Self-regulation of learning in the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi43.952Keywords:
Self-regulation, Autonomous learning, Virtual education, COVID- 19 pandemicAbstract
The processes of self-regulation of learning have taken on great importance during the covid-19 pandemic, because they have allowed students to carry out reflective processes about their own learning. With this article, we sought to carry out an analysis of the importance of self-regulation processes of learning in students, during virtual education in times of the pandemic. The information was obtained by documentary review in the Redalyc, Dialnet, Google Scholar and Scielo databases, selecting 15 articles that were published between 2020 and 2022. Among the results obtained, the importance of the use of digital learning strategies is highlighted. during virtuality, and the emotional situations experienced by students such as uncertainty and fear, in the face of contagion. In conclusion, it is highlighted that the commitment acquired by many students with their studies allowed them to adapt, self-regulate and develop digital skills.
References
Africano, B. y Anzola, M. (2018). El acto educativo virtual. Una visión desde la confianza. Educere, 521-531. [Revista en línea]. Disponible en: https://acortar.link/1NDpY9 [Consultado: 2022, marzo 02]
Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. [Revista en línea]. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213 [Consultado: 2022, marzo 06]
Arce, J., y Delgadillo, L. (2020). Autorregulación ante el COVID-19. Revista del Centro de Investigación de la Universidad la Salle, 14(53), 211–238. [Revista en línea]. Disponible en: https://acortar.link/raIunS [Consultado: 2022, marzo 02]
Berridi, R., y Martínez, J. (2020). Estrategias de autorregulación en contextos virtuales de aprendizaje. Perfiles Educativos, 39(156). [Revista en línea]. Disponible en: https://acortar.link/cLpg5T [Consultado: 2022, marzo 12]
Cóndor, O. (2020). Educar en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 31-37. [Revista en línea]. Disponible en: https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.281 [Consultado: 2022, marzo 22]
D’Antoni, M. (2020). Virtualidad crítica en el aula universitaria en la pandemia (y más allá). | Wimb Lu. [Revista en línea]. Disponible en: https://acortar.link/YFxGY1 [Consultado: 2022, marzo 22]
De Acevedo, M. (2010). Competencias cognitivas en educación superior (Vol. 25). Narcea Ediciones.
Duchovicova, J. y Dominika, H. (2019). Self-Regulation of Pedagogy Students. New Perspectives in Science Education Conference Proceedings. 119-124. Slovakia
Fardoun, H., González, C.a Collazos, C. y Yousef, M., (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 9. [Revista en línea]. Disponible en: https://doi.org/10.14201/eks.23537 [Consultado: 2022, marzo 12]
Fernández, J., Domínguez, J. y Martínez, P. (2020). De la educación presencial a la educación a distancia en época de pandemia por COVID 19. Experiencias de los docentes. Revista electrónica sobre cuerpos académicos y grupos de investigación, 7(14), 87–110.
Gaeta, M., Gaeta, L., y Rodríguez, M. (2021) Autoeficacia, estado emocional y autorregulación del aprendizaje en el estudiantado universitario durante la pandemia por COVID-19. Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 1–25. [Revista en línea]. Disponible en: https://doi.org/10.15517/aie.v21i3.46280 [Consultado: 2022, marzo 20]
García, I., y Bustos, R. (2021). La autorregulación del aprendizaje en tiempos de pandemia: una alternativa viable en el marco de los procesos educativos actuales. Diálogos sobre Educación, 0(22). [Revista en línea]. Disponible en: https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.914 [Consultado: 2022, marzo 20]
García, B., Serrano, L., Cisneros, E., Arroyo, C., Díaz, E., y Vigil, M. H. G. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: Un modelo para su evaluación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343-365.
Johnson, M., Saletti, L. y Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciencia y Saúde Colectiva, 25(Supl. 1), 2447-2456. [Revista en línea]. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10472020 [Consultado: 2022, marzo 25]
Ministerio de Educación Nacional MEN. (2010). Educación virtual o educación en línea. Portal MEN - Presentación. Disponible en: https://acortar.link/pTxjYV [Consultado: 2022, marzo 27]
Moreno, O. (2015). Evaluación de la modalidad de interacción de la tutoría y los efectos en logro académico en entornos en línea. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. [Documento en línea] Disponible en http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:revistaRied-2015-18-1-7110/evaluacion_modalidad.pdf. [Consultado: 2022, febrero 12]
Moreira, C. y Delgadillo, B. (2015). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en marcha, 28 (1), 121-129.
Muchiut, Á. F., Zapata, R. B., Comba, A., Mari, M., Torres, N., Pellizardi, J., y Segovia, A. P. (2018). Neurodidáctica y autorregulación del aprendizaje, un camino de la teoría a la práctica. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 205-219.
Noreña, D. y Cano, L. (2020). Estrategias de autorregulación en el aprendizaje del inglés. Actualidades Pedagógicas, 1(75), 103-130. [Revista en línea]. Disponible en: https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss75.6 [Consultado: 2022, marzo 22]
Organización de las Naciones Unidas (2020). Diez recomendaciones para estudiar a distancia durante la emergencia del coronavirus. ONU: Noticias ONU, Cultura y Educación. Disponible en: https://news.un.org/es/story/2020/03/1471342 [Consultado: 2022, marzo 30]
Ojeda, A., Ortega, D. y Boom, E. (2020). Análisis de la percepción de estudiantes presenciales acerca de clases virtuales como respuesta a la crisis del covid-19. Espacios, 41(42). [Revista en línea]. Disponible en: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p07 [Consultado: 2022, marzo 20]
Pressley, M., y McCormick, C. B. (1995). Advanced educational psychology: For educators, researchers, and policymakers. New York: HarperCollins
Poderti, A. (2020). Las trampas de la educación virtual. La educación virtual o tecnologizada. [Documento en línea]. Disponible en: https:// doi:10.13140/RG.2.2.31472.89606 [Consultado: 2022, marzo 22]
Polanco, G., Wuilber, L. y Moré, D. (2021). Del aprendizaje tradicional al aprendizaje invertido como continuidad del proceso educativo en contexto de COVID-19. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 214-226. [Revista en línea]. Epub 02 de marzo de 2021. Disponible en: https://acortar.link/iOLusE [Consultado: 2022, marzo 22]
Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(1), 1–7. [Revista en línea]. Disponible en: https://acortar.link/SbVXX6 [Consultado: 2022, marzo 20]
Rigo, Daiana-Yamila. (2020). Percepciones del estudiantado argentino de nivel superior acerca del compromiso, clima del aula virtual y tendencias a futuro: entre posibilidades y limitaciones en tiempos de pandemia. Revista Innovaciones Educativas, 22(Especial), 143-161. Disponible en: https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3132 [Consultado: 2022, febrero 10]
Rosario, A., González, J., Cruz, A. y Rodríguez, L. (2020). Demandas tecnológicas, académicas y psicológicas en estudiantes universitarios durante la pandemia por COVID-19. Revista Caribeña de Psicología, 4(2), 176-185. Disponible en: https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3132 [Consultado: 2022, febrero 11]
Sánchez, M., Martínez, A., Torres, R., De Agüero, M., Hernández, A., Benavides, M., Jaimes, C. y Rendón, V. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM [Ahead of print]. Revista Digital Universitaria (RDU). [Articulo en línea] Disponible en: https://www.revista.unam.mx/prensa/retos-educativos-durante-la-pandemia-de-covid-19-una-encuesta-a-profesores-de-la-unam/ [Consultado: 2022, enero 02]
Sansone, C., Smith, J., Thoman, D. y MacNamara, A. (2012). Regulating interest when learning online: Potential motivation and performance trade-offs. Internet and Higher Education, 15(3), 141-149. doi: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.10.004
Villanueva, I., Santos, V., Rivera, Edith y Vega, E. (2021). Estrategias de autorregulación en contextos virtuales de aprendizaje durante el confinamiento social por la pandemia Covid-19. Revista de Educación, (23), 255-271. [Revista en línea]. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5098 [Consultado: 2022, marzo 22]
Zimmerman, B. y Schunk, D. H. -Eds- (1989). Self-regulated learning and academic achievement: Theory, research, and practice. New York: Springerresearch, and applications. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Zimmerman, B. (2000). Autoeficacia: un motivo esencial para aprender. Psicología educativa contemporánea, 25 (1), 82-91.
Zimmerman, B. y Schunk, D. (2001). Teorías del aprendizaje autorregulado y el rendimiento académico: una visión general y un análisis. En BJ Zimmerman y DH Schunk (Eds.), Aprendizaje autorregulado y rendimiento académico: perspectivas teóricas (págs. 1–37). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2
Zimmerman, B. (2008). Investigating Self-Regulation and Motivation: Historical Background, Methodological Developments, and Future Prospects. American Educational Research Journal - AMER EDUC RES J. 45. 166-183. https://doi.org/10.3102/0002831207312909