The organizational climate in official educational institutions

Authors

Keywords:

Organizational climate, Job satisfaction, Leadership, Support

Abstract

Identifying factors that positively or negatively impact work environments has become an essential task for generating improvements in the workplace and thereby en-hancing organizational processes. This research aimed to characterize the climate in three basic education institutions in the Cartagena district. The participating institutions were Pontezuela Educational Institution, Madre Laura Educational Institution, and Santa María Educational Institution. The study was descriptive, non-experimental, and comparative, utilizing various instruments for reliable data collection. It was found that the analyzed population falls within a normal range (N) on the organizational climate scale, with some weaknesses, such as change management, that need to be addressed. However, the conclusion indicates a certain degree of conformity with the work environment, coupled with a tendency towards frustration.

Author Biography

Maribel Cecilia Mendoza Vásquez, Institución Educativa San Francisco de Asís. Cartagena – Colombia

Degree in Education with emphasis on Social Sciences from the Universidad del Atlántico (Barranquilla). Specialist in Management of Educational Institutions Agreement University of Tolima - Technological University of Bolivar. Master in Education with emphasis on management of educational institutions from the Technological University of Bolivar. Diploma in Human Talent Management from the Technological University of Bolivar. Teacher at the San Francisco de Asís 2023 Educational Institution. Teacher at the Nuestra Señora del Carmen Educational Institution 2013-2022. Teacher at the educational decision San José de Caño del Oro 2006-2012.

References

Ángel Salazar, E., Fernández Acosta, C., Santes Bastian, M., Fernández Sánchez, H., y Zepeta Hernández, D. (2020). Kling organizacional y satisfacción laboral en trabajadores de la salud. Enfermería Universitaria. vol. 17, núm. 3., pp. 273 - 283.

Bada Quispe, O. F., Salas Sánchez, R. M., Castillo Saavedra, E. F., Arroyo Rosales, E. M., Y Carbonell García, C. E. (2020). Estrés laboral y clima organizacional en docentes peruanos. Medisur, vol. 18, núm. 6., pp. 1138-1144.

Bermejo-Salmón, M., Suarez-Caimary, I. L., y Salazar-Danger, m. (2022). El clima laboral en el contexto organizacional. Centro de Información y Gestión Tecnológica de Holguín Vol. 28, núm. 3, pp. 1-11.

Blanco López, S., Cerdas Montano, V., y García Martínez, J. A. (2021). Clima organizacional en centros educativos públicos costarricenses: un análisis multifactorial. Educación vol. 45, núm. 1, pp. 1 - 19.

Chacón Díaz, L. F. (2019). Calidad educativa: una mirada a la escuela y al maestro en Colombia. Revista Educación y Ciudad. Vol. 1 núm. 36, pp. 35 - 49.

Chiang Vega, M. M., Sanhueza Hernández, C., y Rivera Cerda, M. J. (2022). Clima organizacional, ¿afecta al estrés laboral?: comparación entre funcionarios de la salud y la seguridad pública. Academia Y negocios. vol. 8, núm. 1., pp. 43 - 54.

Chiang Vega, M. M., Hidalgo Ortiz, J. P., y Gómez Fuentealba, n. (2021). Efecto de la satisfacción laboral y la confianza sobre el clima organizacional mediante ecuaciones estructurales. Economía. vol. 11, núm. 22, pp. 1 - 19.

Chiavenato, I. (2007). Administración de recursos humanos. El capital humano de las organizaciones. México: Mc Graw Hill.

Corral, S., y Pereña, J. (2010). Manual Cuestionario Clima Laboral. Madrid, Madrid: TEA Ediciones.

D'auria Tardeli, D., Barros, L. D., Tessaro, M., y Alves, V. T. (2023). Percepções de professores sobre clima educacional na educação infantil de São Bernardo do Campo. Educação e Pesquisa, vol. 49, pp. 1 - 20.

Dávila, R., Agüero, E., Ruíz, J., y Guanilo, C. (2021). Clima organizacional y satisfacción laboral en una empresa industrial peruana. Revista Venezolana de Gerencia 26 (número especial 5), pp. 663 - 677.

Dessler, G. (1983). Organización y administración. México: Prentice Hall.

Díaz Pincheira, F. J., y Carrasco Garcés, M. E. (2023). Acoso laboral y felicidad subjetiva: el capital psicológico positivo como moderador. Revista Academia y Negocios, vol. 9, núm. 1., pp. 95 - 112.

Escobedo Gálvez, F. (2020). Clima organizacional y la satisfacción de los docentes en las mypes del sector educación tumbes. ECA sinergia. vol. 11, núm. 3, pp. 19 - 28.

Escribano Hervis, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América. Revista Educación. Vol. 42 núm. 2, pp. 1 - 25.

García Colina, F. J., Suárez Hernández, S. C., y Salgado García, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista cubana de educación superior Vol. 37 núm. 2, pp. 206 - 216.

García, M. (2013). Aprendizaje y clima organizacional como determinantes del clima organizacional. En L. Delgado, y A. Vanegas, Psicología organizacional: Perspectivas y avances (pp. 104-121). Bogotá: Ecoe Ediciones. Universidad Católica de Colombia.

Goetendia Alarcón, M. (2020). Clima y compromiso organizacional según condición y categoría laboral del personal en una institución educativa piloto de gestión pública. Horizonte de la Ciencia. vol. 10, núm. 19., pp. 236 - 254.

Gonçalves A. (2007) Dimensiones del clima organizacional. La Habana: Sociedad Latinoamericana para la Calidad (SLC)

Halpin, A. W., y Croft, D. (1963). The organizational climate of schools. Chicago: Chicago University.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Hincapié Parejo, N. F., Orellana Orellana, E. F., y Orellana Orellana, C. (2019). Clima organizacional en las instituciones educativas de Santa Marta, Colombia.

Litwin, G., y Stringer, R. (1968). Motivation and organizational climate. Boston: Harvard University.

Macías García, E. K. (2021). Kling organizacional y motivación laboral como insumos para planes de mejora institucional. Revista Venezolana de Gerencia. vol. 26, núm. 94, pp. 1 - 17.

Manso Ribeiro, L. d., y Da Silva, H. M. (2022). Bem-estar no trabalho: influência do clima organizacional entre trabalhadores hospitalares. Psicología e Saúde. v.14 n. 1, pp. 63 - 76.

Mendoza, M. C., y Torres, T. (2016). Tesis de Maestría. Percepciones del clima organizacional en tres instituciones educativas oficiales del distrito de Cartagena de Indias. Cartagena, Colombia, Colombia: Universidad Tecnológica de Bolívar.

Paredes Zempual, D., Ibarra Morales, L. E., y Moreno Freites, Z. E. (2021). Habilidades directivas y clima organizacional en pequeñas y medianas empresas. Investigación administrativa. vol. 50, núm. 127., 1 - 23.

Pariona Luque, R. B., Rivero Pariona, Z. Y., González Ríos, R. C., y Hinojosa Benavides, R. A. (2021). Kleene organizacional y desempeño profesional administrativo: estudio desde una Universidad estatal peruana. Revista Venezolana de Gerencia. vol. 26, núm. 93., pp. 1 - 8.

Pedraza Melo, N. A. (2018). El clima organizacional y su relación con la satisfacción laboral desde la percepción del capital humano. Revista Lasallista de Investigación Vol. 15 núm. 1, pp. 90 - 101.

Pilligua Lucas, C. y Arteaga Ureta., F. (2019). El clima laboral como factor clave en el rendimiento productivo de las empresas. estudio caso: Hardepex Cía. Ltda. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, vol. XVI, núm. 28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7840609

Ramírez Angulo, J. N. (2022). Las relaciones interpersonales y la calidad educativa. Revista Científica: TecnoHumanismo. Vol. 2 núm. 3, pp. 17 - 34.

Ruiz O, J. (2007). Sociología de las organizaciones complejas. Bilbao España: Universidad de Deusto.

Segredo Lillo, E., y Castelló Tarrida, A. (2019). Gestión directiva y clima organizacional en la educación de personas adultas de Chile. Actividades investigativas en educación. vol. 19, núm. 2, pp. 1 - 19.

Vega, D., Arévalo, A., Sandoval, J., Aguilar, M., y Giraldo, J. (2006). Panorama sobre los estudios de clima organizacional en Bogotá, Colombia (1994-2005). Diversitas: Perspectivas en Psicología, 2(2), pp. 329-349

Zeta Vite, A., Benites Guerrero, C. D., Jiménez Chinga, R., y Abanto Cerna, L. (2020). Clima organizacional y liderazgo de servicio como antecedente de la satisfacción laboral en una institución educativa rural. Conrado, 16(76), pp. 113-122.

Published

2024-07-23

How to Cite

Maribel Cecilia Mendoza Vásquez. (2024). The organizational climate in official educational institutions. GACETA DE PEDAGOGÍA, (50), 37–55. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2842