Lateral leadership as a transformational influence in Venezuelan educational management teams

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4467

Keywords:

Equipos de gestión, Liderazgo lateral, organizaciones educativas

Abstract

This essay presents the implementation of lateral leadership at the educational level,
which guarantees a different way of influencing management teams. In this sense, its objective was to analyze lateral leadership as a transformation influence in Venezuelan
educational management teams. It was based on the theoretical foundations of Tovar
(2024), Torcatt (2020), Fisher and Sharp (1999). Methodologically, the essay is based on
an ongoing investigation, which is framed under the qualitative approach, based on the
review of information, the technique used being content analysis and as an instrument an
interview script and the field notes kept by the researcher. All of this, accompanied by a
descriptive-reflective process, integrated into the five-dimensional approach to research.
It is concluded that lateral leadership promotes participation to achieve the objectives of
the institution and to promote the link between organizational actors.

References

Cabero, J. (2007). Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Madrid: Mc Graw Hill.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (República Bolivariana de Venezuela).

(2009, Febrero 19). https://acortar.link/uwO0SL

Decreto Nº 825, Internet como prioridad de la República Bolivariana de Venezuela. (República

Bolivariana de Venezuela). (2000, Mayo 22).

http://www.cecalc.ula.ve/internetprioritaria/documentos/decreto_825.pdf

Decreto N° 3.390, Uso de Software Libre en la Administración Pública Nacional. (República

Bolivariana de Venezuela). (2004, Diciembre 23) https://acortar.link/YrAES6

Jiménez, E. (2006). El niño Tecnológico: Un perfil Educativo. Revista de Investigación. N°60 pp.

-131 https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140374007.pdf

Ley Orgánica de Ciencia, Tecnología e Innovación. (República Bolivariana de Venezuela). (2010,

diciembre 08). https://acortar.link/i8Fw8

Ley Orgánica de Educación. (República Bolivariana de Venezuela). (2009, agosto 15).

http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/asesoria_juridica/LOE.pdf

Ley Orgánica para la Protección del Niño, Niña y adolescente. (República Bolivariana de

Venezuela). (2007, diciembre 10). https://acortar.link/9f6DFY

Ley Plan de Patria 2019 - 2025. (República Bolivariana de Venezuela). (2019, abril 03).

http://www.mppp.gob.ve/wp-content/uploads/2019/04/GOE-6.442.pdf

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2007). Currículo de la Educación Inicial

Bolivariana. https://acortar.link/6def1J

Organización de Naciones Unidas. (1948). Declaración de los Derechos Humanos.

https://acortar.link/01u0ZN

Organización de Naciones Unidas. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño.

https://acortar.link/Odx8oP

Organización de Naciones Unidas. (1990).Cumbre Mundial en Favor de la

Infancia.https://www.unmultimedia.org/avlibrary/asset/2488/2488584

Organización de Naciones Unidas. (1994). Declaración de Salamanca. https://acortar.link/i51jBj

Organización Mundial de la Salud. (2019). Guidelines on physical activity, sedentary behaviour

and sleep for children under 5 years of age. OMS https://acortar.link/01u0ZN

Plan Nacional de Telecomunicaciones, Informática y Servicios Postales 2007 – 2013. (República

Bolivariana de Venezuela). (2007). https://acortar.link/idb9l5

Rincón, E. (08 de diciembre de 2008). Nuevas tecnologías y chamos súper pilas. Últimas Noticias.

UNICEF. (2017). Niños en un mundo digital. UNICEF. https://www.unicef.org/media/48611/file

UNICEF. (2019). Desarrollo integral de la primera infancia. La primera infancia importa para cada

niño y niña.UNICEF https://www.unicef.org/es/desarrollo-de-la-primera-infancia

UNICEF. (s.f. b). Para plantar cara al nuevo coronavirus en casa: Uso saludable de las TICs.

UNICEF. https://www.unicef.es/educa/blog/uso-saludable-tics

Published

2025-11-30

How to Cite

Guerrero Talez, M. S. . (2025). Lateral leadership as a transformational influence in Venezuelan educational management teams. GACETA DE PEDAGOGÍA, 1(52), 94–113. https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4467

Issue

Section

Trials