Axiological training for school coexistence
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2441Keywords:
Axiological training, school coexistence, Educational institutionsAbstract
Coexistence within educational contexts has been consolidated as a relevant field of intervention for social relations. In this regard, the study aimed to interpret axiological training for school coexistence, within the framework of interactive and dialogic method-logical actions that promote peace in educational institutions. At a methodological level, it is linked to the qualitative approach from the perspective of the phenomenological method, the participants were five (05) teachers and the information collection was carried out through participant observation and the application of a semi-structured interview. It is concluded that axiological training must be based on institutional values, human relations and training systematization to promote school coexistence, which, in turn, requires consideration of priority objectives, coexistence agreements and the formation of citizen competencies that guide the educational actions of each educational institution.
References
Arévalo, V. R. (2012). El manual de convivencia escolar y el libre desarrollo de la personalidad. Una visión jurisprudencial. 21.
Cárdenas, D. (2018). Convivencia escolar: un entorno permeado por la violencia y el conflicto. Revista Reflexiones y Saberes, 15-28
De Suárez, M., y De Mujica, D. (2010). Investigación y Proyectos Educativos I. Caracas: Corporación Marca S.A
Díaz, S., y Sime, L. (2016). Convivencia escolar: una revisión de estudios de la educación básica en Latinoamérica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 125-145
Fierro-Evans, C. y Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia escolar: una revisión del concepto. Psicoperspectivas, vol. 18, núm. 1, pp. 1-14.
Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, p.p 201-229
Galindo, R. (2021). La Axiología: Una Aproximación Teórica desde la Perspectiva de la Calidad Social en la Universidad Venezolana. Revista Científica CIENCIAEDUC.
García, A., y Ferreira, G. (2005). La Convivencia escolar en las aulas. INFAD, 163-183
Hurtado, J. (2012). El Proyecto de Investigación Comprensión holística de la metodología y la investigación. Caracas.
Jurado, P., y Justiniano, M. (2016). Propuestas de intervención ante las conductas disruptivas en la educación secundaria obligatoria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 8-25
Ley 1620. Por la cual se crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. Marzo 20 de 2013.
Martínez, M. (2006). La Investigación Cualitativa (Síntesis conceptual). Revista IIPSI, 123-146
Martínez, M. (2014). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. (2ª ed.). México: Trilllas.
Ministerio de Educación Nacional. (2013, 1 de septiembre). Decreto 1965. Por el cual se reglamenta la Ley 1620 de 2013, que crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar". Diario oficial. 48910. https://acortar.link/iI4v5G
Morales, M. y López, V. (2019). Políticas de convivencia escolar en América Latina: Cuatro perspectivas de comprensión y acción. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(5), p.p 1-28.
Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago.
Organización de las Naciones Unidas (ONU, 1989). Asamblea General, Convención sobre los Derechos del Niño, 20 noviembre 1989, United Nations, Treaty Series, vol. 1577, p. 3. https://www.refworld.org.es/docid/50ac92492.html
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO, 2015). Global citizenship education. Paris: UNESCO.
Santiago, A. (2017). La sociedad de control: una mirada a la educación del siglo XXI desde Foucault. Revista de filosofía, 73, p.p 317-336
Valbuena, C. (2022). La convivencia escolar y la calidad educativa en educación primaria. Revista en Educación y Pedagogía, p.p 141-151
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.