaria. Tesis Doctoral no publicada. Mérida: Universidad de los Andes.
Tarabay, F. y León, A. (2004) “La argumentación en la clase magistral” en Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (9), pp. 35-47. Mérida: Universidad de Los Andes.
Toulmin, S. (2002) Los Usos de la Argumentación. Barcelona: Ediciones Península.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2002) Diseño Curricular. Especialidad Inglés. Caracas: Autor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 LETRAS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.