An air so unmistakably ours. The arts and the national identity in the work of Mariano Picón Salas

Authors

  • Rafael Rondón Narváez Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello” https://orcid.org/0000-0001-7535-1954

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v62i100.1421

Keywords:

Picón Salas, art, national identity, ekphrasis

Abstract

In this article some texts on art by Mariano Picón Salas (1984) were analyzed in order to see how he depicts national identity in said works. The context of his written production is set in the first decades of the 20th century in Caracas and the Venezuelan criticism of the time (Noriega: 2002, 2011; Zambrano: 2008).  We will establish how Picón Salas uses ekphrasis (Heffernan (1993); Mayoral (1994); Mortara Garavelli; (1988), Rifaterre (2000) to select aspects in the works and define national identity in painting. In the conclusion we ascertain that this characterization is part of a larger intellectual project of the Merida- born author.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Rondón Narváez, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”

Licenciado en Letras (Universidad Católica Andrés Bello), Magíster en Literatura Latinoamericana (Universidad Simón Bolívar). Actualmente, culmina el Doctorado en Cultura Latinoamericana y del Caribe en el Instituto Pedagógico de Caracas. Es jefe de la Cátedra de Literatura Latinoamericana y del Caribe y miembro del Instituto Venezolano de Investigaciones de Lingüística y Literarias “Andrés Bello” (IVILLAB). Fue jefe de investigación del Museo de Arte Contemporáneo de Maracay Mario Abreu y director de la Galería Municipal de Arte de Maracay. Ha realizado curadurías y textos sobre arte en publicaciones nacionales e internacionales. Dentro de sus obras se encuentran: Las sendas del paisaje. Paisaje, modernidad y nación en la Generación del 18 y el Círculo de Bellas Artes (2012); Las artes en Aragua: Imaginario de un territorio (2003).

References

Calabrese, O. (1999). Como se lee una obra de arte. Madrid: Cátedra.

Gamboni, Dario (1993). Critics On criticism: a critical approach. En Malcom Gee (Editor). Art Criticism since 1900. Manchester University Press. (pp. 38-47).

(2007). La crítica del arte en la encrucijada de las representaciones En G. Siracusano (Ed.), Las tretas de lo visible (pp. 197-225). Buenos Aires: Centro Argentino de Investigadores de Arte.

Heffernan, James (1993). Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago and London: University of Chicago Press.

Lasarte, Javier (2007). Picón Salas: Pensamiento crítico y democracia social. En Actual (pp. 77-89).

López Méndez, L. A. (1976). El Círculo de Bellas Artes. Caracas: Editora El Nacional.

Mayoral, José Antonio (1994): Figuras retóricas. Madrid: Síntesis,

Mortara Garavelli, Bice (1988). Manual de Retórica. Madrid. Cátedra,

Noriega, Simón. (2011). La crítica de arte en Venezuela. Mérida: Universidad de Los Andes

(2002). Picón Salas historiador de arte En Actual. (pp. 11- 24)

Palenzuela, J. C. (1983). Leoncio Martínez. Crítico de arte 19912-1918. Caracas: Academia Nacional de la Historia.

Parra Trina, C. M. (2016). Las publicaciones periódicas y la formación del intelectual: el caso de Mariano Picón Salas en Chile. En: Prensa, literatura y cultura. Aproximaciones desde Argentina, Colombia, Chile y México. Centro de Estudios Literarios Antonio Cornejo Polar (CELACP, Perú).

Picón Salas, Mariano (1984). Las formas y las visiones. Caracas: Galería de Arte Nacional.

(1983). Comprensión de Venezuela En Viejos y nuevos mundos. Caracas Biblioteca Ayacucho.

Ruiz Chataing, David (2015). Ideas políticas de Mariano Picón Salas. En Tiempo y Espacio, 63 (pp. 125-142).

Rifaterre, Michael (2000). La ilusión de Écfrasis. En: Literatura y pintura. Antonio Monegal (editor) Madrid: Arco, pp. 16l-183.

Segnini, Yolanda. (1987). Las luces del gomecismo. Caracas: Alfadil.

Zambrano, Gregory (2008) Mariano Picón Salas. Caracas: El Nacional.

Published

2022-11-27

How to Cite

Rondón Narváez, R. (2022). An air so unmistakably ours. The arts and the national identity in the work of Mariano Picón Salas. LETRAS, 62(100), 249–266. https://doi.org/10.56219/letras.v62i100.1421

Issue

Section

Articles