Virtualization of preschool education in times of pandemic in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi43.960

Keywords:

Virtualization, Preschool education, COVID-19 pandemic

Abstract

The virtualization of education at the preschool level was a phenomenon that took place during the COVID-19 pandemic in an unexpected way, without guidelines to guide its implementation, for this reason the present article framed within the documentary design aims to analyze the phenomenon of virtualization of the teaching and learning process at the preschool level in Latin America during the COVID-19 pandemic; For this, an interpretive analysis of 15 documents referring to virtual education at the preschool level during the COVID-19 pandemic was carried out, which allowed the identification of different aspects experienced during the implementation of the virtualization of education in the preschool level, concluding from these that there are many challenges that must be overcome so that this phenomenon of the virtualization of education is a quality process.

Author Biography

Victoria Paz Rivera, Institución Educativa Técnica Agropecuario Manuel Álvarez Sampayo. Sucre, Colombia

Graduate in basic education with emphasis in Mathematics from the University of Sucre in Colombia. Master's degree in Applied Mathematics from the National University of Colombia. 10 years of experience as a primary school teacher, 2 in the private sector and 8 in the public sector. Doctorate in Education from the Universidad Pedagógica Experimental Libertad.

References

Alfaro, p., Maldonado, M., Fernández, R. y Huambachano, D. (2020). La importancia del nuevo rol de los padres en la educación inicial virtual. [Artículo general]. Repositorio Universidad de Lima. Disponible en https://hdl.handle.net/20.500.12724/14594 [Consultado: 2022, marzo 22]

Barberi, O., Garrido, J. y Cabrera, J. (2021). La educación inicial virtual en contexto de pandemia COVID-19. Aciertos y desafíos: una Aproximación desde la praxis preprofesional de la carrera de Educación Inicial en la Universidad Nacional de Educación. [Artículo general]. Mamakuna, (16), 77-87. Recuperado a partir de https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/471 [Consultado: 2022, marzo 22]

Bermúdez, B. y Peralta, K. (2021). Influencia de la tecnología en la educación inicial en tiempos de pandemia. [Trabajo de pregrado]. Repositorio Universidad estatal de Milagro. Disponible en http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/5810 [Consultado: 2022, marzo 22]

Calle, A., García, D. y Mena, S. (2021). Uso de herramientas digitales en Educación Inicial frente a pandemia. [Artículo general]. CIENCIAMATRIA, 7(13), 66-84. Disponible en https://doi.org/10.35381/cm.v7i13.472. [Consultado: 2022, marzo 22]

Cela, E. (2021). Retos de los docentes de preescolar frente a la educación mediada por TICS. [Trabajo pedagógico]. Simposio: La Ciencia, la tecnología y la innovación a favor de la Educación, La Habana, Cuba. https://bit.ly/3pigI0h. [Consultado: 2022, febrero 22]

Copertari, S. y Lopes, C. (2020). Entrevista: virtualización de la educación en tiempos de pandemia. Revista Científica Educ@ção, 4(7).

Chan, M. (2016). La virtualización de la educación superior en América Latina: entre tendencias y paradigmas. Revista de Educación a Distancia (RED), (48). https://revistas.um.es/red/article/view/253141 . [Consultado: 2022, febrero 22]

Escobar, F. (2006). Importancia de la educación inicial a partir de la mediación de los procesos cognitivos para el desarrollo humano integral. [Artículo en línea]. Laurus, 12(21), 169-194. ISSN: 1315-883X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=761/76102112 . [Consultado: 2022, febrero 18]

López, G., y Ávila, C. (2021). Rol del docente de Educación Inicial en la era digital frente a la pandemia. [Artículo general]. CIENCIAMATRIA, 7(13), 85-102. Disponible en https://doi.org/10.35381/cm.v7i13.473 [Consultado: 2022, marzo 22]

Fajardo, N. y Castro, A. (2021). Educación inicial en tiempos de pandemia: Retos de los padres y docentes. [Artículo de investigación]. CIENCIAMATRIA, 7(13), 345-370. https://doi.org/10.35381/cm.v7i13.494 [Consultado: 2022, marzo 22]

Fernández, J. (2022). Optimización del tiempo pedagógico en educación inicial durante la virtualidad. [Ensayo académico]. Repositorio Instituto de formación docente de rocha “Dr. Héctor Lorenzo y Losada. http://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/1701 [Consultado: 2022, marzo 22]

Hernández, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones. 5(1), 325 – 347 http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149 [Consultado: 2022, marzo 22]

Gualavisi, A. (2019). Desarrollo curricular del nivel inicial y las TIC. Repositorio Universidad Andina Simón Bolívar. [Tesis de Maestría]. Disponible en: http://hdl.handle.net/10644/7219. [Consultado: 2022, julio 28]

Mamani, M. (2021). Educación inicial y brecha digital en pandemia: estudio en la provincia constitucional del Callao. Revista científica Tecnohumanismo. Vol. 1. No. 8. ISSN: 2710-2394.

Mayorga, V. y Llerena, F. (2021). Rol de la familia en la educación virtual del nivel inicial. [Artículo general]. Revista Científica Retos De La Ciencia, 5(e), 23–41. Disponible en https://acortar.link/openOy [Consultado: 2022, marzo 22]

Mendivelso, O. (2020). COVID-19 y los cambios pedagógicos en la educación preescolar en casa. [Trabajo de grado]. Repositorio Universidad Militar Nueva Granada. Disponible en http://hdl.handle.net/10654/37242 [Consultado: 2022, marzo 22]

Pinilla, R. 20202. La trascendencia de las redes de maestros en la coyuntura de la pandemia generada por el Covid. EURITMA. ISBN 2665-430X.

Ramírez, E. y Hernández, Q. (2021). Una mirada a la educación preescolar desde la diversidad en pandemia COVID-19 y sus afectaciones. [Ponencia]. Repositorio Universidad Santo Tomas. Disponible en http://hdl.handle.net/11634/31926 [Consultado: 2022, marzo 22]

Salcedo, P. (2021). Impacto del COVID 19 en la educación pública en el nivel de básica primaria del departamento del Meta. [Trabajo de grado nivel de especialización] Recuperado de: http://hdl.handle.net/10654/38724 . [Consultado: 2022, febrero 18]

Sánchez, M. (2021). Caracterización de los usos de las TIC durante el periodo de pandemia por COVID-19 en la educación inicial. [Tesis de pregrado]. Repositorio Universidad Pontificia Bolivariana. Disponible en https://acortar.link/kRtTJq [Consultado: 2022, marzo 22]

Santo, J. y Suárez, B. (2021). Convivencia y educación Inicial en tiempos de pandemia. [Trabajo de grado para título de especialista]. Repositorio Universidad Pedagógica nacional. Disponible en https://acortar.link/Wa8yFt [Consultado: 2022, marzo 22]

Tancara, C. (1993). La investigación documental. Temas Sociales, (17), 91-106. ISSN: 0040-2915. Disponible en: https://acortar.link/XZGa5G [Consultado: 2022, febrero 22]

Tapia, E. y León, J (2013). Educación con TIC para la sociedad del conocimiento. Revista Digital Universitaria [en línea]. Vol. 14, No.2. ISSN: 1607-6079. Disponible en Internet: https://acortar.link/KQr0mb [Consultado: 2022, febrero 22]

Tigre, D. y Ochoa, S. (2021). Educación inicial y pandemia: perspectivas de docentes y autoridades en Gualaceo-Ecuador. [Artículo de investigación] CIENCIAMATRIA, 7(3), 205-224. Disponible: https://acortar.link/ZYnvEu [Consultado: 2022, marzo 22]

Vargas, O. (2021). Las TIC y su aplicación en la educación inicial en tiempos de pandemia. Revista de ciencias sociales. ISSN. 2663-6921. https://acortar.link/SBy1bq [Consultado: 2022, febrero 22]

Vargas, G. (2020). Virtualización de contenidos académicos en entornos de Aprendizaje a Distancia. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(2), 65-72. https://acortar.link/hxS4BD [Consultado: 2022, febrero 22]

Zurita, J. (2020). Apoyo familiar y logro de competencias en tiempos de pandemia en estudiantes en educación inicial Pisac- Cusco. [Trabajo de pregrado]. Repositorio de la Universidad Cesar Vallejo. Disponible en https://hdl.handle.net/20.500.12692/56001 [Consultado: 2022, marzo 22]

Published

2022-09-30

How to Cite

Victoria Paz Rivera. (2022). Virtualization of preschool education in times of pandemic in Latin America. GACETA DE PEDAGOGÍA, (43), 208–220. https://doi.org/10.56219/rgp.vi43.960

Issue

Section

Review Articles