Alternatives towards the production of essays from a pedagogical vision in the academic field
Keywords:
Essay production, Discursive Genres, Academic field, PedagogyAbstract
This study presents an advance of ongoing research, whose purpose is to generate alternatives for the production of essays from a pedagogical vision in the academic field of the Monseñor Arias Blanco University Institute (IUP-MA). This intention arises from the need for specific training around the writing process. The purpose is to optimize mastery in the creation of essay texts, under the theory of Discourse Genres (GD) by Bakhtin (1998). The methodology will correspond to Participatory Action Research in the phases of: diagnosis, planning, execution-reflection and evaluation, from the socio-critical vision leading to changes in social and educational praxis. The application of the aforementioned phases implies permanent resizing, reorientation or rethinking of actions based on executed reflections. Regarding the diagnosis, actors involved in the IUPMA educational scenario will participate, who will provide requirements regarding the production of essays.
References
Aguilera M, S. Boatto, Y. (2013) Seguir escribiendo… seguir aprendiendo: la escritura de textos académicos en el nivel universitario. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte. Zona Próxima, núm. 18, pp. 136-145.
Arenas Cruz, M. E. (1997). Hacia una teoría general del ensayo: construcción del texto ensayístico (vol. 19), pp. 27. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Aullon de Haro, P. (1992). Teoría del ensayo. pp. 130. Verbum.
Bajtín, M.M. (1998). Estética de la creación verbal. Siglo Veintiuno Editores.
Carlino, P. (2004), "El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria", Educere, vol. VIII, núm. 26, pp. 321-327.
Cassany, D. (1987). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Paidós.
Cassany, D., Morales, O. A, (2008). Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos. Revista Memoralia, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Ezequiel Zamora (Venezuela. Proceso de publicación.
Castelló, M. (2009). Aprender a escribir textos académicos: ¿copistas, escribas, compiladores o escritores? En Pozo y M. Pérez Echeverría, (Coords.) Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. s.l.: Ediciones Moratas.
Ceballos Gómez, W. (s/f). Escritura de textos académicos. Revista de Educación & Pensamiento. Delorme, C. (1985). De la animación pedagógica a la investigación-acción. Narcea S.A. de Ediciones.
Gómez de B, E. (1924). El ensayo y los ensayistas españoles contemporáneos. El renacimiento de la novela en el siglo XIX. pp. 119-274. Editorial Mundo Latino.
Guba, E. (1990). The paradigm dialog pp. 17-27. Newbury Park. EE.UU: Sage.
Martí, J. (2000). La investigación: acción participativa, estructura y fases. pp. 79-123
Millán, R. (1990). El ensayo: notas para una discusión. Letras (47), pp. 102-107.
Mostacero, R y Villegas, C. (2017). La pedagogía del discurso: antecedentes y función
transformadora, Acción Pedagógica, N º 26 (1), pp. 6-16.
Tapia, M., Burdiles, G. y Arancibia, B. (2003). Aplicación de una pauta diseñada para evaluar informes académico universitarios. Signos, 36 (54), pp. 249-257.
Zayas, Felipe. (2012). Los géneros discursivos y la enseñanza de la composición escrita. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 59, Nº 1, pp. 63-85.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.