Foundations for the design of a theoretical model of school effectiveness from a popular education approach
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.930Keywords:
School Efficacy, Efficacy Models, Popular EducationAbstract
The following reflection article presents an approach to the analysis of the theoretical foundations that allow the construction of a model of school effectiveness from a popular education approach carried out through a documentary research, based on the interpretive paradigm and the Hermeneutical method- I criticize, proposing a conceptual scheme built to address the five dimensions that underlie the investigative exercise and that, for the purposes of this research, are used to theoretically support a popular education approach; proposing the development of a sixth dimension, not contemplated in the five-dimensional model, but of great importance given the connotation of the investigated subject, the pedagogical dimension.
References
Añaños, F. (2006). Educación social. Formación realidad y retos. Madrid: Grupo editorial Universitario.
Breuker, J. (1999). Ontología del Conocimiento Educativo. IOS Press, Amsterdam.
Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. F., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D., et al. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC: US Government Printing Office.
Davis, G. y Thomas, M. (1992). Escuelas Eficaces y Profesores Eficientes. Madrid. Ed. La Muralla. S.A. Colección aula abierta
De la Riva, F. (1991) Educación Popular: Educación en el tejido social. En documento en el tejido social, No. 84 (Julio-septiembre 1991). Técnicas participativas para la Educación Popular, Tomo II, No 84, julio-septiembre. Ed. Popular, 3ª Edición Madrid, 1999.
De Sousa, B (2010). Refundación del Estado en América Latina. Perspectivas desde una epistemología del Sur. Lima, Perú: Programa Democracia y Transformación Global.
Dilthey, W. (1949) Introducción a las ciencias del espíritu (2ª ed.), México Fondo de Cultura Económica.
Freire, P. (1985) Pedagogía del Oprimido. México: Siglo XXI Editores.
Freire, P. (1995). Política y Educación: Ensayos. Sao Paulo: Cortez, 119 p.
González, Fredy. (2008) Apuntes para una crítica pentadimensional de la investigación socioeducativa. Revista Educação em Questão, Vol. 32 (18, maio/ago.) 40-78, 2008. Disponible en: https://periodicos.ufrn.br /educacaoemquestao/article/view/3916. [Consultado: 2021, marzo 10]
Grace, G. (1998). Realizing the mission: catholic approaches to school effectiveness. En R. Slee, G. Weiner y S. Tomlinson (Eds.), School effectivenessfor iohom?Challenges to the school effectiveness and the school improuement mooements (pp. 117-127)
Harris, A. (2001). Contemporary perspectives on school effectiveness and school improvement. A.Harris y N. Bennett (Eds.), School Effectiveness and School lmprouement. Alternative perspectives (pp. 7-25). London: Continuum.
Hernández, R. (2002). Simón Rodríguez pensamiento educativo. Caracas: Faid Editores.
Murillo, F. J. (2003). El movimiento de investigación de Eficacia Escolar. En F.J. Murillo (Coord.), La investigación sobre Eficacia Escolar en Iberoamérica. Revisión internacional del estado del arte. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Murillo, F. J. (2004). Un marco comprensivo de mejora de la eficacia escolar. Revista Mexicana de Investigación Educativa, n.º 21, vol. IX, pp. 319-360. Disponible en: www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm= es&sec= SC03&&sub=SBB&criterio=ART00418. [Consultado: 2021, mayo 5]
Murillo, J. (2005). La investigación sobre eficacia escolar. (pp. 30). Barcelona. Octaedro
Núñez. C. (2005). Educación Popular: una mirada de conjunto. [Artículo en línea] Decisión N.10. Disponible en: http://www.infodf.org.mx/escuela/curso_ capacitadores/educacion_popular/decisio10_saber1.pdf. [Consultado: 2021, Mayo 16]
Queraltó, R (1980). Teleología y Status Científico. Revista Anuario Filosófico. Universidad de Navarra, v13, n.1.p 183-191. https://hdl.handle.net/ 10171/2062. [Consultado: 2021, abril 7]
Reguero, B. (1996). La reflexión de lo social a través del discurso axiológico. Facultad de Psicología UNAM.
Reynolds, D., Creemers, B., Stringfield, S., & Teddlie C. (2000). World class schools: Some preliminary methodological findings from the international school effectiveness research project (ISERP). In D. Shorrocks Taylor, & E. Jenkins (Eds.), Learning from Others (pp. 115–136). Dordrecht: Kluwer.
Reynolds, D. y Teddlie, C. (2000). The future agenda for school effectiveness
research. En C. Teddlie y D. Reynolds (Eds.), The International Handbook of School Effectiveness Research (pp. 322-343). London: Falmer Press.
Riddell, S., Brown, S. y Duffield, J. (1998). ¿Eficacia escolar para quién? .La utilidad de la investigación cualitativa para influir en la política y la práctica sobre la eficacia escolar. Slee, G. Weiner y S. Tomlinson (Eds.), Londres: Falmer Press. (págs. 170-186).
Sandín Esteban, Mª Paz (2003) Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones". Madrid. Mc Graw and Hill.
Scheerens, Jaap (1992) Teorías sobre efectividad e ineficacia educativa. Efectividad escolar y mejoramiento escolar 26: 1, págs 10-31.
Torres, C. (1978). Entrevistas con Paulo Freire, Ed. Gernika, p. 63.
Visotsky, H., J. (2012). Educación Popular en América Latina: legados y desafíos en el contexto de crisis mundial. Atenas, (18), págs 16-18.
Weber, G. (1971). Inner city children can be taught to read: Four successful schools. Washington: Council for Basic Education.