The webquest as a methodological strategy for teaching multiplication

Authors

Keywords:

Multiplication, Webquest, Teaching and Learning process multiplication

Abstract

Learning multiplication has represented a challenge for many primary school students, hence the purpose of this article was to analyze the validation that the implementation of the webquest would have as a methodological strategy in the process of teaching and learning multiplication to children primary school students from the Nuestra Señora del Buen Aire Educational Institution. For this, the case study method was applied, based on the mixed research approach and the data obtained qualitative and quantitative were analyzed through the methodological triangulation procedure.  The results of such findings showed that the student’s difficulties with multiplication were mainly due to the educational methodology and allowed us to conclude that the inclusion of technological tools in the mathematics subject provides dynamism to the classes and contributes to strengthening the mathematical logical thinking.

Author Biography

Numidia Arellano Batista, Institución Educativa Bertha Gedeón de Baladí, Cartagena-Colombia

Teacher (Normal Marina Ariza), Systems Technology (UNAD), Systems Engineering (UNAD), Specialization in Educational Informatics Administration (UDES), Master in Educational Technology Management (UDES). Academic work experience of 20 years. He has participated in events such as: congresses, symposiums, among others at national and international level.

References

Barbosa, I., Calderón, A., Molano, C., y Portillo, T. (2019). La webquest: propuesta pedagógica para el manejo de la información disponible en internet. Covalente Vol. 01 N°1, 16-21, 2020

Bernal, C. (2010) Metodología de la investigación. Tercera edición. PEARSON EDUCACIÓN.

Cedeño, F., Chávez, J., y Parrales, A. (2020) Estrategias didácticas para el aprendizaje de la multiplicación en las matemáticas en la educación general básica. Revista Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Vol. 5, año 2020. Edición Especial. Agosto. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Cobo, A. (2021) Dificultades en al aprendizaje de la multiplicación en educación primaria. Universidad de Jaén. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.

Fernández, J. (2007). La enseñanza de la multiplicación aritmética: una barrera epistemológica. Revista Iberoamericana de Educación N° 43 (2007) pp. 119-130.

Franco, E. (2019) Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la unidad educativa Darío C. Guevara de la parroquia el salto, Cantón Babahoyo, provincia de los Ríos. Universidad Técnica de Babahoyo.

García, I. (2022) Los juegos de mesa y su relación en el aprendizaje de la multiplicación en los estudiantes del grado segundo B de la Institución Educativa Santa María de la Antigua Apartadó. Corporación Universitaria Minuto de Dios. Antioquia.

García, J., y Sanjuán, J. (2022). Didáctica de las matemáticas mediada por las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) como fundamento para el mejoramiento del desempeño académico estudiantil. Universidad de la Costa. Departamento de Postgrado. Barranquilla, Colombia.

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Colombia: McGRAW - HILL

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación-ICFES. (2022). Informe nacional de resultados de las pruebas Saber 3°, 5°, 7° y 9°. Aplicación 2022.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación-ICFES. (2020). Informe Nacional de Resultados para Colombia. PISA 2018.

Lotero, L., Andrade, E, y Andrade, L. (2011) La crisis de la multiplicación: una propuesta para la estructuración conceptual. Voces y silencios: Revista Latinoamericana de Educación, Vol. 2 N° especial, 38-64- ISSN: 2215-8421.

Martínez, M., y Gutiérrez, K. (2015) Principales dificultades en la ejecución de operaciones de multiplicación y división y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes de quinto grado del Colegio Público José Domingo Espinoza Parrales de la comunidad Gutiérrez Norte, en el municipio de san Rafael del sur, departamento de Managua durante el II semestre del año 2015. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Recinto universitario Rubén Darío. Facultad de educación e idioma. Departamento de Pedagogía. Managua, Nicaragua.

Mejía, J. (2011) Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista latinoamericana de metodología de la investigación social. N°1 Año 1. Abril- Sept. Argentina.ISSN1853-6190, pp.47-60.

Ministerio de Educación Nacional (2006) Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, ciencias y ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden.

Piratoba, L. (2021) Software educativo como método didáctico en la enseñanza de las tablas de multiplicar. Revista tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 1 (1) pp. 53-60.

Reyes. S., y Rodríguez, C. (2021) La webquest como estrategia didáctica para la planificación en Matemáticas. CONISEN. 4° Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal. Hermosillo, Sonora.

Samaniego, C., Samaniego, F., y Vallejo, L. (2021) Incidencia de la metodología utilizada en la conceptualización y memorización de las tablas de multiplicar. Revista científica Dominio de las Ciencias, vol. 7, núm. 3, Julio- Septiembre 2021, pp. 1390-1409.

Vivas, C., Murillo, Z. y Cristancho, J. (2016) Scratch. Estrategia didáctica para el aprendizaje de las tablas de multiplicar en escuela nueva. Educación y ciencia. Núm. 20., pp. 43-60.

Velázquez, C. (2021). Tecnología educativa: el uso de la webquest como una herramienta de los procesos de Enseñanza y Aprendizaje. Publicación semestral, UNO Sapiens Boletín científico de la escuela preparatoria N° 1, Vol. 3, N° 6, pp. 6-11

Published

2024-07-23

How to Cite

Numidia Arellano Batista. (2024). The webquest as a methodological strategy for teaching multiplication. GACETA DE PEDAGOGÍA, (50), 155–173. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2853