Teaching philosophy from virtual environments: a way to develop thinking skills

Authors

Keywords:

Teaching philosophy, Thinking skills, Virtual learning environments, Learning strategies, Critical thinking.

Abstract

Philosophy is a discipline that deals with diverse problems and uses criticism as its method per se. It requires recognizing ICT's impacts on the teaching and learning processes. This article aimed to explain how teaching philosophy through virtual environments allows the development of thinking skills. The study was developed from a systematic review. Twenty scientific articles were selected from recognized databases published between 2005 and 2021, peer-reviewed, in Spanish. The information analysis was performed deductively, considering the authors'theoretical contributions, results and research discussion. The findings of the article showed that the teaching of philosophy is possible through learning strategies and that these didactics are enhanced through the use of virtual environments. Finally, the article concluded that teaching philosophy through virtual environments strengthens thinking skills.

Author Biography

Adolfo Enrique Alvear Saravia, Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Cartagena, Bolívar, Colombia

Philosopher University of Cartagena. Master in Online Education UNAD, Florida. Work Experience Universidad Nacional Abierta y a Distancia 12 years. He has participated in Events, Congresses, Symposiums, Colloquiums at national and international level.

References

Aguilar, F. (2019). Didáctica de la Filosofía. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/784

Aguirre Gonzales, N. T., y Ruiz Sánchez, M. A. de D. (2021). Plataformas virtuales en el proceso de enseñanza-aprendizaje para el desarrollo del pensamiento crítico y creativo. AIAN, 12(2), pp. 58–67. https://doi.org/10.26495/rcp.v12i2.2020

Alvear, A. (noviembre, 2022). Estrategias didácticas y recursos educativos digitales para la enseñanza de la filosofía a través de un AVA. [Conferencia]. II Congreso Internacional de práctica pedagógica, investigación y la educación inclusiva. Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Corporación Politécnico del Norte, Cartagena de Indias, Colombia. https://acortar.link/Yg0foh

Alvear Saravia, A. E., y Mora Pedreros, P. A. (2011). Observatorio filosófico virtual para el desarrollo de habilidades de pensamiento. Revista Educación Y Desarrollo Social, 5(2), pp. 128–140. https://doi.org/10.18359/reds.853

Alvear Saravia, A. E., y Mora Pedreros, P. A. (2013). Herramientas web 2.0 y estilos de aprendizaje un aporte a los AVA desde una experiencia investigativa en dos cursos de filosofía. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 5(8), pp. 77-92.

Bocanegra, B., Tantachuco, J., y Caballero, N. (2020). Desempeño docente y pensamiento crítico en la formación universitaria. Boletín Redipe, Vol. 10, Nº. 2 (Ejemplar dedicado a: Educación, Valores y Experiencia), pp. 65-77.

Canese de Estigarribia, M. I. (2020). Percepción del desarrollo de las habilidades del pensamiento crítico en la Universidad Nacional de Asunción, Paraguay. Perfiles Educativos, XLII (169), pp. 21-35.

Castro Patarroyo, L. X., Cruz Vargas, I. D., y Ojeda Suarez, M. A. (2020). Conocimiento didáctico del contenido y enseñanza de la filosofía. Praxis y Saber, 11(27), pp. 1-19.

Cifuentes, J.E. (2015). Recursos didácticos para la enseñanza de la historia de la filosofía. Escuela de Filosofía – UIS; Volumen 14, Número 2. pp. 241 - 279

Correa Lozano, L. (2012). La enseñanza de la filosofía y sus contribuciones al desarrollo del pensamiento. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (12), pp. 67-82.

Cruz Meléndez, A., Alfaro Rivera, J. A., y Ramírez Montoya, M. S. (2012). Objeto de aprendizaje abierto para la formación docente orientado a desarrollar competencias de pensamiento crítico con énfasis en habilidades cognitivas. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(1), pp. 103-125.

Dewey, J. (1972). Escritos pedagógicos. Traducción y selección de Diego Pineda. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Giraldo Botero, J., Gallego Cataño, L. y Ruiz Ortega, F. (2021). Perspectivas existentes frente a la didáctica específica de la filosofía. Folios, 2(54), pp. 199-214

Gómez, R. (2007). La enseñanza de la filosofía. Bogotá: Universidad de San Buenaventura Facultad de Filosofía.

Hadot, P. (1992). La filosofía como forma de vida. Alpha Decay. https://acortar.link/bIgZlN

Horkheimer, M. (1940) Teoría Crítica: La función social de la filosofía. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Isgró, M. P., Alfaro, D., Biondi, M. A., y Escudero, T. (2021). Recursos Educativos Abiertos para la Enseñanza y el Aprendizaje de la Filosofía. Revista de Investigación y Disciplinas, Edición Especial, pp. 55-68

Kant, I. (2018). ¿Qué es la ilustración? México D.F: FCE

Laorden, C., García, E., y Sánchez, S. (2005). Integrando descripciones de habilidades cognitivas en los metadatos de los objetos de aprendizaje estandarizados. RED. Revista de Educación a Distancia, (IV), pp. 1-14.

León, A. (2008). ¿Enseñar filosofía? Cali: Programa Editorial Universidad del Valle.

Malavé Borbor, M.C (2022). Recursos educativos digitales y habilidades cognitivas básicas en los estudiantes de la escuela de educación básica Francisco de Miranda, año 2021. https://repositorio.upse.edu.ec/xmlui/handle/46000/8136?show=full

Mora Pedreros, P. A., Rodríguez Torres, D. A., y Santiago Pajajoy, M. J. (2020). Pensamiento crítico el reto de la formación filosófica en la actualidad. Un aporte desde el observatorio filosófico virtual. Sincronía, (77), pp. 3-21.

Nava Preciado, J. M. (2022). Enseñanza de la filosofía en adolescentes a partir de sus intereses y preocupaciones. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (33), pp. 225-248. https://doi.org/10.17163/soph.n33.2022.08

Niño Arteaga, Y. (2020). Aportes de la filosofía al pensamiento crítico. ¿La educación como liberación? Una respuesta a partir de Nietzsche, Freire y Zuleta. Hallazgos, 17(34), pp. 185-208. https://doi.org/10.15332/2422409X.4884

Orozco Santa María, A. M., y García Ramírez, M. T. (2017). Autopercepción de habilidades de aprendizaje en ambientes virtuales. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (25), pp. 144-167. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283152311007

Pérez, I. (2017). Creación de Recursos Educativos Digitales: Reflexiones sobre Innovación Educativa con TIC. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 6(2), 243-268. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=317151451004

Piñate, A. (2018). La formación docente en el uso de las plataformas virtuales educativas en la UPEL-IPC desde la Teoría de la Acción. Revista Gaceta Pedagógica N°37. pp. 225-240. http://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/732/647

Robles Noriega, H., y Rodríguez Fuentes, R. (2013). Un ambiente virtual para las habilidades de Pensamiento crítico en ESL. Zona Próxima, (19), pp. 73-85.

Rodríguez Ramírez, N. E.; Delgadillo Salgado, M. D.; Torres Trejo, S. L. (2018). Los ambientes de aprendizaje constructivistas como alternativa para generar innovación en la universidad. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 5(2), pp. 41-52.

Universidad Nacional Abierta y a Distancia. (2011). Proyecto Académico Pedagógico y Solidario. Versión 3.0. https://acortar.link/59YeKJ

OEA/RIED (2015). Caja de Herramientas Pensamiento Crítico. https://acortar.link/Ja0LZu

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2011). La Filosofía, una escuela de la libertad: enseñanza de la filosofía y aprendizaje del filosofar; la situación actual y las perspectivas para el futuro. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192689

Vargas Rojas, J. (2019). Estrategias didácticas activas en la enseñanza de la Filosofía para mejorar el Pensamiento crítico en estudiantes universitarios, Trujillo 2018. [Tesis Doctoral] Universidad César Vallejo. https://acortar.link/sXOuCn

Zabala, H. (2014). El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 4(1), pp. 59-70. https://doi.org/https://doi.org/10.15332/erdi.v4i1.551

Zuleta, E. (2010). Educación y Democracia: Un campo de combate. Biblioteca Libre.

Published

2024-05-23

How to Cite

Adolfo Enrique Alvear Saravia. (2024). Teaching philosophy from virtual environments: a way to develop thinking skills. GACETA DE PEDAGOGÍA, (49), 155–171. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2613

Issue

Section

Review Articles