Pedagogical strategy to strengthen reading and writing skills in first grade students
Keywords:
Pedagogical strategy, Reading, Writing, Adobe XD, ICTsAbstract
The objective of this research was to strengthen the reading and writing processes of first-grade students of the educational institution El Pórtico de Río Negro Santander through the design of a pedagogical strategy mediated by ICT, based on the use of vowels, consonants, syllables, fables and short stories. The methodology was worked with a mixed descriptive approach where through surveys applied to students and teachers of the first grade of primary school, results were obtained that showed the progress they had in improving reading, fluency in pronunciation and identification of words and short phrases that contributed to improving reading and reduced the shortcomings in writing, which promote knowledge and are fundamental in the performance of other learning areas, improving academic performance and quality of life.
References
Cardozo Sánchez, R., Duarte, J. y Fernández Morales, F. (2018). Estrategia didáctica, mediada por TIC, para mejorar las competencias lectoescritoras en estudiantes de primero de primaria. SABER, CIENCIA y Libertad Vol. 13, No. 2, pp. 235- 247
Cassany, D. C. (2000). En línea: leer y escribir en la red. Barcelona: UOC.
Colomer, T. (1996). La Aventura de Leer: el aprendizaje de la lectura y la escritura. Madrid, España: Morata.
Díaz, B. Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Comunidad de Conocimientos UNAM, 4.
Ferreiro, y.,y Teberosky, A. (1979). La comprensión del sistema: construcciones originales del niño e información especifica de los adultos. Lectura y Vida, 10. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a2n1/02_01_Ferreiro.pdf
Foucault, M. (s.f.). Foucault: Poder y Conocimiento en el Análisis Filosófico Moderno. Vidas Ilustres. https://vidasilustres.net/filosofia/foucault-poder-conocimiento-analisis-filosofico-moderno/
Giraldo, M. S. (s.f.). ¿Que dice Paul Freile sobre la lectura y la escritura? GrupoBlasPascal. https://grupoblaspascal.com.ar/que-dice-paulo-freire-sobre-la-lectura-y-escritura/?expand_article=1
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. Mexico: Colec. Espacios para la lectura.
Ministerio de Educación. (2017). Mallas de Aprendizaje Grado Primero.
Porras, Alarcón, C.,y Pérez y León, J. (2017). Implementación de las Tic como estrategia de apoyo al proceso de lectoescritura. Caso de Aplicación: Institución Educativa Maipore, Sede A. Bucaramanga: Textos y SAentidos 22.
Pórtico, I. E. (2015). Institución Educativa El Pórtico . Obtenido de http://ieporticorionegro.edu.co/index.php/page/index/1
Rosas, I. ,., y Ordoñez, C. ,. (2016). Estrategia didáctica para implementar actividades mediadas por en competencias de lectoescritura para estudiantes de grado tercero de básica primaria. Tambo - Cauca, Colombia .
Universidad Internacional de la Rioja . (07 de 11 de 2022). Adobe, sí o no te contamos para qué sirve. UNIR FP Revista - Comercio y Marketing.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.