Lateral leadership as a transformational influence in Venezuelan educational management teams
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4467Keywords:
Equipos de gestión, Liderazgo lateral, organizaciones educativasAbstract
This essay presents the implementation of lateral leadership at the educational level,
which guarantees a different way of influencing management teams. In this sense, its objective was to analyze lateral leadership as a transformation influence in Venezuelan
educational management teams. It was based on the theoretical foundations of Tovar
(2024), Torcatt (2020), Fisher and Sharp (1999). Methodologically, the essay is based on
an ongoing investigation, which is framed under the qualitative approach, based on the
review of information, the technique used being content analysis and as an instrument an
interview script and the field notes kept by the researcher. All of this, accompanied by a
descriptive-reflective process, integrated into the five-dimensional approach to research.
It is concluded that lateral leadership promotes participation to achieve the objectives of
the institution and to promote the link between organizational actors.
References
Cabero, J. (2007). Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Madrid: Mc Graw Hill.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (República Bolivariana de Venezuela).
(2009, Febrero 19). https://acortar.link/uwO0SL
Decreto Nº 825, Internet como prioridad de la República Bolivariana de Venezuela. (República
Bolivariana de Venezuela). (2000, Mayo 22).
http://www.cecalc.ula.ve/internetprioritaria/documentos/decreto_825.pdf
Decreto N° 3.390, Uso de Software Libre en la Administración Pública Nacional. (República
Bolivariana de Venezuela). (2004, Diciembre 23) https://acortar.link/YrAES6
Jiménez, E. (2006). El niño Tecnológico: Un perfil Educativo. Revista de Investigación. N°60 pp.
-131 https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140374007.pdf
Ley Orgánica de Ciencia, Tecnología e Innovación. (República Bolivariana de Venezuela). (2010,
diciembre 08). https://acortar.link/i8Fw8
Ley Orgánica de Educación. (República Bolivariana de Venezuela). (2009, agosto 15).
http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/asesoria_juridica/LOE.pdf
Ley Orgánica para la Protección del Niño, Niña y adolescente. (República Bolivariana de
Venezuela). (2007, diciembre 10). https://acortar.link/9f6DFY
Ley Plan de Patria 2019 - 2025. (República Bolivariana de Venezuela). (2019, abril 03).
http://www.mppp.gob.ve/wp-content/uploads/2019/04/GOE-6.442.pdf
Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2007). Currículo de la Educación Inicial
Bolivariana. https://acortar.link/6def1J
Organización de Naciones Unidas. (1948). Declaración de los Derechos Humanos.
Organización de Naciones Unidas. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño.
Organización de Naciones Unidas. (1990).Cumbre Mundial en Favor de la
Infancia.https://www.unmultimedia.org/avlibrary/asset/2488/2488584
Organización de Naciones Unidas. (1994). Declaración de Salamanca. https://acortar.link/i51jBj
Organización Mundial de la Salud. (2019). Guidelines on physical activity, sedentary behaviour
and sleep for children under 5 years of age. OMS https://acortar.link/01u0ZN
Plan Nacional de Telecomunicaciones, Informática y Servicios Postales 2007 – 2013. (República
Bolivariana de Venezuela). (2007). https://acortar.link/idb9l5
Rincón, E. (08 de diciembre de 2008). Nuevas tecnologías y chamos súper pilas. Últimas Noticias.
UNICEF. (2017). Niños en un mundo digital. UNICEF. https://www.unicef.org/media/48611/file
UNICEF. (2019). Desarrollo integral de la primera infancia. La primera infancia importa para cada
niño y niña.UNICEF https://www.unicef.org/es/desarrollo-de-la-primera-infancia
UNICEF. (s.f. b). Para plantar cara al nuevo coronavirus en casa: Uso saludable de las TICs.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GACETA DE PEDAGOGÍA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
