Proceso de Construcción ontoepistemológica desde la subjetividad e intersubjetividad en los Doctorados del IPC. Una mirada interpretative.
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.729Keywords:
Ontoepistemological construction, Narrative-biographical method, World of lifeAbstract
The inquiry arises from the convergence of concerns of my being-do as a teacher and researcher that in this performance the role of coordinator of the Doctorate in Culture and Art for Latin America and the Caribbean and the Cultural Research Center "Mariano Picon Salas" of the IPC. Under this premise, I established as a purpose: to interpret the ontoespistemological acquisition and construction processes based on subjectivity and intersubjectivity in the student teachers of the different Doctorates of the Pedagogical of Caracas. The interpretive hermeneutical paradigm under a phenomenological approach accompanied by the narrative-biographical method, was constituted in the journey that led to an academic space characterized by open, flexible dialogue and respect for the diversity of paths taken to interrelate with Qualitative Research, The convergence unpublished of the generation of knowledge among those who socialized their theoretical doctoral production, let glimpse that the world-of-life of the researcher constitutes the genesis of the ontoepistemological worldview from the essentially human.
References
Contreras, J y Pérez, N. (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid. España. Ediciones Morata. S.L.
Flick, U (2004) Introducción a la Investigación Cualitativa. Madrid España. Ediciones Morata. Fundación Paideia.
Gergen, K. (2007) Construccionismo Social. Aportes para el debate y la práctica. Colombia Universidad Nacional.
Maffesoli, M. (2005) El conocimiento ordinario. Compendio de sociología. México. Fondo de Cultura Económica.
Márquez, E. (2009). La perspectiva epistemológica cualitativa en la formación de docentes en Investigación Educativa. En Revista de Investigación Caracas. Instituto Pedagógico de Caracas. No. 66(p.13-35)
Mendoza, N. (2004) Significados y sentidos de la tutoría socialmente construidos por los participantes y docentes de trabajos de grado de Maestría en Educación mención Enseñanza de la Química en el Instituto Pedagógico de Barquisimeto”, Tesis de grado para optar al título de Doctor en Educación. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Barquisimeto. Venezuela,
Montero, M. (2006). Hacer para transformar. El método en la psicología comunitaria. Argentina. Editorial Paidos.
Sánchez, E. (2000). Todos con la esperanza. Continuidad de la participación comunitaria. Comisión de estudio de postgrado. Facultad de Humanidades y Educación. UCV. Caracas.
Sandín, M. (2003) Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. España. Editorial Mac-Graw Hill.