An air so unmistakably ours. The arts and the national identity in the work of Mariano Picón Salas
DOI:
https://doi.org/10.56219/letras.v62i100.1421Keywords:
Picón Salas, art, national identity, ekphrasisAbstract
In this article some texts on art by Mariano Picón Salas (1984) were analyzed in order to see how he depicts national identity in said works. The context of his written production is set in the first decades of the 20th century in Caracas and the Venezuelan criticism of the time (Noriega: 2002, 2011; Zambrano: 2008). We will establish how Picón Salas uses ekphrasis (Heffernan (1993); Mayoral (1994); Mortara Garavelli; (1988), Rifaterre (2000) to select aspects in the works and define national identity in painting. In the conclusion we ascertain that this characterization is part of a larger intellectual project of the Merida- born author.
Downloads
References
Calabrese, O. (1999). Como se lee una obra de arte. Madrid: Cátedra.
Gamboni, Dario (1993). Critics On criticism: a critical approach. En Malcom Gee (Editor). Art Criticism since 1900. Manchester University Press. (pp. 38-47).
(2007). La crítica del arte en la encrucijada de las representaciones En G. Siracusano (Ed.), Las tretas de lo visible (pp. 197-225). Buenos Aires: Centro Argentino de Investigadores de Arte.
Heffernan, James (1993). Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago and London: University of Chicago Press.
Lasarte, Javier (2007). Picón Salas: Pensamiento crítico y democracia social. En Actual (pp. 77-89).
López Méndez, L. A. (1976). El Círculo de Bellas Artes. Caracas: Editora El Nacional.
Mayoral, José Antonio (1994): Figuras retóricas. Madrid: Síntesis,
Mortara Garavelli, Bice (1988). Manual de Retórica. Madrid. Cátedra,
Noriega, Simón. (2011). La crítica de arte en Venezuela. Mérida: Universidad de Los Andes
(2002). Picón Salas historiador de arte En Actual. (pp. 11- 24)
Palenzuela, J. C. (1983). Leoncio Martínez. Crítico de arte 19912-1918. Caracas: Academia Nacional de la Historia.
Parra Trina, C. M. (2016). Las publicaciones periódicas y la formación del intelectual: el caso de Mariano Picón Salas en Chile. En: Prensa, literatura y cultura. Aproximaciones desde Argentina, Colombia, Chile y México. Centro de Estudios Literarios Antonio Cornejo Polar (CELACP, Perú).
Picón Salas, Mariano (1984). Las formas y las visiones. Caracas: Galería de Arte Nacional.
(1983). Comprensión de Venezuela En Viejos y nuevos mundos. Caracas Biblioteca Ayacucho.
Ruiz Chataing, David (2015). Ideas políticas de Mariano Picón Salas. En Tiempo y Espacio, 63 (pp. 125-142).
Rifaterre, Michael (2000). La ilusión de Écfrasis. En: Literatura y pintura. Antonio Monegal (editor) Madrid: Arco, pp. 16l-183.
Segnini, Yolanda. (1987). Las luces del gomecismo. Caracas: Alfadil.
Zambrano, Gregory (2008) Mariano Picón Salas. Caracas: El Nacional.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.