Ethics and Research

Authors

  • Carlos Antonio Rada Alayón Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.549

Keywords:

Ethics, Ethos, Pathos, Investigative activity, Problem research, Organized question, Questioning

Abstract

When we talk about ethics in research activities is understood certain postures attitude that the researcher must care throughout its investigative performance, and whose investigative Act involves the cognitive between the researcher and the world -social, cultural- that surrounds it, because the exercise of the very act of questioning the social and cultural facts demand ethical conduct on the researcher. From there which is frequent criticism about the lack of an organized problem that arises or suggest a question concerning the world or the things in the academic fields. Therefore emphasise this importance of the clarification of the problem and the problem as a starting point to address actions that lead to provide reliable knowledge. All research ethics that can guide their motivations, their investigative acts only acquire meaning in relation to the underlying problem in them

Author Biography

Carlos Antonio Rada Alayón, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Licenciado en Filosofía, Universidad Central de Venezuela, Facultad de Humanidades y Educación, Escuela de Filosofía. Es Magister en Artes, mención Estética (UPEL-IPC). Ha realizado cursos en el Postgrado de Maestría de Filosofía en la Universidad Simón Bolívar. Doctor en Cultura y Arte para América Latina y El Caribe. Actualmente se desempeña como Coordinador de la Línea de Investigación de Estética y Filosofía del Arte del Núcleo de Investigaciones Filosóficas “Ignacio Burk” y profesor en la Maestría de Artes, mención Estética, y del Doctorado de Cultura y Arte para Latino América y el Caribe en el UPEL-IPC. Ha participado en diferentes en programas de Radio y seminarios sobre Filosofía del Arte ofrecidos por la Unidad de Artes del Instituto de Estudios Avanzados (IDEAS) y ponente en las Jornadas Anuales de Estéticas realizadas en la UPEL-IPC, así como de varios cursos, talleres, seminarios de capacitación pedagógica. Es facilitador del Curso Diplomado Pedagógico para Profesionales No Docentes (Ética y Valores).

References

Aranguren, J. L. (1993). Ética. Madrid: Alianza Editorial, pags. 21-22.

Ferrarter Mora, J. (1979). Diccionario de Filosofía. Tomo 2, Madrid: Alianza Editorial, pag. 1057.

Haseman, B. (2006). A Manifesto for Performative Research. En Media In-ternational Australia Incorporating Culture and Policy, No. 118: págs. 98-106.

Nietzsche, F. (1984). Humano, Demasiado Humano. Un Libro para Espíritus Libres. Boterwisk: ePub base v2.0.

San Agustín (1955). Confesiones. Madrid: ABC. Libro XI, Cap. 14, p. 577.

Published

2016-12-01

How to Cite

Rada Alayón, C. A. . (2016). Ethics and Research. GACETA DE PEDAGOGÍA, (35), 19–34. https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.549

Issue

Section

General Articles