School recreation in primary education
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi34.540Keywords:
School recreation, Recreation, Student, Teacher, EducationAbstract
The school recreation is a space that allows the student to enjoy spontaneously, joyfully and fun, respecting their own decisions and accept those of other colleagues who participate in the game. The purpose of this study was to establish a conceptual theoretical approach to primary school recess, and thus fulfill the main objective of analyzing the conceptual approach to school recess, establishing a framework for its application. The study is inserted in a documentary research of theoretical type. The information was analyzed in light of the referential framework of the investigation. In conclusion, school recreation should be valued as a space for learning and appreciate recess as a period of time planned, organized and evaluated in relation to the integral growth of the student.
References
Arias, F (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 6ta. Venezuela: Episteme.
Bolaños, T. (2002). Recreación y Valores. Armenia. Colombia.
Bolívar, G. (2008). Educación Mediante la Recreación. Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Bolívar y Gamargo (2013) Recreación, Ética y Valores. Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Constitución Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 662 (extraordinario) Enero 23, 1999.
Dumazedier, J. (1964). Hacia una civilización del occio. Barcelona. Editorial Estela.
García, A. (1974). Psicología del Juego. Barcelona: Editorial Sagitario, S.A.
Gómez, H. (1993). Valor pedagógico del recreo. Santa Fe de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio. Series Aula Alegre
Guerrero, A. (2002). Diseño de un programa de Recreación Escolar Organizado (R.E.O) dirigido a estudiantes de la I y II etapa de Educación Básica. Tesis de Maestría. Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto Pedagógico de Caracas, Caracas.
Hernández, R; Fernández y Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación 3º ed. México D.F- México: Mc Graw-Hill.
Herrera, R. (2007). El Juego como expresión plena de lo humano. II Congreso Internacional de recreación y turismo. Centro de Investigaciones Estudios en Educación Física, Salud, Deporte, Recreación y Danza. Barquisimeto.
Ley Orgánica de Educación (2009). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 2635. (Extraordinario). Julio 26, 1980.
Ministerio de Educación. (1997). Currículo Básico Nacional. Programa de Educación Básica. Primera Etapa. Caracas: Ucep.
Nunes de Almeida, P. (1995).Educación lúdica (segunda edición).Santa Fe de Bogotá: San Pablo.
Parolini, M. (1994). El libro de los juegos. Santa Fe de Bogotá: San Pablo.
Pérez, J. (1992). Educación para el ocio. Madrid: Ediciones Palabra S. A.
Ramos, F. (2003). Fundamentos de la recreación. Caracas; Fondo Editorial Tropycos.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de investigación y Post Grado. Instituto de Investigación y Educativa. (2016). Manual de Trabajos de Grado y Tesis Doctorales. Caracas. FEDUPEL.
Waichman, P. (2008) Tiempo libre y recreación. Editorial CCS. Madrid. España.