Peace Laboratories: Rationale for its pedagogical implementation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.917

Keywords:

Peace laboratories, Culture of peace, Education

Abstract

This article aims to provide referential theoretical foundations related to the Peace Laboratories program for its pedagogical implementation in order to consolidate the culture of peace in school institutions. The research design is of a documentary type and the hermeneutic method is applied for the analysis and interpretation of the information. The results highlight the relevance of educational actors in the construction of peace and to transform the conflict, because they can create bridges between all actors and sectors to generate and channel processes that make it possible to undertake initiatives and actions aimed at the consolidation of culture peace.

Author Biography

Érika Romero Cuadrado, Institución Educativa Oficial Las Gaviotas Cartagena de Indias, Colombia

Bachelor of Science in Education, specializing in Modern Languages, Spanish and English. Specialist in Pedagogy of Play for Social and Cultural Development. Specialist in Ethics and Pedagogy. Master in Education. She works at the District Secretary of Education.

References

Barreto, M. (2016). Laboratorios de paz en territorios de violencia. ¿Abriendo caminos para la paz positiva en Colombia? [Libro en línea]. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. Disponible en: https://acortar.link/hUlmQn[Consultado: 2021, enero 28]

Bahajin, S. (2018). La educación como instrumento de la cultura de paz. [Artículo en línea] Revista Innovación Educativa, 93-112. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v18n78/1665-2673-ie-18-78-93.pdf [Consultado: 2021, febrero 04]

Castañeda, D. (2009). ¿Qué significan los laboratorios de paz para la unión europea? [Artículo en línea] Revista Colombia Internacional, 162-179. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rci/n69/n69a10.pdf [Consultado: 2021, febrero 12]

González, S. y Cruz, C. (2016). La construcción de paz en la agenda de política exterior de Colombia y la Unión Europea. [Artículo en línea] Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 27-38. Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar /Ecuador/rgn/20160609060704/construccion-paz-colombia-cruz-gonzalez.pdf [Consultado: 2020, septiembre 22]

Hernández, I., Luna, J. y Cadena, M. (2017). Cultura de Paz: Una Construcción educativa aporte teórico. [Artículo en línea] Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 149-172. Disponible en: https://www.redalyc.org /pdf/869/86952068009.pdf [Consultado: 2021, enero 26]

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. [Documento en línea]. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/ 11362/ 40155/24/S1801141_es.pdf [Consultado: 2021, febrero 12]

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Replantear la educación ¿Hacia un bien común mundial? [Documento en línea]. Disponible en: http://www.unesco.org/new/fileadmin /MULTIMEDIA /FIELD/Santiago/pdf/replantear-educacion-ESP.pdf [Consultado: 2021, enero 22]

Pérez, T. (2015). Educación para construir una cultura de paz en Colombia. [Artículo en línea]. Revista Redipe. Disponible en: https://revista.redipe.org/index. php/1/article/view/329 [Consultado: 2021, febrero, 17]

Rodríguez, A., López, G. y Echeverri, J. (2017). El aula de paz: familia y escuela en la construcción de una cultura de paz en Colombia. [Artículo en línea], Revista Perseitas, 206-223. Disponible en: https://www.funlam.edu.co/revistas/ index.php/perseitas/article/view/2243/1693 [Consultado: 2021, febrero 24]

Published

2021-08-20

How to Cite

Érika Romero Cuadrado. (2021). Peace Laboratories: Rationale for its pedagogical implementation. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 168–180. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.917

Issue

Section

Review Articles