Organisational communication: the hidden pillar of successful educational management

Authors

Keywords:

Organizational climate, Executive management, Neuroleadership, Labor productivity

Abstract

This article aimed to analyze the different approaches and visions of organizational communication, understood as an essential communication among its members, to strengthen management effectively.  This research, of documentary nature and qualitative approach, is based on the theoretical postulates: Sagredo, Castello, Lopez, Garcia, Misad, Tapia, Hernandez, Rivera, Bohorquez and Andrades, among others. It is concluded that organizational communication is an effective pillar that potentiates the processes of management, highlighting the importance of analysis, interpretation and categorization of information, to obtain timely or efficient results in the development of individuals as key members.

Author Biography

Franklin Murillo Therán, Institución Educativa San Francisco De Asís, Chinú-Colombia

Degree in Chemistry and Biology from the University of Cordoba. Specialist in Biology with emphasis in Zoology from the University of Magdalena. Specialist in Educational Technology Administration and Master's Degree in Educational Technology Management from the University of Santander. With 25 years of experience in the educational sector at teaching and management level.

References

Aguilar, J. (2022). Medios digitales en la gestión de la comunicación interna en las Instituciones de Educación Superior. Kairos: Revista de temas sociales, 15(50), pp. 51-71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8755625

Atencio, E, Ramírez, L. J., y Zappa, Y. (2020). Neuro liderazgo como estrategia para el fortalecimiento de la gestión directiva en instituciones educativas. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), pp. 416-447.

Bohórquez, J., y Andrade, M. (2021). Gestión directiva y Clima organizacional: Herramientas motivacionales en la praxis docente. 593 digital Publisher CEIT, 6(1), pp. 85-95. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/420

Charris, A., Manjares V. (2022). Comunicación organizacional: una estrategia para el fortalecimiento de la gestión directiva en instituciones educativas (Doctoral dissertation, Corporación Universidad de la Costa). https://acortar.link/xBnPac

Escobar, E. (2020). Comunicación organizacional, gestión administrativa en la produ-ctividad laboral de las Instituciones Educativas UGEL 05-2019. https://acortar.link/zNucTC

Espinosa, P., Prieto Galindo, W., Rubio Gallego, C., y Ochoa, M. (2021). Liderazgo, calidad y educación. Sistemas de gestión de calidad en instituciones educativas. Conrado, 17(81), pp. 419-427

Garrido, F., Goldhaber, G., y Putnam, L. (2020). Fundamentos de Comunicación Organizacional de la organización a la estrategia en el Siglo XXI. Organizational Communication Global Network. https://acortar.link/7wpVYt

Grajales, N., Gómez, L., y Coronado, B. (2021). La comunicación estratégica desde el mercadeo en instituciones educativas (Strategic Communication Based on Marketing at Educational Institutions). Revista CEA, 7(13), pp. 2422-3182

Herrera, F. (2021). Instituciones educativas de frontera: una mirada desde la gestión educativa. [Tesis Doctoral. Universidad Santo Tomás]. https://acortar.link/pf28O2

López, E., García, L. y Martínez, J. (2019). La gestión directiva como potenciadora de la mejora del clima organizacional y la convivencia en las instituciones de educación media superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), pp. 792-812.

Cruzata-Martínez, A., y Rodríguez, I. (2022). La gestión en las instituciones educativas: enfoques, modelos y posiciones teóricas y prácticas. https://acortar.link/BshhZy

Misad, K., Misad, R, y Dávila, O. (2022). El clima escolar desde la gestión directiva enLatinoamérica: una revisión de la producción académica. Gestionar: revista de empresa y gobierno, 2(2), pp. 7-24.

Ministerio de Educación Nacional. (24 de enero de 2008). Guia No 34 Guía para el mejoramiento institucional de la autoevaluación al plan de mejoramiento. Obtenido de Revolución Educativa. Colombia Aprende: https://acortar.link/nyIAwR

Plan de mejoramiento Institucional -PMI-, (2023). Institución Educativa San Francisco de Asís. https://acortar.link/mST2pP

Paredes, M, Sandoval. M (2017). Comunicaciòn Organizacional. En M. P. Sandoval, Comunicaciòn Organizacional. Guayaquil: Ediciones Grupo Compás 2017. https://acortar.link/ohecJL

Papic, K. (2020). Medios de comunicación organizacional interna en colegios públicos, Chile. Alteridad. Revista de Educación, 15(2), pp. 241-255.

Proyecto Educativo Institucional (PEI, 2023). Institución Educativa San Francisco de Asís. https://acortar.link/7rDiC4

Plan Operativo Anual (POA, 2023). Institución Educativa San Francisco de Asís. https://acortar.link/vg9Vu2

Ramírez, R., Villalobos, J., Lay, N., y Herrera, B. (2021). Medios de comunicación para la apropiación del conocimiento en instituciones educativas. Información tecnológica, 32(1), pp. 27-38.

Ramírez, C., Ceballos, B., y Miranda, V. (2020): El Neuroliderazgo y su importancia en la gestión organizacional, Revista de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional RILCO, n. 7 https://acortar.link/CNM3fI

Sagredo, E., y Castelló A. (2019). Gestión directiva y clima organizacional en la educación de personas adultas en Chile. Actualidades Investigativas en Educación,19(2), pp. 1-25.

Solís, H. (2020). Habilidades gerenciales, toma de decisiones y gestión de las instituciones educativas de la UGEL 07. Saber Servir: revista de la Escuela Nacional de Administración Pública, (3), pp. 140-147.

Soto, N., Morillo, S., Calderón, G., y Betancur, H. (2020). El perfil de gestión del directivo docente de Antioquia y los enfoques de gestión administrativa. Innovar, 30(77), p.123.

Sistema Institucional de Evaluación -SIE-, (2023). Institución Educativa San Francisco de Asís. https://acortar.link/Y6NNIC

Tapia, A., Hernández, H. G y Rivera, P. (2022). ¿Comunicación responsable? El caso de una organización educativa. Lamina R, 20(2). Pp. 1-13

Tancara, C. (1993). La investigación documental. Temas sociales, (17), pp. 91-106.

Published

2024-05-23

How to Cite

Franklin Murillo Therán. (2024). Organisational communication: the hidden pillar of successful educational management. GACETA DE PEDAGOGÍA, (49), 206–223. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2624

Issue

Section

Review Articles