Pedagogical strategy to strengthen reading and writing skills in first grade students

Authors

Keywords:

Pedagogical strategy, Reading, Writing, Adobe XD, ICTs

Abstract

The objective of this research was to strengthen the reading and writing processes of first-grade students of the educational institution El Pórtico de Río Negro Santander through the design of a pedagogical strategy mediated by ICT, based on the use of vowels, consonants, syllables, fables and short stories. The methodology was worked with a mixed descriptive approach where through surveys applied to students and teachers of the first grade of primary school, results were obtained that showed the progress they had in improving reading, fluency in pronunciation and identification of words and short phrases that contributed to improving reading and reduced the shortcomings in writing, which promote knowledge and are fundamental in the performance of other learning areas, improving academic performance and quality of life.

Author Biography

Manrique Pulgar Eva Esperanza , Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja-Colombia

Bachelor of Science in Education ‘Social and Economic Sciences, Specialist in Educational Management from the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC; Master in Education from the Universidad Internacional Iberoamericana UNINI, Master in ICT for Education from the Universidad de Investigación y Desarrollo UDI. With a work experience of 12 years in university teaching at the UPTC and 8 years teaching primary and secondary vocational education in the private and public sector, she has participated in national and international events.

References

Cardozo Sánchez, R., Duarte, J. y Fernández Morales, F. (2018). Estrategia didáctica, mediada por TIC, para mejorar las competencias lectoescritoras en estudiantes de primero de primaria. SABER, CIENCIA y Libertad Vol. 13, No. 2, pp. 235- 247

Cassany, D. C. (2000). En línea: leer y escribir en la red. Barcelona: UOC.

Colomer, T. (1996). La Aventura de Leer: el aprendizaje de la lectura y la escritura. Madrid, España: Morata.

Díaz, B. Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Comunidad de Conocimientos UNAM, 4.

Ferreiro, y.,y Teberosky, A. (1979). La comprensión del sistema: construcciones originales del niño e información especifica de los adultos. Lectura y Vida, 10. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a2n1/02_01_Ferreiro.pdf

Foucault, M. (s.f.). Foucault: Poder y Conocimiento en el Análisis Filosófico Moderno. Vidas Ilustres. https://vidasilustres.net/filosofia/foucault-poder-conocimiento-analisis-filosofico-moderno/

Giraldo, M. S. (s.f.). ¿Que dice Paul Freile sobre la lectura y la escritura? GrupoBlasPascal. https://grupoblaspascal.com.ar/que-dice-paulo-freire-sobre-la-lectura-y-escritura/?expand_article=1

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. Mexico: Colec. Espacios para la lectura.

Ministerio de Educación. (2017). Mallas de Aprendizaje Grado Primero.

Porras, Alarcón, C.,y Pérez y León, J. (2017). Implementación de las Tic como estrategia de apoyo al proceso de lectoescritura. Caso de Aplicación: Institución Educativa Maipore, Sede A. Bucaramanga: Textos y SAentidos 22.

Pórtico, I. E. (2015). Institución Educativa El Pórtico . Obtenido de http://ieporticorionegro.edu.co/index.php/page/index/1

Rosas, I. ,., y Ordoñez, C. ,. (2016). Estrategia didáctica para implementar actividades mediadas por en competencias de lectoescritura para estudiantes de grado tercero de básica primaria. Tambo - Cauca, Colombia .

Universidad Internacional de la Rioja . (07 de 11 de 2022). Adobe, sí o no te contamos para qué sirve. UNIR FP Revista - Comercio y Marketing.

Published

2024-11-23

How to Cite

Manrique Pulgar Eva Esperanza. (2024). Pedagogical strategy to strengthen reading and writing skills in first grade students. GACETA DE PEDAGOGÍA, (51), 129–145. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/3196