Incidence of citizen and emotional competencies as generating axes of a culture of peace

Authors

Keywords:

Citizen Competencies, Emotional Competencies, Curriculum, Culture of Peace

Abstract

This article emerges from the socio-educational reality of Latin America; where Colombia occupies the disgraceful first places in violence and social disintegration, largely determined by the internal armed conflict that has been going on for more than 60 years, causing various problems of a social, political, economic, cultural and educational nature. The latter is notably permeated by violence, causing situations with a socio-emotional background, affecting school coexistence and academic performance. The present study aims to analyze the influence of citizens and emotional competencies as axes that generate a culture of peace. This documentary-type research reviewed a total of 20 articles grouped into the categories: Emotional Competencies, Citizenship, Culture of Peace and Curriculum. The obtained findings highlight the necessary incorporation of these competencies into the curriculum. It is concluded that it is necessary to address citizen and emotional competencies as an educational policy to generate a true Culture of Peace in the Latin American context.

Author Biography

Hurtado Rojas Leyder Avelino, Institución Educativa Rural La Sardinata, Cartagena del Chairá, Colombia

Degree in Natural Sciences and Environmental Education from the Universidad del Magdalena. Specialist in Environmental Pedagogy for Sustainable Development with the Universidad Popular del Cesar. Master's degree in Environmental Pedagogy for Sustainable Development from the Universidad Popular del Cesar. Twelve years of experience as a classroom teacher. I have participated in two international congresses promoted by UPEL-POLINORTE.

References

Acevedo Suárez, A., y Rojas Castillo, Z. (2015). La Cátedra de paz en instituciones de educación superior. Pasos hacia una revolución en la enseñanza del derecho en el sistema romano germánico Tomo 1 (pp. 1-13). México DF, México: Instituto de Investigaciones Jurídicas UNAM. https://acortar.link/ZWzCX6

Álvarez Bolaños, E. (2020). Educación socioemocional Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, vol. 11, núm. 20. Asociación Latinoamericana de Sociología, Uruguay. https://www.redalyc.org/journal/5886/588663787023/588663787023.pdf

Bahajin, S. (2018). La educación como instrumento de la cultura de paz. The Dialogue, Empathic Engagement y Peacebuilding. Universitar Jaume I, España. https://acortar.link/7Lr4AT

Bayona Moreno, L., y Ahumada Méndez, L., (2022). El rol de la educación en formación de cultura de paz. Revista de Ciencias Sociales y Humanísticas. http://portal.amelica.org/ameli/journal/341/3411797005/

Bernate, J., Fonseca, I., y Betancourt, M. (2019). Impacto de la actividad física y la práctica deportiva en el contexto social de la educación superior (Impact of physical activity and sports practice in the social context of higher education). Retos, 37(37), 742-747. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/67875

Bisquerra Alzina, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa. 7-4. https://acortar.link/bFzIJr

Cabrera-Jiménez, M. (2020). Relevancia de las competencias ciudadanas en construcción de civilidad en educación superior: Citizen competencies as a source of civility in higher education. Educación Y Humanismo, 22(38). https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3555

Calle, G.Y. y Lozano, A. (2018). La alfabetización digital en la formación de competencias ciudadanas en la básica primaria. Revista Eleuthera, 20, pp. 35-54.

Chaux, E. y Ruiz, A. (2005). La Formación de Competencias Ciudadanas. Asociación colombiana de facultades de educación – Ascofade. Academia. https://acortar.link/6gm0is

Consejo Nacional de Investigación-NRC (2012). Un marco para la educación científica K-12: prácticas, conceptos transversales e ideas centrales. Washington DC: Prensa de las Academias Nacionales. https://acortar.link/6TPIvl

De la Hoz del Villar, K. J. Del Pozo Serrano, F. J; Borjas, M. P. (2021). Educar para la paz desde las capacidades: una sistematización de experiencias en Colombia, Revista de Cultura de Paz, Vol. 5, pp. 85-104.

Díaz Méndez, R. E., Gallardo Córdova, K. E. y Velarde Camaqui, D. (2023). Formación docente en competencias ciudadanas globales: una revisión sistemática de literatura. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (60), e1469. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-007

García Reyes, J. (2018). La formación ciudadana en estudiantes de bachille-rato. Revista Digital Universitaria (RDU). Vol. 19, núm. 5 septiembre-octubre. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n5.a7.

Gómez Barriga, J. C. (2019). La educación para la paz: contribuciones para un estado del arte. Cambios y Permanencias, 10(1), pp. 500–539. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/9716

Johanning, P. (2015). La paz en el mundo: sobre el significado de la paz mundial. NAC.TODAY revista virtual. http://nac.today/es/a/279767

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación -ICFES-. (2018). Estructura general del examen Saber Pro. https://acortar.link/W2KrvM

Mejía, J., Rodríguez, G., Guerra, N., Bustamante (2017). Estrategia de formación de competencias socioemocionales en la educación media. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación, Ministerio de Educación Nacional, Banco Mundial. https://acortar.link/cDLO8L

Ministerio de Educación Nacional (2004). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-75768_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional, (2017). Ley 1732. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. https://acortar.link/MKbJh2

Molina González, C. C., y Posada Hurtado, N. (2019). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de las competencias ciudadanas en Colombia. https://acortar.link/4bw0wq

Montaña Contreras, D, y López Guio, A. (2021). Competencias ciudadanas y sus políticas educativas en Hispanoamérica y Colombia. Revista Habitus: Semilleros de investigación, 1(1), e13316. https://doi.org/10.19053/22158391.13316

Monterrosa, N. (2020). Competencias ciudadanas: ejes presentes en el sector estudiantil colombiano. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22 (2), Venezuela. (Pp.376-386). https://www.redalyc.org/journal/993/99364322009/

Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), (2021). Beyond Academic Learning: First Results from the Survey of Social and Emotional Skills, OECD Publishing, Paris. Paris, https://doi.org/10.1787/92a11084-

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico -OCDE-, (2015). Estándares de Calidad para la Evaluación del Desarrollo. Serie: Directrices y Referencias del CAD. http://www.oecd.org/dac/evaluation/dcdndep/46297655.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura -UNESCO-, (2017). Competencias ciudadanas para la Sociedad del Siglo XXI. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el aula. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129533_spa

Organización de las Naciones Unidas -ONU- (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://acortar.link/VjE8JT

Organización de las Naciones Unidas ONU (2019). Oficina del Alto Comisionado de Derechos Humanos (OACNUDH) Colombia: Situación de los derechos humanos en Colombia. Informe del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos, https://www.refworld.org/es/ref/inforpais/oacnudh/2019/es/129146,

Paba, M. C; Acosta-Medina, J. K; Torres-Barreto, M. L. (2020). Priorización de competencias ciudadanas en un contexto gamificado panorama, vol. 14, núm. 27, Politécnico Grancolombiano, Colombia. https://acortar.link/saJ4s4

Pérez, N, y Filella, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis y Saber, 10(24), pp. 23–44.

Pérez Viramontes, G. (2018). Construir paz y transformar los conflictos. México: Universidad Jesuita de Guadalajara. https://rei.iteso.mx/handle/11117/5417

Picón, G., y Frausto Rojas, M. (2022). Artículo Cultura de paz y transversalidad de una educación Ciencia Latina. Revista funec científica - multidisciplinar - ISSN 2318-5287. 6. 4999-5022. https://acortar.link/EweplJ

Ramírez, C. E.; González, A; Hernández, R. I. (2019). Estudio y desarrollo de las competencias emocionales en estudiantes de medicina. Una aproximación bibliométrica Investigación en educación médica, vol. 8, núm. 31. Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Medicina. https://acortar.link/HAWCbv

Ramírez Palencia, J. (2020). Paz, educación para la paz y construcción de cultura de paz: Una mirada desde la Universidad Simón Bolívar sede Cúcuta [Trabajo de Grado Maestría, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/2762

Salvador Simón, B. (2019). Cultura y educación para la paz. Una perspectiva transversal. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 10(18), 225 - 229. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i18.468

UNESCO (2014). Global Citizenship Education. Preparing Learners for the Challenges of the 21st Century. Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233876

UNESCO, (2016). UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/es/culture

UNICEF (2021). Importancia del desarrollo de habilidades transferibles en América Latina y el Caribe, documento de discusión. https://acortar.link/ejr0eH

Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 69-82. https://acortar.link/c4MuCz

Published

2024-11-23

How to Cite

Hurtado Rojas Leyder Avelino. (2024). Incidence of citizen and emotional competencies as generating axes of a culture of peace. GACETA DE PEDAGOGÍA, (51), 193–211. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/3240