Literary manifestations of the worker-satirical press in the coal mining area of Chile (Coronel, 1904-1906)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v62i101.1472

Keywords:

labor-satirical press, popular poetry, mining area

Abstract

This article is based on the assertion that the worker-satirical poetry of the coal communities of Chile -specifically of the locality of Coronel-, as a literary manifestation of the late 19th century and the first decades of the 20th century, not only configures a representation of the mining experience of that period, but also constitutes a bridge between literature, historical memory and cultural identity of the coal area. These expressions are found in the publications of the workers' and worker-satirical press of the time and make possible a detailed study of the popular literary process generated in the mining basin. In light of this, the main objective of this work is to study the worker-satirical poems through the review of the journals in order to expose qualitatively the practices and forms of literary production of the mining community in the coal area at the beginning of the 20th century. To achieve this, the theoretical support of this article is based on authors such as Mathew Hodgart (1969), Marcela Orellana (2006) and Jesús Martín-Barbero (1991).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karina Monsálvez Elgueta, Estudiante de doctorado Universidad Autónoma de Barcelona

Profesora de Español egresada de la Universidad de Concepción (Chile) y Máster en Literaturas Hispánicas, grado otorgado por la misma entidad académica. Actualmente, se desempeña como estudiante de doctorado en Teoría de la Literatura y Literatura Comparada impartido por la Universidad Autónoma de Barcelona.

References

Bajtín, M. (2003). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Madrid: Alianza

Baudrillard, J. y Guillaume, M. (2000). Figuras de la alteridad. México: Taurus.

Carvajal, C. y Véliz. C. (2017). Asedios de la prensa de barricada y la prensa satírica en el Chile de siglo XIX. Revista DIXIT, ISSN 0797-3691, Nº 27. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-36912017000200060 DOI: https://doi.org/10.22235/d.v0i27.1496

Demarco, V. y Moreno, A. (2000). Vigencia de las manifestaciones folclóricas. La adivinanza como texto. Los saberes populares en el fin del milenio. Santiago: Salesianos.

Donoso, R. (1950). La sátira política en Chile. Santiago: Universitaria. Recuperado de http://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-7961.html

Flores, E. (1912). Adivinanzas corrientes en Chile. Revista del folclore chileno, Tomo III. Santiago: imprenta Cervantes. Recuperado de http://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-8370.html

Grez, S. (2007). Los primeros pasos. Los anarquistas y el movimiento obrero. Santiago: LOM.

Hodgart, M. (1969). La sátira. Verona: Biblioteca para el hombre actual.

Gonzalez, S. e Illanes, M. (1998). Poemario popular de Tarapacá 1899 – 1910. Santiago: LOM.

Illanes, M. (2003). El ideario socialista y la sociabilidad obrera. Chile des-centrado. Santiago: LOM. Recuperado de http://www.memoriachilena.cl/602/w3-propertyvalue-140925.html

Martín-Barbero. J. (1991). De los medios a las mediaciones. México D.F: Gustavo Gili.

Navarrete, M. (2000). Aunque no soy literaria Rosa Araneda en la poesía popular del siglo XX. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc2n514

Orellana, M. (2006). Lira Popular: pueblo, poesía y ciudad en Chile (1860-1976). Santiago: Universidad de Santiago.

Ortega, L. (1992). La frontera carbonífera, 1840-1900. Mapocho Nº31, 131-148. Recuperado de http://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-98815.html

Ossandón, C. (2005a). El estallido de las formas: Chile en los albores de la “cultura de masas”. Santiago: LOM.

__________. (2005b). La revista Claridad y la generación del ’20. El estallido de las formas: Chile en los albores de la “cultura de masas”. Santiago: LOM.

__________. (1998). El crepúsculo de los sabios y la irrupción de los publicistas. Santiago: LOM.

Real Academia de la Lengua Española. (2014). Pingo. En Diccionario de la lengua española, 23ª ed., https://dle.rae.es

Romero, J. (1986). Las ciudades burguesas. Latinoamérica: las ciudades y las ideas. pp. 172-246. Buenos Aires: Siglo XXI. Recuperado de http://fcp.uncuyo.edu.ar/upload/Romero,_José_Luis_Latinoamérica,_las_ciudades_y_las_ideas(caps.5-7)_.pdf

Sarduy, S. (1982). La simulación. Caracas: Monteavila editores.

Salazar, G. y Pinto, J. (2014a). Historia contemporánea de Chile I: Estado, Legitimidad, Ciudadanía. Santiago: LOM.

____________________. (2014b). Historia contemporánea de Chile II: Actores, identidad y movimiento. Santiago: LOM.

Subercaseaux, B. (2010). Modernización y transformaciones socioculturales. Historia del libro en Chile. Santiago: LOM.

Uribe Echeverría, J. (1974). Tipos de cuadros y costumbres en la poesía popular del siglo XIX. Santiago: Pineda Libros.

Valenzuela, J. (1992). Diversiones rurales y sociabilidad popular en Chile Central: 1850-1880. Formas de Sociabilidad en Chile:1840-1940. Santiago: Fundación Mario Góngora. Recuperado de http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-81008.html

Venegas, H. (1997). Crisis económica y conflictos sociales y políticos en la zona carbonífera. 1918-1931. Contribuciones científicas y tecnológicas Nº116. Santiago: Universidad de Santiago. pp. 124-152. Recuperado de http://www.memoriachilena.cl/archivos2/pdfs/MC0012625.pdf

Zaldívar, T. (2004). El papel de los monos. En A. Soto. (Ed.), Entre tintas y plumas (pp. 139-178). Santiago: Andros impresores. Recuperado de http://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-82559.html

Published

2022-12-26

How to Cite

Monsálvez Elgueta, K. . (2022). Literary manifestations of the worker-satirical press in the coal mining area of Chile (Coronel, 1904-1906). LETRAS, 62(101), 37–76. https://doi.org/10.56219/letras.v62i101.1472

Issue

Section

Articles