Theoretical guidelines for the promotion of managerial competencies of directors and teachers of basic primary institutions

Authors

  • Arnobis Gómez Monterroza

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4470

Keywords:

Lineamientos, teóricos, competencias, gerenciales, directivos, docentes, dirección, estratégica, administración educativa

Abstract

The theoretical guidelines for the promotion of managerial competencies allow responding
to challenges in crisis scenarios in the educational context. Its objective was to identify
the managerial competencies that teachers and directors must acquire in their
performance in the context of basic education institutions. A systematic review of
databases such as Redalyc, Scielo, and Dialnet was used, locating 20 articles according
to the keywords, published between 2012 and 2022, peer-reviewed, available in English
and Spanish. It was possible to show that managerial skills allow better administration of
institutions and knowledge management in favor of the different demands to guide a
comprehensive educational quality. It is concluded that management knowledge, skills
and attitudes are essential to obtain excellent results in organizations, identifying these
competencies is a necessary task to achieve organizational success and enhance human
talent.

References

Arbaiza, L. (2015). Desarrollo de competencias gerenciales: un modelo alternativo. Buenos Aires: Cengage Learning, Mx-Cengage.

Bronfenbrenner, U. (1973). The ecology of human development. Boston, MA: Harvar

Editions University Press.

Castro, L., Fossi, L., Guerrero, W., y Vera, L. (2017). Competencias gerenciales y gestión

de los proyectos educativos. Orbis Revista Científica Electrónica de Ciencias

Humanas, 15(12), 125-142.

Chen, S., & Ruiz, M. (2020). Competencias que potencian la capacidad gerencial en las personas directivas para el trabajo efectivo con las Juntas Administrativas y de

Educación en el sistema educativo costarricense. San José: Tesis de masetria U.

de San José.

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional: La dinámica del éxito en las

organizaciones (Segunda Edición). . México D.F.: Mc Graw Hill.

Congreso de la República de Colombia. (1991). Constitucion Politica . Bogotá D.C.: Diario Oficial.

Corominas, J., y Pascual, J. (2017). Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico, Tomo I. Madrid: Gredos.

Flores, A. (2022). Gerencia educativa y visión empresarial: una mirada crítica. Voluntad

Ed.

Guevara, F. (2019). Hacia una metodología para la enseñanza de las competencias

directivas área de investigación: Administración de recursos humanos y

comportamiento organizaciona. Rev. del Congreso Internacional de Ciencias

Administrativas versión XXVII, México D.F., 125-147.

Hellriegel, A., Jackson, W., y Slocum, P. (2009). Administración y Gerencia. Barcelona:

Paidós

Incháustegui, J. (2018). The theoretical basis of education competences. Educere, vol.

, núm. 74, 57-67.

Lana, C. (2014). Gerenciar la Educación: Competencias Docenets y Gerenciales. Rev.

Iberoamericana de Educación, Vol. 3 No. 2, 112-115.

Leithwood, K., Louis, K., Anderson, S., y Wahlstrom, K. (2004). Cpmp influye el Liderazgo

en la formación de los estudiantes. Fundación Wallace Vol. 3 No. 5, 125-147.

López, E. (2016). En torno al análisis de competencia: un analisis de fuentes. Revista

Profesorado Vol. 20 No. 1, 13-26.

Madrigal, B. (2009). Habilidaes Directivas, 2a. Ed. México: Mc Graw Hill.

Miranda, S. (2015). La gestión directiva: un concepto construido desde las

comprensiones de los directivos docentes de las escuelas públicas bogotanas.

Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo económico 7(13), 111-127.

Ministerio de Educación Nacional (2015). Documento base para la construcción de los

lineamientos de Politica Pública del Sistema Nacional de Educación Terciaria .

Coautor: Uriel Alberto Cardenas. Bogotá D.C.: Publicaciones Oficiales MEN.

Ministerio de Educación Naciobnal (2015). Plan Decenal de Educación (2016-2026). Ed

ICFES.

Miranda, S. (2016). La gestión directiva: un concepto construido desde las

comprensiones de los directivos docentes de las escuelas públicas bogotanas. Rev.

Iberoam. Investig. Desarro.Educ vol.7 no.13 , 15-24.

Moliner, P. (2017). Competencias en el marco empresarial. Larousse.

Montoya, J. (2017). Competencias Gerenciales del Directivo Escolar basándose en la

Inteligencia Emocional. Guayaquil: Trabajo de maestria U. Guayaquil.

Mulder, M. (2017). Competencia: la esencia y la utilización del concepto en la formación

profesional y permanente. Revista Europea de Formación Profesional, 40, 5-24.

Noguera, C. (2018). La pedagogía como “saber sometido”: Un análisis del trabajo

arqueológico y genealógico sobre el saber pedagógico en Colombia. Bogotá D.C.: Ed. Magisterio .

Núñez, N., y Díaz, D. (2017). Perfil por competencias gerenciales en directivos de

instituciones educativas. Estud. pedagóg. vol.43 no.2, 15-27.

Organización de las Naciones Unidas (2000). Lineamientos para la Gestión en la

Educación Moderna. New York: ONU Imp.

Pérez-Ruiz, A. (2017). Enfoques de la gestión escolar: una aproximación desde el

contexto latinoamericano. Educ. Educ. 17 (2), 357-369.

Pozner, P., Ravela, T., y Fernández, T. (2019). Diez módulos destinados a los

responsables de los procesos de transformación educativa. Buenos Aires: IIPE.

Real Academia Española. (2001). Diccionario RAE. RAE Ed. España.

Rincón, L. (2019). Liderazgo Directivo y Docente Orientado a la Competitividad y el

Desarrollo Humano. Bogotá: UNAD, Escuela de Ciencias Administrativas, Contables, Económicas y de negocios.

Rivero, H. (2016). Reforma y desigualdad educativa en América Latina. Rev.

Iberoamericana de Educación, Vol. 12 No. 23, 15-24.

Romero, S. (2015). Piramide de las competencias laborales aplicadas a la educación. Ciencia Educación Vol. 15 No. 7, 12-24.

Tapiero, E., y López, L. (2019). Gestión Escolar Inteligente. Instituciones educativas

Neosistémicas del Siglo XXI. Rev. Inv. en UniValle Vol. 12 No. 7, 111-127.

Tobón, S. (2018). Formación Integral por Competencias. Bogotá D.C.: Magisterio.

UNESCO. (2015). Informe Mundial. Washington D.C.: Publicaciones de la Agenda

Mundial, Unesco.

UNESCO. (2016). Calidad Educativa. Ed. Sion

Published

2025-11-30

How to Cite

Gómez Monterroza, A. . (2025). Theoretical guidelines for the promotion of managerial competencies of directors and teachers of basic primary institutions. GACETA DE PEDAGOGÍA, 1(52), 74–93. https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4470

Issue

Section

Investigations