The Role of Education in Mitigating Discrimination against the LGBTI Community
Keywords:
LGBTI, Discrimination, Inclusion, Diversity, EducationAbstract
Discrimination based on sexual diversity can be understood as those harmful and unfair attitudes and behaviors directed towards individuals or groups based on their gender identity or sexual orientation. The present article addresses the situation of discrimination against the LGBTI population in Colombia and Latin America through a documentary review of 23 scientific articles extracted from electronic databases, published between the years 2015 and 2022, to analyze the current circumstances that impact this community in the educational sphere. The findings highlighted how discrimination manifests in various forms against this population and how the lack of inclusive policies and about sexual diversity contributes to this problem while emphasizing the importance of educational institutions in promoting inclusion and respect for sexual and gender diversity.
References
Arias, M., Briceño, N, Sánchez, Á. y Pinzón, C. (2022). Informe situación de Derechos Humanos personas LGBT 2021. Colombia diversa. Bogotá, Colombia. https://t.ly/Bt5Fv
Arias, M., Pérez, G., Galeano, A. y Vargas, D. (2021). Más que cifras. Informe de derechos humanos de personas LGBT en Colombia 2019. Colombia diversa. Bogotá, Colombia. ISBN: 978-958-52701-7-6
Barreto, J. y Villalobos, V. (2020). Representaciones sociales de la inclusión de la población LGBT en educación superior. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, 52(97), pp. 431-458. https://doi.org/10.15332/21459169/5752
Barrientos, J., y Lovera, L. (2020). Diversidad Sexual Y Educación En América Latina Y El Caribe Panorama regional: Jóvenes LGBT+E inclusión escolar en América Latina y el Caribe. Informe de seguimiento de la Educación en el Mundo. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374763
Camacho, L. y García, C. (2022). Narrativas de niños y niñas sobre la homosexualidad. Psicología desde el Caribe, 39(2), pp. 78-107.
Chesir-Teran, D. (2003). Conceptualizing and assessing heterosexism in high schools: A setting-level approach. American Journal of Community Psychology, 31(3-4), pp. 267–279. https://doi.org/10.1023/A:1023910820994
Comisión Interamericana de Derechos Humanos CIDH. (2019). Compendio sobre la igualdad y no discriminación. Estándares Interamericanos. ISBN 978-0-8270-6861-2
Comisión Interamericana de Derechos Humanos CIDH. (2015). Violencia contra Personas Lesbianas, Gay, Bisexuales, Trans e Intersex en América. www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/violenciapersonaslgbti.pdf
Contreras, L., Coronel, D., Contreras, R. de B. y Ovalle, T. (2020). Análisis cuantitativo de la percepción sobre la discriminación en la población con orientación sexual e identidad de género diversas y la población de negritudes en los estudiantes universitarios. Eco Matemático, 11(2), pp. 66-80
Day, J. K., Snapp, S. D., y Russell, S. T. (2016). Supportive, not punitive, practices reduce homophobic bullying and improve school connectedness. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 3(4), pp. 416–425.
Espinosa, M. (2019). Inclusión y derecho a la educación de la comunidad LGBTI. Análisis de las representaciones sociales de docentes y estudiantes del programa de administración en seguridad y salud en el trabajo (ASST) – Centro Regional Madrid- UNIMINUTO. [Trabajo de grado para optar al título de Magíster en Paz, Desarrollo y Ciudanía, Universidad UNIMINUTO]. https://hdl.handle.net/10656/10561
Garcés, R. (2019). Acoso homo-lesbofóbico y educación preuniversitaria en Cuba. Estudio de caso. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(2), pp. 1-20. doi:10.11600/1692715x.17213
Guillen, S. (2022). Elementos de la orientación para fomentar la resiliencia de familias con descendientes que presentan discapacidad. Gaceta de Pedagogía, (44), pp. 137–150. https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1251
Idárraga, A., Orobio, D. y Pérez, M. (2021). Representaciones sociales sobre inclusión que construyen los estudiantes que se identifican como LGBTIQ de la universidad del valle, sede pacífico del distrito de buenaventura. [Monografía presentada como requisito académico para optar al Título de Trabajadoras Sociales, Universidad del Valle]. https://hdl.handle.net/10893/21482
Larruzea, N., Cardeñoso, O.; De la Fuente, A. (2021). La discriminación de género autopercibida en la formación del futuro profesorado: mismas realidades, distintas interpretaciones. Revista Complutense de Educación, 32(4), pp. 503-513.
Lozano, L., Mitchell, M. y Villarreal, L. (2015). Prácticas sociales de discriminación en instituciones de educación básica y media: estudio de casos en I.E Técnico I.P.C Andrés Rosa de Neiva, I.E técnico departamental Natania de San Andrés I.E Técnico Ciudadela 20 de julio Barranquilla. [Trabajo de grado para optar al título de Magíster en Educación, Universidad Santo Tomás]. https://t.ly/pBOdm
Martínez, N., Giménez, C., Enrique, J., Elipe, M. Ballester, R. (2019). Discriminación LGTBI en las aulas. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, Nº1 - Monográfico 3, 2019. ISSN: 0214-9877. pp. 367-376
Melero, L. (2019). Educar en materia de igualdad de género y visibilidad LGTBI en el aula de ele ¿es posible? [Trabajo de grado para optar al título de Máster Universitario en Español e Inglés como Segundas Lenguas/Lenguas Extranjeras, Universidad de Alicante]. https://t.ly/QkVgN
Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos. (2023). Human Rights Topics. LGBTI people. https://www.ohchr.org/en/topic/lgbti-people
Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos. (2019). The inclusion of LGBT people in education settings of paramount importance to “leaving no one behind”. https://t.ly/GsynK
Orcasita, L., Sevilla, T., Acevedo, V., Montenegro, J., Tamayo, M. y Rueda, J. (2020). Apoyo social familiar para el bienestar de hijos gays e hijas lesbianas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), pp. 73-95.
Ortiz, L., (2005). Influencia de la opresión internalizada sobre la salud mental de bisexuales, lesbianas y homosexuales de la Ciudad de México. Salud Mental, 28(4), pp. 49-65.
Plata, S., y Fernández, Y. (2020). Homofobia y discriminación de género en la escuela. [Monografía, Universidad Nacional Abierta y a Distancia].
Pulecio, M. (2015). Cuando Oliver se dio un beso con otro niño, con su mejor amigo, Dick. Lenguajes literarios y lenguajes violentos dirigidos a jóvenes LGBTQ en el sistema escolar. Revista CS, (15), 1 pp. 8-39.
Ramírez, F. y Cardona, J. (2020). Discursos, prácticas y temáticas de maestros y maestras en primera infancia acerca de la diversidad sexual y de género: límites y posibilidades para la consolidación de una educación inclusiva. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 13(2), pp. 65-87.
Rivera, J. y Arias, M. (2020). Acoso escolar contra jóvenes LGBT e implicaciones desde una perspectiva de salud. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 52(2), pp. 147-151.
Ruiz Utrilla, A. G., y Evangelista García, A. A. (2020). LGBT-D en las trayectorias escolares: mecanismos cotidianos de vigilancia, castigo y reproducción en la escuela. Revista de Estudios de Género. La ventana, 6(52), pp. 268-299.
Russell, S. T., Pollitt, A. M., Li, G., y Grossman, A. H. (2018). Chosen Name Use Is Linked to Reduced Depressive Symptoms, Suicidal Ideation, and Suicidal Behaviour among Transgender Youth. Journal of Adolescent Health, 63, pp. 503-505. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2018.02.003
Simeón, C., y Trelles, A. (2022). Revisión Sistemática De Las Actitudes Negativas Hacia La Comunidad LGBTQ+. [Tesis para obtener el título profesional de Licenciado en psicología, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/89536
Toro, E., Moya, P. y Poblete, R. (2020). Representaciones Sociales de Profesores y Estudiantes sobre las Personas LGBTI: Un Estudio de Caso en un Liceo Católico y Laico. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), pp. 37-51.
Trujillo, D., Gutiérrez, J. (2021). Las instituciones educativas llevan al borde del precipicio Un estudio de la discriminación por orientación sexual en la institución educativa Carlos Lozano y Lozano del municipio de Fusagasugá entre los años 2012 y 2016. [Trabajo de grado para optar el título de Licenciatura en Ciencias Sociales, Universidad de Cundinamarca]. https://hdl.handle.net/20.500.12558/4702
Zambrano, C. (2022). Revisión sistemática: Orientación sexual homosexual desde una perspectiva generacional. Entramado, 18(1). pp. 1-21.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.