Reading comprehension: A key element in solving mathematical problems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi43.951

Keywords:

Reading, Reading comprehension, Problem solving

Abstract

The objective that was raised in this article was aimed at analyzing the link between reading comprehension and the resolution of mathematical problems in primary education. Methodologically, it was a research with a qualitative approach, documentary type. The data was obtained from documents such as degree work, scientific research articles, books and source documents in printed and digital format using specialized internet search engines such as: Scielo, Dialnet, Latindex, Redalyc and Google Scholar. The findings present as a common element the direct link that students' reading comprehension has in their ability to solve mathematical problems, however, it is concluded that in reality the shortcomings present in educational institutions have not been overcome. and the erroneous school practices linked to this topic, since students have weaknesses to perform as autonomous readers capable of deciding what, how and why to read what affects the learning of other areas of knowledge.

Author Biography

Andiluz Aguilera Turizo, Institución Educativa Comunal de Versalles. Magangué, Bolívar, Colombia

Degree in Basic Education with emphasis in Humanities, Spanish Language and English, Corporación Universitaria del Caribe CECAR 2010. Specialist in Computer Management, Corporación Universitaria Remington 2012. Master in Education with emphasis in Natural Sciences and Language, University of Cartagena 2017. Doctorate in Education, Universidad Pedagógica Experimental Libertador UPEL 2020. Academic work experience: Classroom teacher at the Institución Educativa Comunal de Versalles (Secretaría de Educación Municipal Magangué, Bolívar) 12 years in teaching. Participation in national and international events as a speaker.

References

Arrieta, O. y Montenegro, S. (2021). Resolución de problemas matemáticos desde la comprensión lectora una gestión necesaria con docentes de educación básica [Versión completa en línea]. Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad de la Costa. Disponible: https://acortar.link/EZst78 [Consulta: 2022, Julio 17]

Ballestero, M. (2008). Enseñanza eficaz de la resolución de problemas en matemáticas. Educación [Revista en línea], 1. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/440/44032109.pdf [Consulta: 2022, Julio 13]

Barberá, E. (1997). Las estrategias en el área de matemáticas. En Monereo, C. (Comp.). Estrategias de aprendizaje (pp.219-244). Madrid: Universitat Oberta de Catalunya.

Canales, M. (2018). Comprensión lectora y resolución de problemas matemáticos en estudiantes de un colegio privado de Lima. Revista de Investigación en Psicología [Revista en línea], 2. Disponible: https://acortar.link/LTuGYC [Consulta: 2022, Julio 12]

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Castelló, M. (1992). Las estrategias de aprendizaje en el área de la lectura. En Monereo, C. (Comp.). Estrategias de aprendizaje (pp.185-218). Madrid: Universitat Oberta de Catalunya.

Condori, W. y Sosa, F. (2019). La comprensión de lectura y su relación con la resolución de problemas matemáticos. Revista de investigaciones de la escuela de posgrado [Revista en línea], 2. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7616728 [Consulta: 2022, Julio 17]

Marriaga, M. y Páez, P. (2019). Comprensión Lectora: Una herramienta para la Resolución de Problemas Matemáticos en Básica Primaria. [Versión completa en línea]. Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad de la Costa. Disponible: https://acortar.link/qTnMqV [Consulta: 2022, Junio 19]

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. [Documento en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf [Consulta: 2022, Junio 19]

Palella, S. y Martins, F. (2006). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: FEDUPEL.

Poggioli, L. (2009). Estrategias de resolución de problemas. Caracas: Fundación Empresas Polar.

Pozo, J. y Monereo, C. (1999). El aprendizaje estratégico. Madrid: Aula XXI/Santilla.

Ríos, P. (1999). La aventura de aprender. Táchira: Editorial COGNITUS.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. [Página Web en línea]. Disponible: https://acortar.link/DetLDC [Consulta: 2022, Julio 17]

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2016). Revisión de políticas nacionales de educación. La educación en Colombia. [Documento en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf [Consulta: 2022, Julio 17]

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2018). Resultados PISA 2018. [Documento en línea]. Disponible: https://acortar.link/VYnLAv [Consulta: 2022, Julio 20]

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona: GRAÓ.

Torres, R. (2015). La comprensión lectora y su relación en la resolución de problemas matemáticos en niños del segundo grado de educación primaria de la Institución Educativa Ignacio Merino – Piura [Versión completa en línea]. Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad de Piura. Disponible: https://acortar.link/xn2gDQ [Consulta: 2022, Junio 29]

Published

2022-09-30

How to Cite

Andiluz Aguilera Turizo. (2022). Reading comprehension: A key element in solving mathematical problems. GACETA DE PEDAGOGÍA, (43), 250–265. https://doi.org/10.56219/rgp.vi43.951

Issue

Section

Review Articles