Organisational communication: the hidden pillar of successful educational management
Keywords:
Organizational climate, Executive management, Neuroleadership, Labor productivityAbstract
This article aimed to analyze the different approaches and visions of organizational communication, understood as an essential communication among its members, to strengthen management effectively. This research, of documentary nature and qualitative approach, is based on the theoretical postulates: Sagredo, Castello, Lopez, Garcia, Misad, Tapia, Hernandez, Rivera, Bohorquez and Andrades, among others. It is concluded that organizational communication is an effective pillar that potentiates the processes of management, highlighting the importance of analysis, interpretation and categorization of information, to obtain timely or efficient results in the development of individuals as key members.
References
Aguilar, J. (2022). Medios digitales en la gestión de la comunicación interna en las Instituciones de Educación Superior. Kairos: Revista de temas sociales, 15(50), pp. 51-71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8755625
Atencio, E, Ramírez, L. J., y Zappa, Y. (2020). Neuro liderazgo como estrategia para el fortalecimiento de la gestión directiva en instituciones educativas. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), pp. 416-447.
Bohórquez, J., y Andrade, M. (2021). Gestión directiva y Clima organizacional: Herramientas motivacionales en la praxis docente. 593 digital Publisher CEIT, 6(1), pp. 85-95. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/420
Charris, A., Manjares V. (2022). Comunicación organizacional: una estrategia para el fortalecimiento de la gestión directiva en instituciones educativas (Doctoral dissertation, Corporación Universidad de la Costa). https://acortar.link/xBnPac
Escobar, E. (2020). Comunicación organizacional, gestión administrativa en la produ-ctividad laboral de las Instituciones Educativas UGEL 05-2019. https://acortar.link/zNucTC
Espinosa, P., Prieto Galindo, W., Rubio Gallego, C., y Ochoa, M. (2021). Liderazgo, calidad y educación. Sistemas de gestión de calidad en instituciones educativas. Conrado, 17(81), pp. 419-427
Garrido, F., Goldhaber, G., y Putnam, L. (2020). Fundamentos de Comunicación Organizacional de la organización a la estrategia en el Siglo XXI. Organizational Communication Global Network. https://acortar.link/7wpVYt
Grajales, N., Gómez, L., y Coronado, B. (2021). La comunicación estratégica desde el mercadeo en instituciones educativas (Strategic Communication Based on Marketing at Educational Institutions). Revista CEA, 7(13), pp. 2422-3182
Herrera, F. (2021). Instituciones educativas de frontera: una mirada desde la gestión educativa. [Tesis Doctoral. Universidad Santo Tomás]. https://acortar.link/pf28O2
López, E., García, L. y Martínez, J. (2019). La gestión directiva como potenciadora de la mejora del clima organizacional y la convivencia en las instituciones de educación media superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), pp. 792-812.
Cruzata-Martínez, A., y Rodríguez, I. (2022). La gestión en las instituciones educativas: enfoques, modelos y posiciones teóricas y prácticas. https://acortar.link/BshhZy
Misad, K., Misad, R, y Dávila, O. (2022). El clima escolar desde la gestión directiva enLatinoamérica: una revisión de la producción académica. Gestionar: revista de empresa y gobierno, 2(2), pp. 7-24.
Ministerio de Educación Nacional. (24 de enero de 2008). Guia No 34 Guía para el mejoramiento institucional de la autoevaluación al plan de mejoramiento. Obtenido de Revolución Educativa. Colombia Aprende: https://acortar.link/nyIAwR
Plan de mejoramiento Institucional -PMI-, (2023). Institución Educativa San Francisco de Asís. https://acortar.link/mST2pP
Paredes, M, Sandoval. M (2017). Comunicaciòn Organizacional. En M. P. Sandoval, Comunicaciòn Organizacional. Guayaquil: Ediciones Grupo Compás 2017. https://acortar.link/ohecJL
Papic, K. (2020). Medios de comunicación organizacional interna en colegios públicos, Chile. Alteridad. Revista de Educación, 15(2), pp. 241-255.
Proyecto Educativo Institucional (PEI, 2023). Institución Educativa San Francisco de Asís. https://acortar.link/7rDiC4
Plan Operativo Anual (POA, 2023). Institución Educativa San Francisco de Asís. https://acortar.link/vg9Vu2
Ramírez, R., Villalobos, J., Lay, N., y Herrera, B. (2021). Medios de comunicación para la apropiación del conocimiento en instituciones educativas. Información tecnológica, 32(1), pp. 27-38.
Ramírez, C., Ceballos, B., y Miranda, V. (2020): El Neuroliderazgo y su importancia en la gestión organizacional, Revista de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional RILCO, n. 7 https://acortar.link/CNM3fI
Sagredo, E., y Castelló A. (2019). Gestión directiva y clima organizacional en la educación de personas adultas en Chile. Actualidades Investigativas en Educación,19(2), pp. 1-25.
Solís, H. (2020). Habilidades gerenciales, toma de decisiones y gestión de las instituciones educativas de la UGEL 07. Saber Servir: revista de la Escuela Nacional de Administración Pública, (3), pp. 140-147.
Soto, N., Morillo, S., Calderón, G., y Betancur, H. (2020). El perfil de gestión del directivo docente de Antioquia y los enfoques de gestión administrativa. Innovar, 30(77), p.123.
Sistema Institucional de Evaluación -SIE-, (2023). Institución Educativa San Francisco de Asís. https://acortar.link/Y6NNIC
Tapia, A., Hernández, H. G y Rivera, P. (2022). ¿Comunicación responsable? El caso de una organización educativa. Lamina R, 20(2). Pp. 1-13
Tancara, C. (1993). La investigación documental. Temas sociales, (17), pp. 91-106.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.